• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3927 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر

بجنورد چگونه در 24 ساعت دو حادثه را تجربه كرد

اسيدپاشي پدر و پسر و سوزاندن يك زن

اعتماد

مردي روي زني بنزين ريخت و او را سوزاند، پسر و پدري بر روي همديگر اسيدپاشي كردند. اين دو حادثه ديروز در شهر بجنورد اتفاق افتاد. علت اسيدپاشي ميان پدر و پسر اختلاف‌هاي خانوادگي عنوان شده و علت سوزاندن زن به دست مرد هنوز مشخص نشده است. سرهنگ علي پاكدل؛ فرمانده انتظامي شهرستان بجنورد در گفت‌وگو با ايلنا گفت: درگيري منجر به اسيدپاشي اين پدر و پسر حوالي 19مهر به نيروي انتظامي اطلاع داده شد. بعد از حضور پليس در محل و بررسي‌هاي اوليه معلوم شد پسري 24 ساله كه مدت‌ها با پدرش بر سر مسائل مختلف درگير بود به محل كار پدرش مراجعه كرده است. آنها مدتي را سر مسائل مورد اختلاف‌شان با هم جر و بحث كردند اما اين جرو بحث بعد از مدتي به اسيدپاشي ميان آن دو منجر شد. پدر داخل محل كارش اسيد داشته و روي پسرش اقدام به اسيدپاشي مي‌كند. در حالي كه گردن پسر دچار آسيب شده بود درگيري همچنان ادامه داشت؛ تا آنجا كه پسر نيز بر روي پدر اسيد مي‌پاشد و پدر از ناحيه چشم آسيب مي‌بيند. بعد از تماس همسايه‌ها با اورژانس، نيروهاي اورژانس از راه رسيدند و پدر و پسر مصدوم را به بيمارستان منتقل كردند تا تحت درمان قرار بگيرند. فرمانده انتظامي شهرستان بجنورد درباره پيگيري‌هاي پليس مي‌گويد: «اقدامات درماني براي مصدومان انجام و در اين خصوص پرونده نيز تشكيل شده است. »
مردي كه زن را آتش زد، متواري است
بجنورد ديروز حادثه ديگري را نيز تجربه كرد. فرمانده انتظامي اين شهرستان از آتش زدن زني توسط يك مرد خبر داد. ديروز مردي به دلايل نامعلوم روي زني جوان بنزين ريخته و اقدام به آتش زدن او كرده است. مردم خيلي زود اين زن را به مراكز درماني بجنورد منتقل كرده‌اند. اين زن به علت شدت سوختگي‌ها به يكي از بيمارستان‌هاي مشهد اعزام شد. مردي كه متهم به آتش زدن زن بود از صحنه حادثه فرار كرد. ماموران پليس او را شناسايي كردند و در پي دستگيري او هستند. فرمانده انتظامي بجنورد درباره علت اين آتش‌سوزي گفت: حادثه در حال پيگيري است اما هنوز علت اين آتش‌سوزي مشخص نشده است.
خشونت‌هاي فيزيكي نشانه اعتراض است
مجيد ابهري، آسيب‌شناس و رفتارشناس درباره خشونت‌هاي اينچنيني كه در يك روز در شهري مانند بجنورد اتفاق افتاد در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت:  خشم به عنوان واكنش رفتاري انسان در مقابل كنش‌هايي است كه نسبت به آنها معترض است. در صورتي كه خشم همراه با عكس‌العمل‌هاي فيزيكي باشد و از مرز پرخاشگري گفتاري عبور كند ما شاهد وقوع چنين حوادثي هستيم. ضرب و جرح، استفاده از سلاح سرد و گرم، اسيدپاشي و آتش زدن در ليست حوادثي است كه در آن فرد از آستانه تحملش خارج مي‌شود و اقدام به ضربه زدن به ديگري يا ديگران مي‌كند. از نگاه رفتارشناسي عوامل محيطي كه منجر به خشم مي‌شوند عبارتند از پايين آمدن سطح نشاط اجتماعي، فاصله گرفتن از ارزش‌هاي معنوي و اخلاقي، فشارها و مشكلات اقتصادي، آلودگي‌هاي تنفسي و صوتي، بيكاري، اعتياد و مشكلات عاطفي. اينها اساسي‌ترين دلايل سازنده بروز خشم هستند. اين آسيب شناس در تحليل آنچه در وقوع خشونت بيشتر ديده مي‌شود، افزود: بالا رفتن درجه خشونت در جامعه يكي از چالش‌هاي اساسي مقابل روي نهادهاي متولي است. از سوي ديگر بالا رفتن خشونت‌هاي اجتماعي چه آنها كه در بستر خانوادگي اتفاق مي‌افتد و چه آنها كه در جمع‌هاي دوستانه يا كاري اتفاق مي‌افتد موجب بروز واكنش‌هايي هنگام خشم مي‌شود كه انسان را به تفكر و اندوه وادار مي‌كند. ابهري درباره زياد شدن پرونده‌هاي ناشي از خشونت اجتماعي در مراجع قضايي و پزشكي قانوني توضيح داد: «زياد شدن تعداد مراجعان به پزشكي قانوني و مراجع قضايي به علت درگيري‌هايي كه هر روز در جامعه رخ مي‌دهد بيانگر اين واقعيت است كه خشونت به عنوان يك رفتار نهادينه در جامعه روز به روز زياد مي‌شود. البته بيكاري، گراني و تبعيض‌هاي اجتماعي در پررنگ كردن خشونت بي‌تاثير نيستند. با توجه به بيشتر شدن شكاف طبقاتي و رشد تبعيض‌هاي اجتماعي، نوجوانان و جوانان به سمت خشونت گرايش پيدا مي‌كنند و خرابكاري اجتماعي (ونداليسم)، ترك تحصيل و فرار از خانه ناشي از حضور رفتارهاي ياد شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون