• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3915 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۴ مهر

تماس تلفني روحاني با سران روسيه، عراق و تركيه

تاكيد بر لزوم حفظ‌ تماميت ارضي عراق

گروه سياسي

«حمايت از دولت بغداد و حفظ تماميت ارضي عراق» همان چيزي است كه سران همه كشورهاي همسايه در شرايطي كه همه‌پرسي در اقليم كردستان در حال برگزاري بود بر آن تاكيد كردند. تحولات احتمالي در اقليم كردستان همان چيزي است كه كشورهاي همسايه از بروز آن نگران هستند و همين هم باعث شد تا حسن روحاني با سران كشورهاي روسيه، عراق و تركيه در اين مورد و ساير مسائل منطقه گفت‌وگوي تلفني داشته باشد. از سوي ديگر رزمايش‌هاي سپاه و ارتش نيز در مرزهاي شمال غربي و غربي كشور همچنان در حال برگزاري است و خبرگزاري مهر هم روز گذشته خبر از پرواز هواپيماهاي ارتش در آسمان مرزهاي غرب و شمال غرب كشور دادند. فرمانده نيروي زميني سپاه هم خبر داد كه در نتيجه رزمايش سپاه مناطقي كه از زمان اوايل انقلاب محل فعاليت عوامل ضدانقلاب بوده و تا سال ۹۰ نيز تحت‌اشغال نيروهاي ضدانقلاب بوده كه با اقداماتي كه اجرا شده اين منطقه از اشغال ضدانقلاب خارج شد.

تماس تلفني روحاني با روساي جمهور روسيه، عراق و تركيه

حسن روحاني در 48 ساعت گذشته تماس‌هاي مهمي داشته است. در همين مورد حميد ابوطالبي در صفحه شخصي خود از تماس تلفني رييس‌جمهور كشورمان با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه خبر داد. معاون سياسي دفتر رييس‌جمهور نوشت: بررسي اوضاع منطقه به ويژه تحولات جاري عراق و سوريه، تاكيد طرفين بر ضرورت مقابله بي‌وقفه با تروريسم، تاكيد بر وحدت عراق و ثبات و امنيت منطقه و تشكيل قريب‌الوقوع اجلاس سه‌جانبه ايران، روسيه و آذربايجان در تهران از محورهاي اين گفت‌وگو بوده است. پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري نيز در تشريح جزييات اين گفت‌وگوي تلفني نوشته كه رييس‌جمهوري اسلامي ايران ضمن اشاره به نشست قريب‌الوقوع روساي جمهوري ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان در تهران گفت: ما براي روابط سه‌جانبه ايران، روسيه و آذربايجان اهميت قايل هستيم و در اجلاس پيش‌رو، مسائلي را كه مورد توجه سه كشور است، در دستور كار قرار خواهيم داد. روحاني به مواضع مشترك دو كشور در موضوع سوريه و پيگيري اجلاس آستانه اشاره كرد و گفت: در مساله سوريه ما جدي هستيم و معتقديم اكنون نگاه همه دنيا به مذاكرات آستانه و همكاري‌هاي سازنده ما در سوريه معطوف است. وي افزود: تماميت ارضي در منطقه و عدم تغيير مرزها براي جمهوري اسلامي ايران بسيار حايزاهميت است و ما كاملا آماده‌ايم روند همكاري‌ها و هماهنگي‌ها را براي اجلاس بعدي آستانه ادامه دهيم. رييس‌جمهور با اشاره به تحولات جاري عراق اظهار داشت: براي جمهوري اسلامي ايران امنيت منطقه و حفظ تماميت ارضي و وحدت ملي عراق بسيار مهم و حياتي است و هماهنگي و همراهي كشورهاي منطقه در اين ارتباط بسيار مهم و اثرگذار خواهد بود. ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه نيز در اين گفت‌وگوي تلفني بار ديگر بر عزم مصمم مسكو براي توسعه همه‌جانبه روابط با تهران تاكيد كرد و اجراي سريع پروژه‌ها و طرح‌هاي در دست اجرا را در مسير تقويت بيش از پيش اين روابط تاثيرگذار دانست. رييس‌جمهور روسيه همچنين به نشست قريب‌الوقوع سه‌جانبه سران ايران، روسيه و آذربايجان اشاره كرد و گفت: دامنه گسترده‌اي از موضوعات در ارتباط با تقويت همكاري‌هاي همه‌جانبه سه كشور در اجلاس تهران به بحث و تبادل‌نظر گذاشته خواهد شد. پوتين همچنين در گزارشي از اجلاس‌هاي پيشين درباره سوريه در آستانه پايتخت قزاقستان و تمجيد از مواضع سازنده تهران در اين نشست‌ها گفت: همكاري‌هاي مشترك دو كشور به همراه تركيه درباره سوريه، همچنان با قوت و تا برقراري آرامش در سوريه و از بين بردن تروريست‌ها تداوم خواهد يافت. رييس‌جمهور روسيه همچنين با تبيين مواضع مسكو در قبال تحولات عراق گفت دولت روسيه از دولت بغداد و تماميت ارضي عراق حمايت مي‌كند. همچنين حميد ابوطالبي، معاون سياسي دفتر رييس‌جمهور در توييتر خود از گفت‌وگوي تلفني حسن روحاني با رييس‌جمهور تركيه و نخست‌وزير عراق هم خبر داد و محور رايزني‌هاي طرفين را به اين شرح است: تكيه بر تماميت ارضي، وحدت ملي، ثبات و امنيت عراق؛ هماهنگي سه كشور براي مقابله عملي با اقدامات و تصميمات بحران‌آفرين در عراق؛ حمايت ايران و تركيه از ملت و دولت عراق؛ مقابله با هر اقدامي كه مبارزه با تروريسم را در منطقه تحت‌الشعاع قرار دهد؛ ضرورت تداوم اقدامات سياسي- منطقه‌اي براي تداوم ثبات و امنيت منطقه.

برخي عناصر ضدانقلاب در حواشي منطقه رزمايش محرم حضور داشتند

فرمانده نيروي زميني سپاه با بيان اينكه هيچ نيروي نظامي بيگانه از خارج از منطقه نمي‌تواند در اين منطقه امنيت را برقرار كند، گفت: مردم منطقه در كنار نيروهاي مسلح مي‌توانند درراستاي برقراري امنيت منطقه نقش بسزايي داشته باشند. به گزارش ايسنا، سردار محمد پاكپور دراين‌باره اظهار كرد: آخرين مرحله رزمايش محرم توسط گردان حمزه سيدالشهدا كه ۵ روز پيش در منطقه اشنويه شروع شده و از يك مهر مرحله نهايي آن آغاز شده بود به پايان رسيد كه پيام رزمايش براي مردم منطقه، اقتدار نيروهاي مسلح بود. وي با بيان اينكه هيچ نيروي نظامي بيگانه از خارج از منطقه نمي‌تواند در اين منطقه امنيت را برقرار كند، گفت: مردم همان منطقه در كنار نيروهاي مسلح مي‌توانند درراستاي برقراري امنيت منطقه نقش بسزايي داشته باشند. وي افزود: با برگزاري اين رزمايش به تمامي اهداف همچون هماهنگي بالگردي با نيرو‌هاي توپخانه كه از قبل براي اين رزمايش پيش‌بيني شده بود، دست يافته‌اند. فرمانده نيروي زميني سپاه در خصوص محل رزمايش خاطرنشان كرد: اين منطقه كه رزمايش در آن برگزار مي‌شود با توجه به شرايط جغرافياي آن، از زمان اوايل انقلاب محل فعاليت عوامل ضدانقلاب بوده و تا سال ۹۰ نيز تحت اشغال نيروهاي ضدانقلاب بوده كه با اقداماتي كه اجرا شده اين منطقه از اشغال ضدانقلاب خارج شد. وي افزود: بعضي از عناصر ضدانقلاب در حواشي و در ارتفاعات اين مناطق حضور داشته و بر اساس آن اين حملات در منطقه اجرا شده است.

پرواز هواپيماهاي ارتش در آسمان مرزهاي غرب و شمال غرب كشور

هواپيماهاي شكاري-بمب افكن نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با اجراي عمليات‌هاي هوايي متعدد، حضور پرقدرت خود را در آسمان مرزهاي غربي و شمال‌غربي كشور به نمايش گذاشتند. هواپيماهاي نيروي هوايي ارتش با پشتيباني از يگان‌هاي عمل‌كننده و واكنش سريع نيروي زميني ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به اجراي عمليات شناسايي و مانورهاي پروازي پرداختند. رزمايش حيدر كرار ارتش همزمان با رزمايش محرم سپاه پاسداران، با حضور تيپ‌هاي نيرومخصوص واكنش سريع نيروي زميني، هوانيروز و نيروي هوايي ارتش با هدف ارزيابي توان عملياتي و هماهنگي نيروهاي عمل‌كننده برگزار شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون