• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3927 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر

چند نكته از بازي‌هاي انتخابي جام‌جهاني

هلند حذف شد، پاناما صعود كرد

رسول مجيدي

 

 

اين هفته بخش اعظمي از راه روسيه براي مدعيان پيموده شد. حالا 23 تيم از 32 تيم حاضر در جام‌جهاني 2018 مشخص شده‌اند و فقط مانده بازي‌هاي پلي‌آف و البته سه نماينده ديگر قاره آفريقا. در اين چندشب نسبتا سرتاسر دنيا درگير صعود به جام‌جهاني فوتبال بودند و موفقيت برخي كشورها در اين زمينه بي‌سابقه بود. مهم‌ترين نكات را باهم مرور مي‌كنيم.

 

آنهايي كه براي نخستين بار آمدند

ايسلند و پاناما براي نخستين بار است كه رنگ جام‌جهاني را به خود مي‌بينند. ايسنلد كه تنها 334 هزار نفر جمعيت دارد پيش از اين در رقابت‌هاي يورو هم شگفتي‌ساز شده بود و حالا با حضور مستقيم در روسيه اسم خودش را در تاريخ هك كرده. پاناما هم كه بيشتر به خاطر كانال كشتيراني‌اش معروف است، نخستين بار است كه به جام جهاني مي‌آيد. رييس‌جمهور اين كشور به ميمنت صعود تيمش به روسيه يك روز را در اين كشور تعطيل اعلام كرده است.

هلند نيامد ايتاليا هم وضعيتش گره خورد

بزرگ‌ترين غايب فوتبال اروپا در جام‌جهاني بدون شك هلند است؛ كشوري با مكتبي خاص در فوتبال كه طرفداران بسياري دارد و حالا پايين‌تر از سوئد و فرانسه قرار گرفته است. در اروپا البته وضعيت ايتاليا هم مشخص نيست. تيمي كه با ونتورا اصلا خوب بازي نمي‌كند و شايد از آزمون پلي‌آف سربلند بيرون نيايد. در عوض در امريكاي جنوبي مسي با هت‌تريكش آرژانتيني را كه درخطر حذف قرار داشت به روسيه فرستاد.

 

قهرمان‌هايي كه روسيه را از دست دادند

در جام‌جهاني 2018 قهرمانان اخير سه كنفدراسيون حضور ندارند. امريكا كه به تازگي قهرمان گلدكاپ شد، نتوانست جواز حضور از منطقه كونكاكاف را كسب كند و پايين‌تر از تيم‌هايي همچون مكزيك، كاستاريكا و حتي پاناما و هندوراس قرار گرفت. در آفريقا هم كامرون كه براي آخرين بار جام‌ملت‌هاي آفريقا را برد خيلي زود اميدش را از دست داد. آنها در گروه دوم آفريقا در رده سه ايستاده‌اند. با 6 امتياز از پنج بازي. جايي پايين‌تر از نيجريه 13 امتيازي كه به جام‌جهاني آمد. آنها حتي از زامبيا هم كمتر امتياز گرفته‌اند. اتفاق مهم اما در امريكاي جنوبي افتاد. جايي كه شيلي، قهرمان 2 دوره اخير جام‌ملت‌هاي امريكاي لاتين نتوانست حتي به پلي‌آف برسد. آنها كه تا روز آخر وضعيت خوبي براي صعود داشتند به برزيل باختند و با توجه به ساير نتايج ششم شدند تا تابستان آينده جايي دور از روسيه باشند.

 

شيلي را حذف كردند؟

درباره حذف شيلي از جام‌جهاني حرف و حديث بسيار است. يكي از آنها بر مي‌گردد به بازي پرو و كلمبيا. بامداد چهارشنبه پرو و كلمبيا در آخرين هفته مرحله مقدماتي جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه به مصاف هم رفتند كه اين ديدار با نتيجه يك - يك به پايان رسيد و با توجه به شكست ۳ بر صفر شيلي مقابل برزيل، پرو توانست به پلي‌آف صعود كند و البته كلمبيا به صورت مستقيم راهي روسيه شد. با اين حال تصاويري از اين بازي منتشر شد كه نشان مي‌دهد احتمال تباني ميان دو تيم وجود داشته است. در جريان بازي رادامل فالكائو بارها با بازيكنان پرو صحبت كرد و هنگام حرف زدن جلوي دهانش را مي‌گرفت. او حتي با بازيكنان ذخيره پرو صحبت كرد. با توجه به اينكه شكست شيلي در دقايق ابتدايي نيمه دوم تقريبا مشخص شده بود و كلمبيا با يك گل در دقيقه ۵۶ از پرو پيش افتاد، بعيد نيست تباني اتفاق افتاده باشد و از روي قصد بازي يك - يك شده باشد تا مقدمات حذف شيلي پديد آيد. حداقل رسانه‌هاي شيليايي كه اينگونه فكر مي‌كنند.

البته شيلي از يك سوي ديگر هم مظلوم واقع شد. در جريان مسابقات بوليوي از نلسون كابررياي محروم در تركيب خود استفاده كرده و به همين خاطر فيفا اين تيم را جريمه كرد و تساوي‌اش برابر شيلي (۰-۰) و پيروزي‌اش مقابل پرو (۲-۰) را سه بر صفر به نفع رقبا اعلام كرد. اين مساله باعث شد يك امتياز به پرو كه بالاتر از شيلي ايستاد كمك شود؛ تك امتيازي كه شيلي را حذف كرد و پرو را به پلي‌آف و بازي با نيوزيلند فرستاد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون