• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3955 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۴ آبان

ساماندهي احزاب با قانون جديد

پروانه مافي

يك قانون حزبي در كشور وجود داشت كه از اوايل انقلاب در كشور اجرا مي‌شد. قانون جديد احزاب در مجلس نهم مصوب و بعد ابلاغ شد و اكنون در مرحله اجرا است. اين قانون تفاوت‌هايي با قانون احزاب قبل دارد. اينكه احزاب بايد منطبق با قانون جديد احزاب عمل كنند و اگر با اين قانون فاصله داشته باشند، بايد خود را اصلاح كرده و به آن نزديك شوند.
اين قانون مي‌تواند ساماندهي مناسبي را در ساختار حزبي كشور ايجاد كند. امروز حدود 250 حزب در كشور وجود دارد كه غالبا روي كاغذ بوده و فعاليت جدي ندارند و مشخصا اين احزاب از نبود ساماندهي مناسب با قامت حزب قدرتمند رنج مي‌برند. اين قانون كمك مي‌كند تا احزاب به معناي واقعي كلمه، حزب شوند. حزب بايد بتواند شعب شهرستاني و سمپات‌ها و هواداراني داشته باشد. در متن قانون مشخص شده است كه يك حزب حداقل 300 نفر در شهرستان‌هاي مختلف بايد عضو رسمي داشته باشد؛ حزبي كه نمي‌خواهد پروانه‌اش باطل شود، بايد خود را با اين شرايط تطبيق دهد. همچنين بايد حداقل 10 شعبه رسمي در شهرهاي مختلف كشور داشته باشد.
 حزب بايد بتواند كنگره سالانه برگزار كرده و انتخابات درون حزبي برگزار كند. لذا احزاب بايد خود را با اين شرايط وفق دهند و زمان تعيين شده نيز تا پايان آذر ماه بود كه اين مهلت تا پايان اسفند ماه تمديد شد. اميدواريم كه با اجراي اين قانون بتوان ساماندهي مناسبي را در حوزه احزاب به وجود آورد.
وجود 50 حزب واقعي و قدرتمند كه هم اعضاي رسمي و سمپات به تعداد كافي و هم اساسنامه، مرامنامه، كنگره و برنامه حزبي مشخص دارا باشند، بهتر از اين است كه 300 حزب در كشور
داشته باشيم.
احزاب مطابق اين قانون نظام‌مند پيش مي‌روند و فعاليت‌هاي خود را در چارچوب مشخص تعريف مي‌كنند. جريان حزبي بايد در كشور تقويت شود و مهم‌ترين وظيفه دولت و مجلس شوراي اسلامي نيز فراهم كردن چنين زمينه‌اي براي شكل‌گيري و تقويت احزاب قدرتمند است. به اين دليل كه ادوار مختلف انتخابات در كشور دچار پراكندگي‌هاي جناحي نشود.
طي چنين قانوني ممكن است كه احزاب كوچك‌تر با هم تلفيق شوند و احزاب بزرگي‌تري را تشكيل دهند. چنين چيزي بسيار خوب است. حزبي كه ضعيف‌تر است و بدنه حزبي مناسب را‌ دارا نيست مي‌تواند بر اين اساس با احزاب كوچك‌تر ديگر تركيب شود تا گستردگي لازم
 را پيدا كند.
 در اين صورت يك حزب قوي با شرايط بهتر را فراهم مي‌كنند و اين هم براي كشور و هم براي احزاب مناسب‌تر است. احزاب تقويت شوند و احزابي جدي باشند، راحت‌تر مي‌توان تصميم‌گيري‌هاي انتخاباتي انجام داد. لذا در جهت تقويت احزاب ضروري مي‌دانيم كه چنين ساماندهي‌اي صورت بگيرد. ممكن است كه قانون جديد احزاب فعاليت جبهه‌اي را تحت‌الشعاع قرار دهد. وقتي احزاب قوي در كشور وجود داشته باشند، مي‌توانند جانشين جبهه‌ها شوند.
عضو كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس دهم

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون