• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3927 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر

علت تلاطم در بازار ارز

ولي‌الله سيف رييس كل بانك مركزي

 

 

تلاطم و نااطميناني در بازار ارز بر متغير‌هاي كلان اقتصادي تاثيرات منفي بر جاي مي‌گذارد و از همين رو، ثبات اين بازار يكي از اصلي‌ترين اهداف بانك مركزي است. پس از تكانه و جهش شديد ارزي سال‌هاي 1390 و 1391، بانك مركزي در دولت يازدهم نسبت به ثبات بخشي به بازار ارز اقدام كرد و در عمل نشان داد كه به خوبي توانايي حفظ ثبات بازار ارز را داشته و هم‌اكنون نيز دارد. در اين مدت رويكرد بانك مركزي بر اين اساس بود كه اولا مكانيزم بازار و عرضه و تقاضاي ارز با اختلال مواجه نشود. ثانيا در تنظيم سياست‌هاي ارزي، ميان روند و نوسانات زودگذر ارزي تفكيك قايل شده و جلوي نوسانات شديد گرفته شود تا اقتصاد دچار تكانه ارزي نشود. در اين راستا، اضافه جهش سال‌هاي 1390 و 1391 به طور طبيعي در طول دولت يازدهم و تا اوايل دولت دوازدهم در بازار هضم و بازار ارز از تعادل و ثبات مناسبي برخوردار شد. درادامه نيز در تطابق با دستاوردهاي تورمي چشمگير دولت، تلاش شد روند تعديل بازار ارز، متناسب با تغييرات عوامل بنيادين موثر بر اين بازار باشد.
 بايد به اين نكته توجه داشت كه بازار ارز تحت تاثير عوامل مختلفي همچون سياست‌هاي كلان اقتصادي، روند متغيرهاي بنيادين و كلان، تحولات در روابط سياسي و اقتصادي بين‌المللي، تغييرات نرخ برابري ارزهاي جهان روا و عامل انتظارات قرار دارد. درعين حال، نرخ ارز بر متغيرهاي اقتصادي همچون صادرات، واردات، ‌سرمايه‌گذاري، توليد، مصرف و تورم، آثار مختلف و غير هم‌جهتي دارد. رويكرد بانك مركزي بر اين امر استوار است كه به عنوان سياستگذار ارزي روند تعادلي مناسبي از نرخ ارز را دنبال كند تا متضمن حداكثر شدن منافع اقتصادي كشور به نحو پايدار و متناسب با رويكردهاي اقتصاد مقاومتي باشد.
بانك مركزي در حال حاضر ضمن پايش روند نرخ ارز كه متاثر از برخي عوامل فصلي و انتظارات ناشي از تحولات روابط بين‌الملل است، همچون گذشته نسبت به استمرار روند ثبات در بازار و دفع اختلالات اقدام خواهد كرد همان‌طور كه در پاييز سال گذشته به خوبي شاهدش بوديم. در پايان، يادآوري مي‌شود بُردار نرخ بازدهي بازارهاي دارايي داخلي به نحوي است كه نرخ سود واقعي سيستم بانكي به نحو مطلوبي مثبت بوده و در مقايسه با بازدهي بازار ارز كه توام با ريسك است، بسيار جذاب‌تر است. همين امر باعث مي‌شود منابع مالي هموطنان ضمن برخورداري از بازدهي مناسب و فاقد ريسك در نظام بانكي، صرف حمايت از توليد و اشتغال كشور شود و بازار ارز نيز با وجود تلاش سفته بازان ارزي در ايجاد نوسان و بهره‌برداري از حاشيه سودهاي كوتاه‌مدت، بتواند در طول زمان به روند با ثبات خود متناسب با تحولات متغيرهاي اقتصادي ادامه دهد.
منبع : كانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون