• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3954 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ آبان

از حمله كيهان تا التهاب‌آفريني اقتصادي

كيهان: گريبان‌تان را رها نمي‌كنيم
كيهان نيز بعد از بازگشت از توقيف دو روزه، در تيتر اول خود به دولت و مخالفانش حمله كرد و معتقد بود «آنها مشغول انتقام ‌كشي كور از كيهان» هستند. آن هم به خاطر «روشنگري‌هايي» كه كيهان انجام مي‌دهد. همچنين اين روزنامه در تيتر ديگري در صفحه اول خود بار ديگر تهديد انصار‌الله عليه عربستان را منتشر كرد كه اين‌بار نفتكش‌هاي عربستان مي‌تواند هدف حملات جديد باشد. حسين شريعتمداري در اين شماره سرمقاله‌اي بلند نوشت و در آن عنوان كرد: «آقايان درباره چرايي توقيف كيهان هيچ توضيحي نداده و نمي‌دهند و بر اين باوريم كه حق دارند! چون كمترين توضيح مستند و قابل پذيرشي در چنته ندارند. اگر غير از اين است بسم‌الله! كيهان توضيح آنان را بي‌كم و كاست منتشر مي‌كند». شريعتمداري ضمن بيان اينكه ماجرا به «خط سازش و مرموز در دولت» باز مي‌گردد، معتقد است كه «فتنه گران 88 با اين كار از كيهان «انتقام كور» گرفتند.» مديرمسوول كيهان همچنين تاكيد دارد كه «گريبان آنها را رها نخواهيم كرد.»
زلزله براي احمدي‌نژادي‌ها
احمدي‌نژادي‌ها در چند روز گذشت درگير واكنش‌هاي پيدا و پنهان به ماجراي صحبت‌هاي اخير محمود احمدي‌نژاد بودند. روزنامه جمهوري اسلامي نقد تندي بر اظهارات احمدي‌نژاد نوشت و از سمت دولت نيز حسام‌الدين آشنا به آن واكنش نشان داده بود. علاوه بر آن وقوع زلزله در غرب كشور موضوع ساخت و سازهاي مسكن مهر را بر سر زبان‌ها انداخت. فضاي مجازي و رسانه‌اي از دو سو وارد درگيري شد. يك طرف به كيفيت پايين مسكن مهر انتقاد داشت و طرف ديگر ضمن پاسخگويي دولت را متهم به كمكاري در كمك به مردم مي‌گرد. اصولگرايان نيز در فضاي مجازي به بهانه حمايت از طرح‌هاي احمدي‌نژاد به نقدها پاسخ دادند كه نشان مي‌داد آنها همچنان انتقادي به شيوه «حكومت‌داري» احمدي‌نژاد نداشتند، بلكه دعوا و اختلافات به دريافت بعضي‌ پست‌هاي نزديك به او بود. در لابه‌لاي اخبار ديروز اعلام شد مشايي به دادگاه فراخوانده شده و پنج روز براي معرفي خود فرصت دارد. مهم‌ترين اتهامات او «توهين به مقام معظم رهبري، تبليغ عليه نظام، تصرف غيرقانوني در اموال دولتي» و نشر اكاذيب بود.
خلع سلاح حزب‌الله با ربودن حريري
سعد حريري يكشنبه‌شب در مصاحبه‌اي زنده حاضر شد و تلاش كرد به بخشي از ابهامات استعفايش پاسخ دهد. او صراحتا گفت كه در ديدار با ولايتي مورد تهديد قرار نگرفته است. با اين حال مهدي محمدي از نويسندگان وطن‌امروز معتقد است كه دليل استعفاي حريري فشار بر حزب‌الله لبنان براي خلع‌سلاح بوده است. امري كه با محقق نشدنش احتمالا روند معكوس را طي خواهد كرد. محمدي معتقد است راهبرد تعيين شده از سوي اسراييل و امريكا براي محمد بن سلمان نوشته شده و او تنها مجري است. نام اين پروژه نيز «راهبرد منطقه‌اي مهار ايران» است. نگاه او را به تحولات منطقه مي‌توان نگاه بخش مهمي از اصولگرايان در لايه‌هاي دروني دانست كه از اين طريق به بيرون منتشر مي‌شود. او مي‌نويسد: «مثلا درباره لبنان ظاهرا برنامه اين است –و شايد هم اين بود- كه امريكا، كشورهاي اروپايي، اعراب منطقه و برخي ديگر از كشورهاي جهان به يك‌باره اعلام كنند كليه روابط خود را با دولت لبنان قطع مي‌كنند تا زماني كه وزراي حزب‌الله به طور كامل از دولت اخراج شوند و بازگشت آنها هم مشروط به خلع‌سلاح حزب‌الله شود. راز ربودن سعد حريري و وادار كردن او به استعفا هم همين بوده است چرا كه وقتي بنا باشد چنين اتفاقي بيفتد، طبيعي است كه كسي مانند حريري نمي‌تواند و نبايد رييس دولت لبنان باشد. تصور طراحان اين بازي اين است كه نتيجه اجراي اين سناريو، ايجاد درگيري داخلي در لبنان، اختلاف حاد ميان حزب‌الله و ديگر گروه‌هاي لبناني و در نتيجه ايجاد فشار داخلي بي‌سابقه بر حزب‌الله خواهد بود كه با تحريم‌هاي بين‌المللي تشديد هم مي‌شود.»
تمركز بر اخبار اقتصادي
خبرگزاري فارس روي اخبار التهاب‌آفرين اقتصادي تمركزي زيادي در چند روز اخير داشت. به عنوان نمونه چند تيتر زير را بخوانيد: نقدينگي در پايان شهريور به ۱۳۹۰ تريليون تومان رسيد/ رشد ۲۳ درصدي در يك سال گذشته / قاچاق و فرار مالياتي با استفاده از خلأ ارتباط سيستمي گمرك و ماليات / رشد ۲۰ هزار ميليارد توماني درآمدهاي نفتي نسبت به سال ۹۵/ كسري بودجه ۵۵ هزار ميليارد تومان شد / معامله دلار به نرخ ۴۱۲۲ تومان/ رشد ۱۱ هزار توماني قيمت سكه / مسوولان دولتي پاسخ دهند؛ ۶۶۷ روز از اجراي توافق‌هسته‌اي گذشت/ سهم هر ايراني از سود برجام كجاست؟
برخورد با كساني كه از مذاكره موشكي حرف مي‌زنند
يدالله جواني، مشاور عالي نماينده ولي فقيه در سپاه طي يادداشتي  در خبرگزاري فارس خواهان برخورد امنيتي با افرادي شد كه از مذاكره موشكي حرف مي‌زنند. اخيرا دكترنقيب‌زاده در گفت‌وگو با آرمان امروز اين موضوع را مطرح كرده بود. جواني مي‌نويسد: «اگر كسي اكنون در داخل كشور از ضرورت مذاكره موشكي سخن بگويد، ديگر نمي‌توان آن را به پاي اشتباه محاسباتي گذاشت. به عبارت ديگر در شرايط كنوني، هر كس در داخل كشور مويد مذاكره موشكي باشد، از يك طرف دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي بايد او را با توجه به پروژه نفوذ دشمنان به صورت جدي مورد مطالعه و بررسي قرار دهند، و از طرف ديگر، شوراي عالي امنيت ملي براي كور كردن اين جريان ضد امنيت ملي، فعالانه و به هنگام بايد وارد عمل شود. به طور قطع، هر كسي در راستاي تضعيف بنيه دفاعي كشور، هر اقدامي را انجام دهد؛ آن اقدام يك حركت ضد منافع ملي و ضد امنيت ملي خواهد بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون