• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3933 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۷ مهر

رهبر معظم انقلاب:

اروپا بايد مقابل امريكا بايستد

حمله نظامي اتفاق نمي‌افتد

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز گذشته در ديدار صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهاي برتر علمي، جوانان نخبه ميهن را مايه اميد به آينده درخشان ايران خواندند و با اشاره به ضرورت هوشياري در مقابل مكر و حيله شيطان بزرگ، خطاب به مردم، مسوولان و فعالان سياسي و مطبوعاتي هفت نكته مهم را درباره قضاياي اخير پيرامون برجام مورد تاكيد قرار دادند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، وابستگي سياسي را بسيار خطرناك و مايه تو سري‌خوري ملت‌ها دانستند و با اشاره به قطع كامل وابستگي ايران به امريكا خاطرنشان كردند: دشمن با رصد تحولات و فعاليت‌هاي جمهوري اسلامي ايران، از تبديل ايران از «كشوري عقب افتاده و وابسته» به كشوري «اثرگذار، متنفذ و برخوردار از اقتدار روزافزون سياسي، دفاعي و علمي»، كاملاً عصباني و به‌شدت نگران است.
رهبر انقلاب، دشمني رژيم امريكا با ملت ايران را از همان روزهاي اول پيروزي انقلاب يادآور شدند و افزودند: آن روزها نه مساله انرژي هسته‌اي مطرح بود و نه موشك و نفوذ منطقه‌اي، اما امريكايي‌ها فهميده بودند كه با پيروزي انقلاب، ايران را به عنوان كشوري «زيردست، مطيع و بسيار پرمنفعت» از دست داده‌اند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، الگو شدن ايران در ذهن ملت‌ها را موجب خشم و نا اميدي بيشتر سلطه‌گران خواندند و افزودند: ملت ايران در چهل سال اخير به جهانيان ثابت كرده است كه مي‌توان از ابرقدرت‌ها نترسيد، در مقابل آنها ايستادگي كرد و با وجود تحريم‌ها و فشارها، به رشد و پيشرفت روزافزون نيز دست يافت.
ايشان، پيشرفت‌هاي نظامي و موشكي ايران در عين تحريم كامل را موجب حيرت و حتي تحسين برخي دشمنان كينه ورز خواندند و افزودند: مقاله چند سال قبل يك ژنرال صهيونيست در اين خصوص، نمونه‌اي از اين واقعيت است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اينكه «نمي‌خواهيم وقت جلسه خوب و مفيد با نخبگان جوان را با پاسخگويي به رييس‌جمهور امريكا ضايع كنيم»، افزودند: با وجود اين، همه بايد به يك نكته مهم توجه كنيم و آن، ضرورت شناخت دشمن است زيرا هر ملتي دشمنانش را نشناسد و او را دوست يا بي‌طرف بداند، حتماً مورد تهديد و در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
ايشان افزودند: اميرمومنان در نهج البلاغه مي‌فرمايند «خواب نمي‌روم و مي‌فهمم كه در اطرافم چه مي‌گذرد»، و ملت و مسوولان ايران نيز نبايد دچار خواب گرفتگي و غفلت شوند چرا كه در اين صورت به ما شبيخون مي‌زنند و غارت مي‌شويم.
رهبر انقلاب اسلامي، با اشاره به پاسخ‌هاي خوب و درست مسوولان كشور به اباطيل ترامپ، رييس‌جمهور و هيات حاكمه امريكا را به علت درك نكردن تحولات ايران و منطقه، دچار «عقب افتادگي ذهني» خواندند و خاطرنشان كردند: آنها مي‌خواهند ايرانِ جوان، مومن، انقلابي و پيشرفته را به ۵۰ سال قبل برگردانند، البته معلوم است كه اين كار، شدني نيست اما آنها به علت عقب‌ماندگي از درك اين واقعيت عاجزند و به همين علت دچار اشتباه محاسباتي و شكست‌هاي پي در پي از ملت ايران شده و مي‌شوند.
رهبر انقلاب، رژيم بسيار شرور امريكا را به تعبير حقيقتا درست امام راحل «شيطان بزرگ» و «شيطان اكبر» خواندند و خاطرنشان كردند: نظام امريكا، كارگزار شبكه خطرناك و خبيث صهيونيزم بين‌الملل، دشمن ملت‌هاي مستقل و عامل اغلب جنگ‌ها در منطقه و جهان است و مانند زالو درصدد مكيدن‌دار و ندار ملت‌هاست.
ايشان با يادآوري سخنان ترامپ در مبارزات انتخاباتي مبني بر به وجود آمدن داعش به دست امريكا افزودند: طبيعي است كه سردمداران امريكا اكنون عليه سپاه پاسداران كه اهداف خطرناك امريكا و داعش را در منطقه سد كرده است، نعره بكشند و سخنراني كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، خنثي شدن نقشه‌هاي امريكا در منطقه از جمله در سوريه، لبنان و عراق را علت ديگر عصبانيت و خشم مقامات امريكايي برشمردند و افزودند: جمهوري اسلامي نقشه‌هاي شوم امريكا را برهم زده است.
رهبر انقلاب اسلامي پس از تبيين علل عصبانيت و نااميدي امريكايي‌ها به بيان هفت توصيه مهم به مردم، مسوولان و فعالان سياسي و مطبوعاتي درباره قضاياي اخير پرداختند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در نخستين نكته تاكيد كردند: همه يقين و مسلم بدانند كه امريكا اين‌بار هم از ملت انقلابي ايران تودهني و شكست خواهد خورد.

پرهيز از غفلت در مقابل مكر و حيله امريكا
توصيه دوم رهبر انقلاب، «پرهيز از غفلت در مقابل مكر و حيله امريكا» بود.
ايشان خاطرنشان كردند: نبايد بلاهت نشان دادن رييس‌جمهور امريكا، موجب شود كه از مكر و توطئه دشمن غافل شويم و آن را حقير بشماريم، بلكه بايد همه با تدبير و هوشياري و آمادگي كامل در صحنه باشيم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: البته جنگ نظامي اتفاق نمي‌افتد اما مسائلي هست كه اهميتش از جنگ كمتر نيست، بنابراين بايد پيش‌بيني كنيم و مراقب باشيم.
رهبر انقلاب در توصيه سوم، به دشمني امريكا با عناصر قدرت ايران اشاره و تاكيد كردند: برعكسِ دشمن، همه بايد اين عناصر را تقويت كنيم.
ايشان علم و قدرت دفاعي را از جمله عناصر اصلي قدرت ملت ايران خواندند و افزودند: توان موشكي بايد به كوري چشم دشمن هر روز افزايش يابد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اقتصاد را از ديگر عناصر قدرت ايران برشمردند و تاكيد كردند: بايد به كاهش وابستگي و افزايش قدرت درون‌‌زاي اقتصادي اهتمام جدي كرد.
رهبر انقلاب در همين زمينه يادآور شدند: بارها گفته‌ايم كه با سرمايه‌گذاري خارجي از جمله غربي‌ها مشكلي نداريم اما نبايد اقتصاد كشور به ستوني متكي باشد كه با نعره شخصي مثل ترامپ بلرزد.
ايشان افزودند: اقتصاد ايران بايد به «ستونِ توان و ظرفيت داخلي» تكيه كند و سياست‌هاي اعلام شده اقتصاد مقاومتي، پيگيري و اجرا شود.

بي اعتنايي به القائات دشمن
«بي‌اعتنايي به القائات دشمن»، چهارمين توصيه مهم رهبر انقلاب درباره قضاياي اخير است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: در برجام دشمن القا مي‌كرد اگر توافق حاصل شود دشمني‌ها برطرف مي‌شود، توافق كرديم اما دشمني‌ها بيشتر هم شد.
ايشان تاكيد كردند: امروز هم نبايد مطالبي مطرح شود كه اگر مثلاً در فلان قضيه توافق نكرديم چنين و چنان مي‌شود، اين از القائات مورد نظر دشمن است و ما بايد بي‌اعتنا به اين القائات، مصالح خودمان را خودمان بفهميم و آن را از دشمن نشنويم.
پنجمين توصيه رهبر انقلاب اسلامي يعني افزايش قدرت دفاعي بر تجربه دفاع مقدس متكي بود.
ايشان خاطرنشان كردند: در آن سال‌ها تهران زير موشكباران صدام و حاميان غربي‌اش بي‌دفاع بود، جوانان كشور براي حل اين معضل از صفر شروع كردند و به تدريج به چنان توانايي دست يافتند كه دشمن وقتي توانايي مقابله به مثل ما را ديد، متوقف شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: اكنون نيز بايد توان دفاعي كشورمان را افزايش دهيم تا دشمنان گستاخ و جري نشوند و به حمله و دست از پا خطا كردن، تشويق نگردند.
رهبر انقلاب در توصيه بعدي به موضوع رفتار اروپايي‌ها در مساله اخير پرداختند.

موضع خوب اما ناكافي اروپا
ايشان گفتند: اروپايي‌ها با درك اينكه برجام به نفع آنها و امريكايي‌هاست، با سخنان رييس‌جمهور امريكا درباره پاره كردن برجام مخالفت كردند كه اين موضعگيري خوب است اما كافي نيست.
رهبر انقلاب گفتند: تا طرف مقابل، برجام را پاره نكند، ما آن را پاره نمي‌كنيم، اما اگر برجام را پاره كنند ما آن را ريز ريز مي‌كنيم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: اروپايي‌ها بايد مقابل اقدامات دولت امريكا از جمله نقض برجام همچون تحريم‌هايي كه انتظار دارند از كنگره بيرون بيايد بايستند و از هم صدايي با امريكايي‌ها در مسائلي نظير قدرت دفاعي ايران و حضور ايران در منطقه بپرهيزند چرا كه ما مطلقاً هم آوازي اروپايي‌ها با زورگويي‌هاي امريكا را قبول نمي‌كنيم.
رهبر انقلاب در همين زمينه افزودند: آنهايي كه موشك و سلاح اتمي دارند ملت ايران را از داشتن موشك ۲ يا ۳ هزار كيلومتري نهي مي‌كنند، اين موضوع و ديگر مسائل مربوط به ايران به شما چه ربطي دارد؟
آخرين توصيه رهبر انقلاب، «جدي گرفتن اقتصاد مقاومتي و اصول آن» از جمله توليد داخلي، منع واردات غيرضروري، جلوگيري از قاچاق كالا و ايجاد اشتغال بود.
ايشان خاطرنشان كردند: بيش از نيمي از سال، گذشته است و بايد براي تحقق اهداف و جبران عقب‌ماندگي‌هاي ناشي از حرف‌هاي انتخاباتي، تلاش مضاعف شود تا اقتصاد ايران از اتكاء به نفت، به اقتصادي مبتني بر ارزش افزوده تبديل شود.

نقش نخبگان در سرنوشت كشور
رهبر انقلاب اسلامي، در بخش ديگري از سخنان‌شان، ديدار با نخبگان جوان را جلسه‌اي شيرين و مطلوب و سرشار از اميد به آينده و افق‌هاي پيش رو خواندند و با تاكيد بر اينكه نخبگان، نعمت‌هاي الهي هستند و بايد شكر اين نعمت را بجا آورد، گفتند: من عميقاً و قوياً، نخبه‌باور هستم و مسوولان نيز بايد باور كنند كه نخبه داريم و اين نخبه‌ها مي‌توانند سرنوشت كشور را تغيير دهند.
ايشان، پيشرفت علمي را زمينه‌ساز اقتدار كشور دانستند و خاطرنشان كردند: كشور ما با وجود سابقه درخشان در زمينه علم، متاسفانه در دوران سلطه بيگانگان از قافله علم عقب افتاد كه بايد اين عقب افتادگي جبران شود.
رهبر انقلاب اسلامي، اصلي‌ترين راه جلوگيري از غرب‌زدگي كشور را، از بين بردن وابستگي دانستند و با تاكيد بر اينكه از عناصر اصلي رهايي از وابستگي، پيشرفت علمي است، خاطرنشان كردند: در مسير پيشرفت علمي و فناوري نبايد هيچ مانعي از جانب دستگاه‌هاي مختلف به وجود آيد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با استناد به ظرفيت‌هاي فوق‌العاده كشور، بستر پيشرفت علمي و فناوري را مهيا دانستند و با ابراز رضايت از اقدامات بنياد نخبگان و معاونت علمي رياست‌جمهوري افزودند: البته نبايد به اين حد از پيشرفت قانع بود، زيرا تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زيادي داريم.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه سخنان خود به يك نكته اساسي اشاره كردند و گفتند: در پيشرفت علمي بايد رويه‌سازي و جريان‌سازي شود تا سلائق و روش‌هاي مديريتي در دولت‌هاي مختلف، در اين مسير تاثيرگذار نباشد و پيشرفت علمي كشور متوقف نشود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي چند نكته را نيز درخصوص مسائل مرتبط با علم و فناوري بيان كردند.
«افزايش كيفيت ضوابط شركت‌هاي دانش بنيان»، «لزوم افزايش بودجه علم و فناوري»، «مديريت صحيح منابع مالي در اين بخش» و «ضرورت ارتقاي كيفيت مقالات علمي»، نكاتي بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آنها اشاره كردند.
ايشان، معاونت علمي رياست‌جمهوري و بنياد نخبگان را به استفاده بيش از پيش از ظرفيت‌هاي دستگاه‌ها، توصيه موكد كردند.

لزوم رهايي صنعت كشور از آفت مونتاژكاري
رهبر انقلاب اسلامي همچنين گفتند: بايد براي صنعت كشور، فكري اساسي شود زيرا صنعت گرفتار آفت مونتاژكاري شده است و تا وقتي كه اين آفت وجود دارد، نوآوري مورد توجه قرار نخواهد گرفت و تحرك و كار علمي نيز متوقف خواهد شد و در چنين شرايطي، ميان دانشگاه و صنعت، ارتباطي برقرار نخواهد بود.
ايشان به موضوع لزوم اهميت دادن به فعاليت‌هاي فرهنگي در معاونت علمي رياست‌جمهوري و بنياد نخبگان نيز اشاره كردند و افزودند: خطرناك‌تر و تلخ‌تر از ترور فيزيكي كه در سال‌هاي گذشته انجام شد و تعدادي از دانشمندان ما شهيد شدند، اسير فكري و فرهنگي شدنِ دانشمندان است، بنابراين نخبگان بايد با تقوا از خود مراقبت كنند.
رهبر انقلاب در بخش پاياني سخنان خود، شرايط امروز و جهت‌گيري كشور را بهترين فرصت براي جوانان براي افزايش ايمان، تلاش علمي در جهت پيشرفت و برطرف كردن اشكالات دانستند و گفتند: مطمئن هستم كه شما جوانان، ايراني به مراتب بهتر، پيشرفته‌تر و منظم‌تر، پيشِ‌رو خواهيد داشت.
در ابتداي اين ديدار دكتر ستاري معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور و رييس بنياد ملي نخبگان با اشاره به لزوم تغيير در رويكرد اقتصادي، از اقتصاد نفتي به سمت اقتصاد مبتني بر نيروي انساني خلاق و مومن و خودباور، گفت: طراحي مدل موفق آموزشي، تمركز بر توانمندسازي نخبگان، جذب ايرانيان خارج از كشور و ايجاد شبكه نخبگاني از مهم‌ترين فعاليت‌ها و رويكردهاي بنياد ملي نخبگان بوده است. (پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون