• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3927 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر

خطر قحطي تهديد نيست، واقعيت است

بحران در يمن دوسال است كه ادامه دارد و هنوز هيچ راهكار مشخصي براي برون رفت از آن وجود ندارد. طرف‌هاي درگير در يمن نيز هيچ راهكاري براي صلح ارايه نمي‌دهند و مردم اين كشور از يك فاجعه انساني بزرگ رنج مي‌برند. يك مقام ارشد سازمان ملل متحد نيز از كشورهاي عضو شوراي امنيت خواسته است تا از قدرت سياسي و اقتصادي خود براي تحت فشار قرار دادن طرف‌هاي درگير در جنگ يمن استفاده كنند.
اسماعيل ولد الشيخ فرستاده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد براي يمن، به خبرنگاران در شوراي امنيت گفت: در ميدان جنگ يمن هيچ كس برنده نيست و تنها بازندهاي آن مردم يمن هستند كه از اين جنگ رنج مي‌برند. او خطاب به خبرنگاران گفت: مردم يمن فقيرتر مي‌شوند، در حالي كه رهبران با نفوذ ثروتمند‌تر مي‌شوند. آنها به دنبال پيدا كردن راه‌حل نيستند، زيرا آنها قدرت و كنترل خود را در مسير حل و فصل موضوع از دست داده‌اند. ولدشيخ مي‌گويد كه با مقامات يمني و مقامات بين‌المللي ديدار كرده است. وي مي‌افزايد در حال مذاكره در مورد دسترسي‌هاي انسان‌دوستانه ضروري در يمن است، اما نمي‌تواند جايگزين راه‌حل جامع توافقنامه صلح شود. به نظر مي‌رسد پيشنهادات جديد شامل اقدامات بشردوستانه براي بازسازي اعتماد و همچنين بازگرداندن طرف‌ها و احزاب حاضر در يمن به ميز مذاكره است.
او گفت: ما اميدواريم كه اين تعهد به منظور تعميق مشاركت آنها با من بر اساس رسيدن به ابتكارات جديد براي رسيدن به يك راه‌حل سياسي صلح آميز باشد. وي افزود ما از تمام امكانات سياسي، تداركاتي، اداري و تسهيلات قانوني سازمان ملل متحد براي رسيدن به صلح در اين كشور استفاده مي‌كنيم. وي در ادامه تاكيد كرد كه تنها راه‌حل موثر براي آينده يمن بازگشت به ميز مذاكره است. جان جينگ، مدير دفتر هماهنگي اموربشردوستانه سازمان ملل متحد نيز اعلام كرد كه بناست برنامه امداد رساني به مردم يمن در جلسه شوراي امنيت نيز مورد بررسي قرار گيرد زيرا منابع مالي كم است. به گزارش جان جينگ، برنامه 3 ميليارد دلاري براي كمك به 12 ميليون نفر از انسان‌هايي كه نيازمند كمك‌هاي فوري در اين كشور هستند تنها 55 درصد آن تامين شده است. وي افزود با وجود تمام پيچيدگي‌ها و سختي‌ها براي ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به يمن، توانسته است به هفت ميليون نفر كمك مستقيم برسانند. بنابراين، كشورهاي عضو سازمان ملل متحد را تشويق مي‌كنيم كه مستقيما از تلاش‌هاي ما حمايت كنند و اقدامات بهتري را در اين راستا انجام دهند. مدير دفتر هماهنگي بشردوستانه سازمان ملل همچنين اعلام كرد كه در جلسات با اعضاي سازمان ملل متحد خواستار پروازهاي فوري كمك‌هاي بشردوستانه به فرودگاه صنعا و واردات به اين كشور شديم. وي هشدار داد كه هرگونه كاهش چشمگير واردات به علت تاخير بروكراتيك خطر تهديد قحطي را به يك واقعيت تبديل مي‌كند. طبق گزارش‌ها درگيري در يمن به سومين سال خود مي‌رسد و 17 ميليون يمني در چرخه ناامني تامين غذا قرار دارند و يك سوم مردم نيز در معرض قحطي شديد هستند. علاوه بر اين تخريب زيرساخت‌ها و فروپاشي خدمات عمومي به ويژه سيستم‌هاي آب و فاضلاب، موجب شيوع وبايي ويرانگر شده است كه در حال حاضر آمارها نشان مي‌دهد بيش از 2100نفر بر اثر اين موضوع جان خود را از دست دادند و هزاران نفر در هفته نيز آلوده مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون