• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3927 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر

در قالب كتابي مصور

هنر اسلامي را به روايت تصوير بخوانيد و ببينيد

دانشنامه هنر اسلامي به روايت تصوير عنوان كتابي است نفيس كه از سوي نشر «نو» منتشر شده است. اين كتاب با گردآوري جوواني كوراتولا و با ترجمه هرمز رياحي منتشر شده است.
اين دانشنامه با بيتي از مولانا «باغ سبز عشق كو بي‌منتهاست/ جز غم و شادي درو بس ميوه‌هاست» آغاز مي‌شود و دانشنامه‌اي است كه به چهار زبان فارسي، انگليسي، آلماني و فرانسوي نوشته شده است.
در مقدمه‌اي كه با عنوان نيايش هنر بر اين اثر نگاشته شده، توضيحاتي درباره هنر اسلامي در دوره‌هاي گوناگون منتشر شده است. اين كتب از سوي نشر فرهنگ نو با همكاري نشر آسيم منتشر شده است و تاريخ نخستين چاپ آن به امسال برمي‌گردد.
اين كتاب همان‌گونه كه از نامش برمي‌آيد، روايتي تصويري از هنر اسلامي است و در كنار تصاوير آن توضيحات كوتاهي به چهار زبان يادشده نوشته شده است.
در اين اثر مصور معماري صدر اسلام، معماري در اسپانيا و آفريقاي شمالي، معماري در عراق، سوريه و مصر، معماري در ايران و آسياي مركزي، معماري در تركيه و هندوستان مورد بررسي قرار گرفته است.
در ادامه نيز نسخه‌هاي خطي و نگارگران نامدار، فرش و منسوجات، عاجكاري و چوبكاري سفالگري و شيشه‌گري و فلزكاري با نمونه‌هاي گوناگون معرفي شده‌اند.
و سرانجام اينكه كتاب با گاه‌شماري، واژه‌نامه و معرفي موزه‌هاي هنر اسلامي به پايان مي‌رسد.
در اين كتاب نقشه‌هايي هم درباره گسترش حكومت اسلامي در دوره‌هاي گوناگون منتشر شده است.
هرمز رياحي، مترجم اين كتاب در توضيح كوتاهي كه در آغاز كتاب نوشته، آورده است: كتاب حاضر فرصتي ارزنده براي ديدارگر پديد آورده است تا آثار هنر اسلامي ايران را همراه با آثار اسلامي ديگر كشورها در ابعادي شكوهمند تماشا كند و صداي جان هنرمندان و رگه‌هاي ناب آفريده‌هاي‌شان را شاهد باشد.
دانشنامه تصويري هنر اسلامي دو جنبه حكايتگري و تصويرگري را تو در ت- اولي را پوشيده و دومي را پيدا- فراهم آورده است. از هر سو زيبايي‌ها به نمايش درآمده‌اند. نگاه بي‌خستگي در ابعادي شايسته سرنخ‌هاي ارزشمندي از پهنه‌هاي اسلامي را شاهد خواهد بود كه پوينده و جوياست.
اين كتاب با گردآوري جوواني كوراتولا و همراهي مترجماني چون جوهنا كرينر، دني آرمان منتشر شده است و در بخشي از ديباچه آن مي‌خوانيم: «قوانين و ضوابط مذهبي- هرچند در قرآن هيچگاه به شكل صريح در باب هنر سخني به ميان نمي‌آيد- با يكتاپرستي در ايمان و خلاقيت بي‌وقفه خداوند پيوندي خورده است كه در تزيينات غالبا انفصالي و بي‌آغاز و انجام تكرارشونده ديده مي‌شود. بي‌ترديد خوشنويسي شاخص‌ترين هنرهاست كه با شكل‌هاي ترسيمي بي‌شمارش تاثير بصري عظيمي دارد. سفالگري با شكل‌هاي خارق‌العاده و گستره حيرت‌انگيز رنگ‌ها، فلزكاري با كوبيدن مواد گرانبهاي منقش و ذوق بي‌همتا در ظريف‌كاري‌ها، منسوجات ابريشمين ظريف كه كم و بيش هنري جداگانه را شكل مي‌بخشند و فرش‌هايي كه هرچند منحصر به هنر اسلامي نيستند، به روشني گواه تفاوت و تنوع بي‌كران آنند و همگي چشم‌انداز فرهنگي- هنري بسيار غني‌اي را پديد مي‌آورند كه هيچگاه يكنواخت نيست.
اين كتاب گرچه كتابي است نفيس، در شمارگان 1100 نسخه منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون