• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3958 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ آبان

رهبر معظم انقلاب اسلامي در بازديد از مناطق زلزله‌زده:

مسوولان تلاش‌هاي خود را مضاعف كنند

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در نخستين ساعات صبح روز دوشنبه براي بازديد از مناطق زلزله‌زده به صورت سرزده وارد كرمانشاه شدند. رهبر انقلاب اسلامي ابتدا در شهر سرپل ذهاب حضور يافتند و از مناطق خسارت‌ديده بازديد كردند. ايشان سپس در جمع مردم داغدار و مصيبت‌زده سرپل ذهاب حاضر شدند و دقايقي در جمع آنان سخنراني كردند.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خطاب به مردم گفتند: بسيار مايل بودم كه در زمان شادي دل‌ها و خرمي زندگي به شهر شما مردم مهربان و باوفا بيايم نه در شرايطي كه دچار غم و بلا و چنين مصيبت شديدي هستيد.
رهبر انقلاب اسلامي با ابراز همدردي با يكايك دل‌هاي داغدار در شهرها و روستاهاي آسيب‌ديده، افزودند: با غم شما، دل‌هاي ما پر از غم و افكار ما نيز گرفتار شد.
ايشان با اشاره به مقاومت و ايثار و ايستادگي مردم استان كرمانشاه در دوران دفاع مقدس، خاطرنشان كردند: اين نخستين باري نيست كه شهر شما مردم صبور و مهربان و شهرهاي اطراف آن دچار چنين مشكلاتي شده است بلكه شما در دوران جنگ تحميلي نيز محكم و استوار، مردانگي و استقامت و پهلواني خود را در مقابل درد و رنج‌ها نشان داديد و امروز نيز نشان خواهيد داد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: انسان‌هاي بزرگ و دلاور در مقابل حوادث مي‌ايستند و آن حوادث را مغلوب اراده خود مي‌كنند، بنابراين اگر چه زلزله، بلا و مصيبت بزرگي است كه با ويراني، همه را داغدار و مصيبت‌زده مي‌كند اما همين زلزله در اثر ايستادگي مردم و تلاش آنان براي تجديد حيات و آباداني و عمران مي‌تواند به يك نعمت تبديل شود.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه مي‌توان با ايستادگي در مقابل مشكلات و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي عظيم ملت در مقابل بلاياي طبيعي و تحميلي ايستادگي كرد، افزودند: اين حادثه، ملت ايران را به حركت در آورد و مردم در همه نقاط كشور، با احساس اينكه دل‌شان در كرمانشاه است و به كرمانشاه مديونند، به قدر وسع و توان خود به وظيفه كمك‌رساني عمل كردند.
ايشان افزودند: مسوولان به ويژه در برخي بخش‌ها در اين حادثه خوش درخشيدند و كار و تلاش كردند و در همان ساعات اول حادثه، ارتش در شهرها و سپاه در روستاها با حضور موثر، به ياري افرادِ زيرِ آوارمانده شتافتند اما من به اين حد از تلاش‌ها قانع نيستم بنابراين مسوولان بخش‌هاي مختلف بايد تلاش و مجاهدت خود را مضاعف كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مردم را به تلاش براي آباد ساختن منطقه و رقم زدن روزگاري بهتر فرا خواندند و خطاب به آنان گفتند: چشم اميد را به نيرو، تلاش و قدرت خود معطوف كنيد و با تكيه به غيرت خدادادي، زندگي شاد و باطراوتي بسازيد.
مطمئنم با همت جوانان غيور، روستاها بهتر از قبل ساخته خواهد شد
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در ادامه حضور در مناطق زلزله‌زده كرمانشاه، از روستاهاي كوئيك مجيد، كوئيك عزيز، كوئيك حسن، سراب ذهاب و قلعه بهادري بازديد كردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع مردم اين روستاها ضمن ابراز همدردي با مصيبت‌زدگان گفتند: من از ساعات اول حادثه دايما به مسوولان براي رسيدگي به حال مردم سفارش‌هاي لازم را كردم تا بخشي از مشكلات شما عزيزان حل شود و خوشبختانه نيروهاي مسلح و غيرمسلح كارها و تلاش‌هاي خوبي تاكنون انجام داده‌اند كه لازم است اين فعاليت‌ها با قوت ادامه يابد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به خسارات سنگين زلزله و نابود شدن كامل برخي روستاها، افزودند: از اينكه شما جوانان مومن و بانشاط را از نزديك زيارت كردم بسيار خرسندم و مطمئنم به لطف خدا و با تلاش مسوولان و همت مردم و شما جوانان عزيز، روستاها بهتر از قبل ساخته خواهد شد.
ايشان از خداوند متعال، صبر و سكينه و نزول رحمت الهي را بر زنان و مردان غيور و باوفاي كرمانشاه مسالت كردند و گفتند: امروز ما در اين تلخي‌ها و غم‌ها با شما شريك هستيم و اميدواريم بتوانيد زندگي را از نو بسازيد تا در شادي‌ها نيز با شما شريك باشيم و اين حادثه، بهانه‌اي براي تخفيف آلام روستاهاي كرمانشاه شود كه پيش از زلزله نيز مشكلات زيادي داشتند.
جلسه رسيدگي به مشكلات زلزله‌زدگان و تصميم‌گيري در خصوص بازسازي و امداد اين مناطق با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي و مسوولان ذي‌ربط برگزار شد. مشروح خبر اين جلسه متعاقبا منتشر خواهد شد.

لزوم تامين مسكن زلزله‌زدگان با مديريت متمركز و كار جهادي
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بعد از بازديد از مناطق زلزله‌زده در جلسه رسيدگي به مشكلات زلزله‌زدگان در جمع مسوولان استاني و محلي و جمعي از فرماندهان نظامي و انتظامي، وظايف مسوولان را در قبال زلزله‌زدگان استان كرمانشاه، بسيار سنگين خواندند و تاكيد كردند: مهم‌ترين اولويت كنوني، مساله تامين مسكن زلزله‌زدگان و بازسازي مناطق تخريب‌شده و آسيب‌ديده است كه بايد با پشتيباني دستگاه‌هاي مختلف نظامي و غيرنظامي و با مديريت متمركز و كار جهادي و با سرعت عمل لازم، انجام گيرد.
ايشان با تاكيد بر اينكه مردم آسيب‌ديده بايد پيشرفت كار را حس كنند، گفتند: در اين زمين‌لرزه، وسعت مناطق آسيب‌ديده زياد است و اگرچه شهر سرپل ذهاب و برخي شهرهاي ديگر خسارات سنگيني ديده‌اند اما برخي روستاها به كلي ويران شده‌اند كه حادثه مهمي است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به مصائب و سختي‌ها و گرفتاري‌هاي زلزله‌زدگان افزودند: ما چون خودمان به حادثه زلزله مبتلا نشده‌ايم، شايد متوجه مصيبت زلزله‌زدگان نشويم. كساني كه تا ديروز در كنار خانواده خود در يك مسكن، با آرامش زندگي مي‌كردند، به يكباره همه زندگي خود را از دست داده‌اند و اكنون در فصل سرما همه زندگي آنان در يك چادر خلاصه شده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه بايد اهميت اين حادثه را متوجه شد تا بتوانيم به اهميت وظايف خود پي ببريم، خاطرنشان كردند: در حوادثي همچون زلزله، يكي از موارد مورد نياز در همان ساعات اوليه، موضوع نجات است كه در اين منطقه به دليل حضور به موقع ارتش، سپاه و نيروي انتظامي، مساله نجات تقريبا به شكل قابل قبولي انجام شد.
ايشان خاطرنشان كردند: با توجه به بازديدي كه از برخي مناطق زلزله‌زده داشتم و با توجه به گستردگي منطقه آسيب‌ديده، اگر موضوع نجات در همان ساعات اوليه به سرعت انجام نمي‌گرفت، تلفات قطعا چندين برابر ميزان فعلي بود.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به برگزاري جلسات متعدد خود با مسوولان دولتي در زمان زلزله بم، گفتند: در پي آن جلسات، ستاد مديريت بحران شكل گرفت تا در همان لحظات اوليه حوادث طبيعي، اين ستاد وارد عمل شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، موضوع «امداد» را بعد از موضوع «نجات» يكي ديگر از مسائل مهم در حوادث و بلاياي طبيعي برشمردند و افزودند: اگرچه در امداد نيز سرعت مورد نياز است اما امداد، فوري و تمام‌شدني نيست زيرا در هر برهه از زمان، بخش‌هاي مخصوص به خود را دارد.
ايشان تاكيد كردند: در حادثه‌اي همچون زلزله، در مراحل اوليه امداد، تامين نيازهاي فوري همچون غذا، آب، امكانات زندگي و لباس مورد توجه است اما بعد از اين مراحل، مهم‌ترين مرحله جمع‌آوري نخاله‌ها در شهرها و روستاها و سپس تامين مسكن است كه كار عظيم و دشواري است و بايد حتما انجام گيرد.
رهبر انقلاب اسلامي، سرعت عمل در ساخت خانه‌هاي مردم آسيب‌ديده و همچنين تامين وسايل گرمايشي را ضروري برشمردند و خاطرنشان كردند: براي انجام اين مسووليت سنگين، مديريت متمركز لازم است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با قدرداني از زحمات مسوولان به ويژه دستگاه‌ها و نهادهايي كه كمر همت بستند و از همان ابتداي حادثه به طور جدي وارد عمل شدند، گفتند: علاوه بر تمركز مديريت، كار جهادي و پيگيري مستمر كارها و سرعت عمل بايد در دستور كار مسوولان قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون