• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3957 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۹ آبان

گزارش «اعتماد» از اختلاف نظر طاهري و وزارت ورزش

پاي اسپانسر در ميان است

مهدي روزخوش

 

در چندسال اخير ثبات مديريت در باشگاه‌هاي سرخابي پايتخت مساله‌اي غيرقابل باور بود. عادت داشتيم كه پس از يك فصل يا گاهي اوقات در ميان فصل شاهد تغييرات مديريتي در اين باشگاه‌ها باشيم اما علي‌اكبر طاهري كه از بهار سال 94 سكان مديريت باشگاه پرسپوليس را در اختيار گرفت، نشان داد با حل مشكلات مالي و البته ثبات مديريت مي‌توان نتايج خوبي در يك باشگاه گرفت چراكه بايد اعتراف كرد امروز پرسپوليس، تيمي قدرتمند و البته با صلابت در ليگ برتر است اما اين روزها اين باشگاه با چالش‌هاي متعدد مديريتي و البته مشكلات مالي زيادي دست و پنجه نرم مي‌كند.
از زمان حضور طاهري در باشگاه پرسپوليس، با حمايت‌هايي كه وزارت ورزش و جوانان انجام داد، اين باشگاه و همينطور استقلال و تراكتورسازي با شركتي قرارداد بستند كه با كمك آن بتوانند درآمدزايي خوبي داشته باشند و هزينه‌هاي جاري باشگاه را تامين كنند اما همين شركت تبليغاتي اين روزها موضوع مناقشه مديرعامل پرسپوليس و وزارت ورزش شده تا در نهايت منجر به استعفاي طاهري شود.
اين نخستين بار نيست كه شاهد استعفاي طاهري از مديرعاملي پرسپوليس بوديم چراكه پيش‌از اين هم چندين‌بار طاهري به خاطر مشكلات موجود و اختلافاتي كه با وزارت ورزش داشت، استعفا داده بود. استعفا‌هايي كه بيشتر شبيه بازي رسانه‌اي و تحت فشار قراردادن وزارت ورزش بود اما به نظر مي‌رسيد بازي آخر كمي جدي‌تر است. اگر قرار باشد مديريت با حسابي پر از پول انجام شود كه ديگر نمي‌شود به آن هنر مديريت ناميد. در فوتبال ايران كه باشگاه‌ها بعضا دولتي هستند علي‌الخصوص باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس كه در اختيار وزارت ورزش و جوانان هستند بايد با هنر مديريت خود كسب درآمد كنند و امور جاري را رتق و فتق كنند نه اينكه هر زمان باشگاه با مشكل مالي مواجه شد دست به استعفا بزنند. البته در اين ميان شايد سوالي كه در ذهن خيلي‌ها ايجاد شود اين است اگر به راستي برانكو با پرسپوليس نتايج اينچنين درخشان كسب نمي‌كرد آيا باز هم طاهري از تاكتيك استعفا استفاده مي‌كرد؟
مديرعال مستعفي پرسپوليس با ارسال نامه استعفاي خود به وزارت ورزش و جوانان، از كارمندان باشگاه هم خداحافظي كرد تا به سفر كربلا برود و اعلام كرد ديگر حاضر نيست در اين باشگاه فعاليت كند اما به راستي چه اختلافي باعث شد اين‌بار طاهري جدي‌تر از هميشه نامه استعفاي خود را امضا كند؟
موضوع از اين قرار است، مشكلات پرسپوليس و اسپانسر سابق خود بالا مي‌گيرد اما اين‌بار طاهري ديگر تاب تحمل را ندارد و اعلام مي‌كند ديگر باشگاه پرسپوليس حاضر به تمديد قرارداد با اين اسپانسر نيست، در مقابل هم اسپانسر باشگاه كه چيزي حدود 20ميليارد تومان به باشگاه بدهكار است از پرداخت اين پول خوداري مي‌كند و تسويه بدهي خود را منوط به تمديد قرارداد فصل جديد مي‌داند. از طرف ديگر يكي از مسوولان وزارت ورزش كه از اسپانسر باشگاه حمايت مي‌كرد طاهري را تحت فشار قرار مي‌دهد تا قرار پرسپوليس را با اسپانسر سابق تمديد كند كه البته با پاسخ منفي مديرعامل باشگاه روبه رو شد. از همين رو كش و قوس‌ها ادامه داشت و با وجود اينكه پرسپوليس با مشكلات مالي زيادي روبه رو شده بود، اسپانسر سابق حاضر نبود بدهي خود را پرداخت كند تا اينكه در نهايت علي اكبر طاهري كه حمايت وزارت ورزش را از اسپانسر سابق مي‌ديد از سمت خود استعفا داد.
شركت تبليغاتي كه در اين قرارداد از نظر مالي به خوبي منتفع شد، پس از گذشت مدتي پول‌هاي واريزي اپراتور را به حساب باشگاه‌ها واريز نكرد تا به نوعي از سود اين مبالغ هم بهره ببرد. البته طي مدت قرارداد، بارها نامه‌هايي از سوي باشگاه پرسپوليس كه به امضاي مديرعامل رسيده بود، به وزارت ورزش و جوانان و اين شركت ارسال شد تا به تعهدات خود عمل كند اما با توجه به اينكه اين شركت و فرد مسوول آن مورد حمايت يكي از مسوولان بلندپايه ورزشي بود، بدون توجه به اين نامه‌ها به كار ادامه مي‌داد تا در نهايت، بدقولي‌هاي اين شركت تبليغاتي تحمل را براي سرخابي‌هاي پايتخت سخت كرد و كار به جايي رسيد كه باشگاه پرسپوليس قراردادش را با اين شركت فسخ كرد. حالا با وجود فسخ قرارداد، اين شركت چيزي حدود ۳۶ ميليارد تومان به سرخابي‌هاي پايتخت بدهكار است و از پرداخت اين بدهي امتناع مي‌كند.  هواداران فوتبال ايران به خاطر اعتماد به تبليغات باشگاه، هزينه‌اي را ماهانه پرداخت مي‌كنند تا باشگاه محبوب‌شان بدون مشكل مالي به كارش ادامه دهد اما حالا مشخص شده فردي در قالب يك شركت تبليغاتي اين پول را در اختيار گرفته است. اختلافات اين روزهاي باشگاه پرسپوليس و اين مقام مسوول هم دقيقا بر سر حمايت آن مقام ورزشي از شركت تبليغاتي مذكور است.
البته اسپانسر سابق سرخابي‌ها كه بدهي ۳۶ ميليارد توماني به اين دو تيم دارد، بعد از فشارهاي فراوان پديرفته بخش كوچكي از بدهي فصل گذشته به اين دو تيم را بپردازد اما با گروكشي علني در متن چك‌هاي صادره، دريافت اين چك‌ها را منوط به قرارداد جديد كرده و در متن آنها نوشته كه اين چك‌ها «بابت پيش پرداخت تمديد قرارداد فصل 97-96» صادر شده است.
پس از اين قاعده تحميلي ظاهرا افتخاري، مديرعامل باشگاه استقلال پيش شرط ‌تحميلي اسپانسر براي دريافت مطالبات فصل گذشته را پذيرفته‌ و عملا با اين اسپانسر بدهكار براي فصل آينده نيز قرارداد بسته، اما ظاهرا پرسپوليس زير بار چنين شرطي نرفته است چراكه پذيرفتن اين چك با قيد ثبت شده در آن، اين الزام را براي پرسپوليس ايجاد مي‌كند كه فصل آينده نيز ستم مالي اين اسپانسر را بپذيرد. حال با وجود اين اختلافات شديد بايد ديد آيا در نهايت باز هم طاهري به كارش در باشگاه باز خواهد گشت يا اين‌بار ديگر بايد شاهد حضور مديري جدي در راس باشگاه پرسپوليس باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون