• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3910 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۹ شهريور

آیت الله جنتی: مدام بايد از دولت مطالبه كنيم

خبرگان باید به ريیس‌جمهور تذکردهد

گروه سياسي


زنگ اجلاسيه سوم از پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري صبح ديروز به صدا درآمد؛ اين‌بار هم در غياب هاشمي و البته بدون حضور روحاني. ساعت كه از 8 صبح مي‌گذرد، ساختمان قديم مجلس هم كه از سال‌ها پيش به مكاني براي برگزاري اجلاسيه‌هاي خبرگان تبديل شده بود، ميزبان نمايندگاني مي‌شود كه پيش از حضور خبرنگاران و عكاسان روي صندلي‌هاي قرمزرنگ آن تكيه زده و حتي نخستين رديف آن را هم به خود اختصاص مي‌دهند. جايگاهي كه در چند اجلاسيه اخير، به مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني اختصاص داشت و در كنارش نيز حسن روحاني قرار مي‌گرفت، اين‌بار در غياب اين دو، از سوي ديگر اعضاي خبرگان رهبري پر مي‌شود. با پايان يافتن قرائت قرآن مجيد، آيت‌الله دري‌نجف‌آبادي دستور كار اجلاسيه سوم را قرائت مي‌كند كه بررسي طرح افزايش اعضاي كميسيون‌ها، راه‌هاي پاسداري از ولايت‌فقيه و بررسي طرح استفساريه اصل 107 و 109 و نيز انتخاب كميته 5نفره براي تنظيم بيانيه نهايي در دستور كار روز اول اجلاسيه خبرگان رهبري قرار مي‌گيرد. پس از آن بود كه آيت‌الله احمد جنتي، رييس مجلس خبرگان رهبري سخنراني خود را با ورود به مبحث امر به معروف و نهي از منكر، آغاز مي‌كند، آن را وظيفه‌اي همگاني مي‌داند و تاكيد مي‌كند كه اگر از اول اسلام امر به معروف و نهي از منكر انجام مي‌شد، مصيبت‌ها و مشكلات فراوان در طول تاريخ براي مسلمانان به وجود نمي‌آمد. او همچنين معتقد است: «فريضه امر به معروف و نهي از منكر متروك شده كه نبايد چنين باشد.» رييس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به هفته دفاع مقدس نيز عنوان مي‌كند: «اگر كوه دماوند طلا بود و خدا به ما داده بود ارزشش با جنگ يكي نبود زيرا طلا مايه جنگ و مصيبت است» و پس از آن به بحث تقريبا قديمي شده انتخابات مي‌رسد؛ موضوعي كه او از نبود حسن روحاني به دليل سفر به نيويورك، ابراز ناراحتي مي‌كند و شكايت دارد كه نمي‌تواند آن را در اين اجلاسيه مستقيما با او در ميان بگذارد، «تخلفات انتخاباتي» است. هرچند اين موضوع هم‌اكنون در دست قوه قضاييه در حال رسيدگي است اما با اين حال جنتي عنوان مي‌كند: «اين انتخابات مشكلات فراواني داشت و مقامات دولتي كلي تخلفات كردند. ديديم كه پاي فرماندار، استاندار، دهدار و بخشدار به دادگاه كشيد.» جنتي همچنين عنوان مي‌كند: «ما نگران اين هستيم كه نيروهاي انقلابي دفع شوند و نيروهاي ضدانقلابي و غيرانقلابي جذب شوند. ما بايد به فتنه حساس شويم و نگران باشيم كه آنها مي‌خواهند به كجا نفوذ كنند.» او همچنين تاكيد مي‌كند: «ما بايد به رييس جمهور تذكر دهيم و در مورد افراد ناباب و نالايق كه با انقلاب، اسلام و ولايت فقيه مشكل دارند مدام نامه بنويسيم و از دولت مطالبه داشته باشيم كه به جايي نفوذ نكنند.»
مراقب باشيم خواست امريكا در استقلال كردستان به جايي نرسد
اما همه‌پرسي استقلال كردستان عراق از ديگر مباحثي بود كه در اجلاسيه سوم مجلس خبرگان رهبري مورد توجه آيت‌الله جنتي قرار گرفت. او با طرح اين موضوع عنوان كرد كه امريكا مي‌خواهد كردستان را تجزيه كند و از دل آن يك اسراييل ديگر به وجود آورد و ما بايد مواظب باشيم كه خواست امريكا در اين زمينه به جايي نرسد كه البته به جايي نمي‌رسد و ما نيز بايد از مردم آن منطقه حمايت كنيم. برجام از ديگر موضوعاتي بود كه رييس‌ مجلس خبرگان رهبري با ورود به آن، از راهگشا نبودن اعتماد به غرب گفت. او با توصيه به مسوولان مبني بر اينكه «بدانند كه در پس لبخندهاي دشمن، تير زهرآگين وجود دارد كه دشمن در موقع اهمال و اعتماد نابجا و سستي‌ها از آن استفاده مي‌كند و براي نابودي مردم و جامعه ما اقدام خواهد كرد، گفت: «مومن و مسلمان نبايد به راحتي فريب بخورد. آيا موافقتنامه الجزاير و بدعهدي امريكايي‌ها كافي نبود؟ آيا نقض‌هاي متعدد ديگر امريكا حتي در انجام تعهدات خود با ديگر كشورها كافي نيست براي شناخت اين سرطان جهاني؟ امروزه ايران اسلامي خوشبختانه در حوزه بين‌الملل و منطقه‌اي در جايگاه رفيعي قرار گرفته كه اين مهم ممكن نبود الا به تدبير مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) و جانفشاني و ايثار شهداي گرانقدري چون حججي‌ها، همداني‌ها و.... رييس مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه راه شهيد حججي نشان از آن دارد كه اعتماد به غرب و امريكا نه‌تنها راهگشا نيست، بلكه افتادن در دام آنان است، اظهار كرد: نبايد هيچ‌وقت به گفته‌هاي آنان اعتماد كنيم بلكه بايد چشم به جوانان خود داشته باشيم و روي پاي خود بايستيم و با تقويت اقتصاد مقاومتي راه پيشرفت كشور را فراهم كنيم.
هشدار نماينده ولي‌فقيه در سپاه نسبت به نفوذ دشمن
اما ميهمان ويژه اجلاس سوم مجلس خبرگان رهبري سعيدي، نماينده ولي‌فقيه در سپاه پاسداران بود كه با موضوع «نفوذ» به ايراد سخنراني پرداخت. او با بيان مقدمه‌اي نسبت به نفوذ دشمن هشدار داد و شكست برخي انقلاب‌ها و امپراتوري‌هاي جهان را وجود زمينه‌هاي نفوذ در آن انقلاب‌ها دانست. وي پيشينه تاريخي نفوذ در پيش از اسلام و پس از ظهور اسلام تا قرن اخير را تشريح كرد و گفت: نفوذ واقعيت غير قابل انكار در سلطه استعمار انگليس و امريكا در كشورها به ويژه ايران است. وي راهكارهاي دشمن براي تحقق نفوذ در برخي كشورها را برشمرد و افزود: ما با دوگونه نفوذ مواجهيم؛ نفوذ پيامدي و نفوذ استراتژيك؛ نفوذ پيامدي يعني نفوذِ بخشي و موردي همچون نفوذ در برخي تصميم‌گيران و مراكز تصميم‌گيري. سعيدي در اين باره به چند مورد از مصاديق نفوذ و افراد نفوذي كه در سال‌هاي اخير توسط كارشناسان و نيروهاي امنيتي بازداشت و مورد ضربه قرار گرفته‌اند، اشاره كرد.
وي در ادامه به نفوذ در شوروي سابق و فروپاشي اين كشور پرداخت و ابعاد نفوذ در شوروي سابق را مورد تحليل و ارزيابي قرار داد و گفت: تكرار فرمول سقوط اتحاد جماهير شوروي و استحاله انقلاب چين از اهداف نظام سلطه و امريكا با حربه نفوذ در نظام اسلامي ما است. نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران افزود: البته تفاوت انقلاب ما با انقلاب چين و حكومت شوروي در اين است كه ما در مباني و اصول با آنها متفاوت و داراي ساختار ديني هستيم؛ هر چند نفوذ نخبگاني و چينش برخي افراد نفوذي و تغيير مديريت‌هاي عالي نظام، وجه اشتراك نفوذ در ايران و آن كشورهاست كه بايد نسبت به آن حساسيت و دقت ويژه و فوق‌العاده داشت. وي تاكيد كرد: تغيير ذائقه مردم در امور فرهنگي و اجتماعي و كنار گذاشتن ارزش‌ها از ديگر متغيرها و وجوه اشتراك نفوذ در بين كشورها است. شوروي و چين با عدول از آرمان‌هاي خود و عدم تقابل با آزادي افسارگسيخته سياست‌هاي اقتصادي غرب و نيز دفاع نكردن از مستضعفين و اتخاذ سياست درهاي باز، زمينه را براي فروپاشي و استحاله فراهم كردند. امروز اگر ما هم به آرمان‌ها و الزامات انقلاب اسلامي كه ثمره خون شهيدان و مجاهدت مردم و علماست، معتقد، پايبند و حافظ آن نباشيم، ممكن است دشمن همان نقشه‌ها را براي كشور ما نيز اجرا كند. مدل مورد اجرا در ايران امروز همان مدل نفوذ در چين است؛ يعني جهاني شدن بدون توجه به اصول و مباني انقلاب اسلامي و الزاما توجه به سياست اقتصادي درهاي باز.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون