• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3927 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر

جلسات سران را احيا كنيد

علي شكوهي

از خاطراتي كه از زبان سران قوا در دوران حيات امام شنيده مي‌شود، برگزاري نسبتا منظم جلسات مشورتي با يكديگر بود كه گاهي هر هفته تا سه جلسه برگزار مي‌شد. اين جلسات كه در آن نخست‌وزير وقت هم شركت داشت و از طرف حضرت امام هم مرحوم سيداحمدآقا خميني شركت مي‌كرد، كانون تصميم‌گيري كشور محسوب و موجب همگرايي و هماهنگي همه قوا با يكديگر مي‌شد.
 شايد اقتضائات آن روز كشور به خصوص حاكم بودن شرايط جنگي، برگزاري منظم اين جلسات را توجيه مي‌كرد اما يك وجه قضيه هم مناسبات عاطفي خوبي بود كه در ميان سران قوا جريان داشت و موجب تقويت اين مناسبات مي‌شد. اكنون اما وضعيت به شكلي است كه خيلي از آن مناسبات عاطفي خبري نيست ولو آن دو تن از سران قوا، برادر يكديگر باشند.
اين را گفتم تا اشاره‌اي بكنم به اظهاراتي كه اين روزها سران دو قوه عليه يكديگر دارند. رييس قوه مجريه شكايت از عملكرد برخي دادگاه‌ها مي‌كند و از رعايت نشدن قانون در رسيدگي به اتهامات، شاكي است و از تعابيري استفاده مي‌كند كه به رييس يك قوه ديگر برمي‌خورد.
 رييس قوه قضاييه هم وارد ميدان مي‌شود و همان تعبير را مورد استفاده قرار مي‌دهد و خطاب به رييس‌جمهوري مي‌گويد ما كه «بيكار» نيستيم و بيكار شما هستيد كه مذاكره كرديد و برجام را موجب شديد! هنوز اين سروصدا نخوابيده يك باره نايب-رييس قوه مقننه وارد ماجرا مي‌شود و جواب رييس قوه قضاييه را مي‌دهد و هنوز جوهر نوشته ايشان خشك نشده، دادستان هم به آقاي علي مطهري جواب مي‌دهد. اين وضعيتي است كه ما داريم يعني همه دارند بلندبلند عليه يكديگر حرف مي‌زنند كه اصلا مطلوب نيست.
اكنون كار به جايي كشيده است كه افكار عمومي اين وضعيت را بد تلقي مي‌كند و خواستار تغيير رويه اين سران است. در اين باره مطهري، نماينده مردم تهران در مجلس گفته است: «ادبيات رييس قوه قضاييه مناسب نبود. اين طرز صحبت كه چهار سال همه كارها را رها كرده‌ و دور برجام سينه زده‌ايد، اولا واقعيت ندارد و منصفانه نيست و ثانيا لحن خوبي ندارد و توام با استهزا است. به هر حال اين گفت‌وگوي رسانه‌اي كه ادبيات آن در شأن روساي دو قوه نيست، ممكن است باعث نااميدي و دلسردي مردم شود.
براي كم كردن تصوير بدي كه اين مباحثات در ذهنيت مردم ايجاد مي‌كند، حضرتي، نماينده عضو هيات رييسه فراكسيون اميد از سران قوا خواست كه هم جلسات مشترك خود را افزايش بدهند و منظم با هم جلسه داشته باشند و هم يك دبيرخانه برگزاري جلسات مشترك سران سه قوا تشكيل دهند تا با برگزاري مرتب و با برنامه از پيش تعيين‌شده اين جلسات، تنش‌ها و موضوعات اختلافي بين قوا كمتر شود و هم سخنگويي تعيين كنند تا محتواي جلسات هم به اطلاع مردم برسد. به نظر مي‌رسد اين پيشنهاد بدي نيست و خوب است اين خيرخواهي را همه سران قوا مورد توجه قرار بدهند و جلسات سران قوا را احيا كنند.

كدام دين؟ كدام ديندار؟
حجت‌الاسلام والمسلمين محمد مقدم، عضو مجمع روحانيون مبارز در سخناني گفت: وقتي سخنان برخي هم‌لباسي‌هايم را در صداوسيما درباره دين مي‌بينم و مي‌شنوم خجالت مي‌كشم.
اين سخن را امثال من بهتر مي‌فهميم زيرا هم تجربه دين‌خواهي وسيع جوانان در سال‌هاي قبل و اوايل انقلاب را شاهد بوديم و هم دين‌گريزي اين روزهاي طيف بزرگي از جوانان را مي‌بينيم كه متاسفانه در نزد برخي از آنان به دين‌ستيزي هم پهلو مي‌زند.
اينكه چرا پيام دين و دينداران همانند گذشته براي بخشي از جامعه و از جمله جوانان جذابيت سابق را ندارد، موضوعي است كه بايد درباره آن تامل و مطالعه كرد اما در همان نگاه اول به دو نكته بايد توجه كرد: اول نوع تفسير و نگاهي كه از دين در جامعه ترويج مي‌كنيم. دوم نوع رفتاري كه دينداران به نام دين يا نظام ديني از خود بروز مي‌دهند. در واقع گريز از دين مي‌تواند هم دليل نظري و محتوايي داشته باشد و هم دلايل عيني و عملي و بايد به هر دو وجه توجه نشان داد.
جناب مقدم در اين جلسه به‌درستي گفته‌اند: «دفاع ما از دين زماني است كه تفسيري اخلاقي، انساني و كارآمد از آن داشته باشيم. اسلام اگر كارآمد نباشد زمين مي‌خورد. اگر اسلام كارآمد نبود همان بلايي كه بر سر مسيحيت قرون وسطي آمد سراغ ما مي‌آمد».

تفرقه در امريكا، وحدت در ايران
امروز و فردا موضع جديد ترامپ درباره برجام اعلام خواهد شد. همه هم انتظار دارند كه سياست جديدي در اين باره در پيش گرفته خواهد شد و اين در حالي است كه همه تحليلگران معتقدند اين سياست جديد باعث مي‌شود امريكا در جهان در مقوله برجام منزوي خواهد شد و همكاري ايران با روسيه و چين و اروپا با وجود مواضع واشنگتن ادامه خواهد يافت.
از نكاتي كه جالب به نظر مي‌‌رسد تفرقه‌اي است كه به اين دليل در امريكا ايجاد شده و وحدتي است كه در كشور ما پديد آمده است. اظهارات رييس‌جمهوري به نفع سپاه و مواضع فرمانده سپاه به نفع دولت را بايد محصول خصومت‌ورزي ترامپ دانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون