• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3955 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۴ آبان

ابعاد جديدي از پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا افشا شد

ارتباط مستقيم پسر ترامپ با ويكي‌ليكس

ميثم سليماني

هرروز ابعاد تازه‌اي به پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا اضافه مي‌شود و كار دونالد ترامپ و تيم او را براي خروج سالم از آن سخت‌تر مي‌كند؛ به گونه‌اي كه حتي وقتي مي‌خواهند با به ميان كشيدن پرونده تحقيقات عليه هيلاري كلينتون افكار عمومي را منحرف كنند باز هم كاري از پيش نمي‌برند. طبق گفته چهار تن از اعضاي كنگره امريكا به نيويورك تايمز، دونالد ترامپ جونيور، فرزند رييس‌جمهور امريكا طي مبارزات انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016چندين مكالمه آنلاين با ويكي‌ليكس و يك گروه هكري نزديك به روسيه كه ايميل‌هاي حزب دموكرات را هك كرده‌اند، داشته است.
به گفته مقامات ترامپ جونيور پيام‌هاي توييتري خود كه با ويكي ليكس داشته است را در اختياركميته تحقيقات كنگره در زمينه دخالت روسيه در انتخابات امريكا قرار داده است. اين مقامات گفته‌اند كه طي جلسه‌اي كه در كميته قضايي مجلس سناي ايالات متحده با دونالد ترامپ جونيور داشته‌اند، وي اعتراف كرده كه در جريان اين كمپين با اين گروه‌ها همكاري داشته است.
گفته مي‌شود اين مكاتبات از هفته‌ها قبل از انتخابات 8نوامبر در سال 2016 آغاز شده و در طول دوره انتخابات نيز ادامه داشته است. از سوي ديگر اين براي دومين بار است كه پاي پسر رييس‌جمهور ايالات متحده به دليل ارتباط سازمان يافته با مسكو، به پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا باز مي‌شود. پسر بزرگ ترامپ از اين طريق تلاش كرده تا در راستاي تضعيف كمپين هيلاري كلينتون قدم بردارد.
در ماه جولاي نيز نيويورك تايمز براي نخستين بار گزارش داد كه فرزند ارشد دونالد ترامپ در ژوئن 2016 با چند تن از افرادي كه نزديك به روسيه بودند در برج ترامپ ملاقات كرد. اين افراد بنا بود اطلاعاتي را در اختيار كمپين ترامپ قرار دهند كه كمپين هيلاري كلينتون را تضعيف كند. ترامپ جونيور دوشنبه شب به وقت ايالات متحده عكس‌هايي را از پيام‌هايش به ويكي ليكس منتشر كرد. آلن فوتر، وكيل پسر دونالد ترامپ اما مي‌گويد اين اسناد به صورت گزينشي در ميان هزاران سند ديگر به كميته تحقيقات كنگره ارسال شده است. فوترفاس در بيانيه‌اي گفت: ما مي‌توانيم با اطمينان بگوييم كه هيچ نگراني در مورد اين اسناد نداريم و هرنوع سوالي كه در مورد آنها مطرح شود، به راحتي و در جاي مناسب به آن پاسخ خواهيم داد.
سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا معتقدند با توجه به حجم گسترده ايميل‌هاي هك شده از كميته ملي حزب دموكرات، ويكي ليكس به عنوان يك عامل و يك كانال براي روسيه عمل كرده است. گفتني است پيام‌هاي توييتري ترامپ جونيور براي نخستين بار سايت آتلانتيك منتشر كرد كه بطور قطعي نشان مي‌داد مكاتباتي رسمي ميان دو طرف شكل گرفته است. ويكي‌ليكس در پيامي كه روز سوم اكتبر 2016 به ترامپ جونيور ارسال كرده مداركي را عليه هيلاري كلينتون به وي ارايه داده است. ترامپ نيز در پاسخ به او گفت: اين كار شگفت‌انگيز است.
يك هفته بعد، ويكي‌ليكس از آقاي ترامپ جونيور پرسيد كه آيا پدر شما مي‌تواند يك لينكي را توييت كند كه از طريق آن كاربران بتوانند ايميل‌هاي هك شده دموكرات‌ها را نيز جست‌وجو كنند. ويكي ليكس در ادامه پيام خود افزود: داستان‌هاي بسيار زيادي وجود دارد كه در ميان اخبار مطبوعات گم شده‌اند و ما مطمئن هستيم كه از طريق آن مي‌توان موارد ديگري را پيدا كرد. اين پيام اضافه مي‌كند كه اين گروه ايميل‌هاي جديدي را به ايميل‌هاي قبلي مربوط به جان پودستا، رييس كمپين انتخاباتي هيلاري كلينتون اضافه كرده است كه به تازگي هك شده است.
ترامپ جونيور به اين پيام پاسخ نداد اما پانزده دقيقه بعد از ارسال اين پيام دونالد ترامپ در توييتر خود نوشت: رسانه‌هاي متقلب اعلام مي‌كنند كه اطلاعاتي كه از سوي ويكي ليكس منتشر شده نا معتبر است. پس شما نادان هستيد رسانه‌هاي جعلي! جوليان آسان‍ژ در توييتر خود نوشت من نمي‌توانم تاييد كنم كه گروهي كه اطلاعات را در اختيار ويكي ليكس قرار داده با ترامپ در ارتباط نبوده است. آسانژ گفت: ويكي‌ليكس علاقه‌مند است منابع عمومي كه اطلاعات را به دست آنها مي‌رساند ناشناس باقي بمانند و علاقه‌اي ندارد كه بداند منبع اطلاعات و گروهي كه اين كار را انجام مي‌دهند، كجاست.
مارك وارنر، يكي از دموكرات‌هاي بلند پايه كميته اطلاعاتي مجلس سناي ايالات متحده در واكنش به اين پيام‌ها گفت: اگر اين پيام‌ها واقعي باشند نمونه‌اي ديگر از دخالت مستقيم روسيه و عوامل روسي در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا را نشان مي‌دهد و اين عوامل نيز به طور مستقيم با افراد بلندپايه كمپين ترامپ در ارتباط هستند.
آخرين پيامي كه ترامپ جونيور از ويكي‌ليكس دريافت كرده است به ماه جولاي بازمي‌گردد. اين پيام تنها مدتي پس از آن ارسال شد كه نيويورك‌تايمز گزارش داد كه او با روس‌ها متعهد شده است كه هيلاري كلينتون را شكست دهد. اين پيام بسيار صميمانه از سوي ويكي‌ليكس به دونالد ترامپ جونيور ارسال مي‌شود كه ابتداي آن بسيار خودماني گفته مي‌شود، سلام دان. در اين پيام آمده است از شنيدن مشكلات براي شما متاسفم. ما ايده‌اي داريم كه ممكن است كمي كمك كند. بهتر است ايميل‌هاي مربوط به اسنادي كه نيويورك‌تايمز مطرح كرده را منتشر كنيد؛ در اين بين دقايقي بعد ترامپ جونيور ايميل‌هاي مربوط به ماجراي جلساتش با وكيل روسي را منتشر مي‌كند.

فرار رو به جلوي ترامپ
وزارت دادگستري امريكا روز دوشنبه اعلام كرد كه نامه‌اي را به كنگره امريكا ارسال كرده است كه در آن دادگستري قصد دارد با مجوز كنگره يك دادستان ويژه را در خصوص برخي مسائل امنيتي عليه هيلاري كلينتون منصوب كند. اين اداره در نامه‌اي كه به كميته قضايي مجلس نمايندگان ارسال كرده، ادعايي را مطرح كرده است مبني بر اينكه كمك‌هاي بنياد كلينتون به كمپين اوباما در تصميم دولت در سال 2010 مبني بر فروش اورانيوم به آژانس انرژي اتمي روسيه تاثيرگذار بوده است و بايد در اين موضوع تحقيقات صورت گيرد. بسياري معتقدند كه اين نامه پاسخي مستقيم به بيانيه دونالد ترامپ در سوم نوامبر بود زماني كه او به دادستان جف‌سشن گفت: اتهامات پيرامون كلينتون و دولت اوباما بايد بررسي شود. اما تحقيقات در چنين چارچوبي مي‌تواند استقلال تحقيقات فدرال را به‌شدت زير سوال ببرد. چرا كه وزارت دادگستري بايد كاملا مستقل از هرگونه نفوذ سياسي باشد و حتي بايد در صورت لزوم برخلاف نظر رييس‌جمهور عمل كند. اما در حال حاضر چنين چيزي به نظر نمي‌رسد.
برخي منابع نزديك به كاخ سفيد اعلام كردند احتمال دارد مساله ديگري در خصوص باز شدن اين پرونده وجود داشته باشد اينكه سشن بتواند با دريافت اجازه يك دادستان ويژه يك پرونده ويژه را عليه هيلاري كلينتون و حتي ارتباطش با روسيه را باز كند. گفتني است دونالد ترامپ براي تحقيقات دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا طي 10 ماه گذشته به‌شدت تحت فشار است و سشن را عامل اين موضوع مي‌داند. ترامپ معتقد است كه اگر سشن خود را از اين پرونده كنار نمي‌كشيد هيچگاه رابرت مولر به عنوان دادستان ويژه منصوب نمي‌شد.
گفتني است روز سه شنبه به وقت امريكا جف سشن براي توجيه اين نامه به كميته قضايي مجلس نمايندگان خواهد رفت و انتظار مي‌رود كه دموكرات‌ها او را به‌شدت مورد سوال قرار دهند كه البته اين جلسه تا زمان تنظيم اين گزارش برگزار نشده است. احتمالا سشن براي توجيه منصوب كردن دادستان ويژه بايد به سوالات گسترده‌اي پاسخ دهد.
لازم به ذكر است كه جمهوريخواهان براي مدتي طولاني است كه تلاش كرده‌اند هيلاري كلينتون را به اين معامله فروش اورانيوم مرتبط كنند و در جريان مبارزات انتخاباتي نيز بارها اين موضوع را عليه وي مطرح كردند. اين معامله زماني كه هيلاري كلينتون نقش وزير امورخارجه ايالات متحده در دولت اول باراك اوباما را ايفا مي‌كرد، توسط كميته سرمايه‌گذاري خارجي در ايالات متحده تاييد شد.
با اين حال خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي محافظه‌كار سعي كرده‌اند موضوع را زنده نگه دارند تا كلينتون را فاسد بنامند. آنها مدعي هستند كه بنياد كلينتون براي حمايت از اين معامله پول زيادي از سمت روسيه دريافت كرده است. اين پرونده در حالي گشوده مي‌شود كه دونالد ترامپ طي هفته‌هاي اخير بر اين موضوع تاكيد دارد كه مولر به جاي تحقيق از اطرافيان او بايد در خصوص پرونده اورانيوم هيلاري كلينتون تحقيق كند. در هر صورت مي‌توان باز شدن اين پرونده از سوي دونالد ترامپ و دادستاني امريكا را يك نوع فرار رو به جلو از سمت تيم دولت دانست تا اندكي از فشار پرونده تحقيقات دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري بكاهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون