• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3961 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۴ آذر

توصيه عبدالله نوري به دانشجويان:

مطالبه‌گر باشيد

اعضاي انجمن فرهنگ و سياست دانشگاه شيراز با عبدالله نوري ديدار و گفت‌و گو كردند. در اين ديدار پس از بيان ديدگاه‌ها، دغدغه‌ها و سوالات دانشجويان، عبدالله نوري به بيان ‏سخناني در باب وضعيت ‏سياسي كشور و برخي مطالب مطرح شده توسط دانشجويان ‏پرداخت. ‏
عبدالله نوري در ابتداي سخنان خود با اشاره به نقش دانشگاه و دانشجويان در روند ‏تكاملي جامعه گفت: «لازم است دانشگاه‌ها در كنار فعاليت علمي كه اصلي‌ترين كار ‏آنهاست، سازوكارهايي براي رسيدگي و ‏نظارت بر امور مختلف جامعه تشكيل دهند. ‏دانشجويان با ساماندهي كميته‌هاي مختلف، مسائل متفاوت ‏اقتصادي، اجتماعي، ‏فرهنگي و سياست‌هاي داخلي و خارجي كشور را به شكل مستمر پيگيري كنند. يكي ‏‏از مسائلي كه در اين مقطع زماني، دانشجويان مي‌توانند پيگير آن باشند، پيگيري وعده‌‏هاي انتخاباتي ‏رييس‌جمهور محترم است.»
عبدالله نوري در ادامه افزود: «بايد توجه داشت ‏دولت با مشكلات فراواني، هم به ‏لحاظ اقتصادي و هم به لحاظ اجرايي و ساختاري روبه‌رو ‏است. اما در اين سو هم، جامعه بايد مطالبات خود و ‏وعده‌هاي رياست محترم جمهور را ‏پيگيري كند و شما دانشجويان مي‌توانيد با تشكيل كميته‌هايي، يك ‏ليست از وعده‌ها و ‏برنامه‌هاي انتخاباتي رييس‌جمهوري و همچنين برنامه‌هايي كه وزرا با ارايه آنها از ‏‏مجلس راي اعتماد گرفتند را تهيه و بررسي كنيد كه هريك از اين وعده‌ها و برنامه‌ها در ‏چه وضعيتي قرار ‏دارد و به صورت مستمر، اين انتظارات را مشفقانه به دولت گوشزد ‏كنيد.»‏
عبدالله نوري با تاكيد بر اينكه دانشگاه بايد با پويايي خود، جامعه را به سمت رشد و تعالي به حركت دربياورد، گفت: «شما بايد پيوسته ‏سوال كنيد كه تحقق ‏حقوق مردم در قانون اساسي به كجا رسيد؟ وعده‌هاي انتخاباتي ‏درباره زنان و جوانان و اقليت‌ها چه شد؟ چرا ‏ارتقاي مديريتي زنان در ايران مشكل و مانع ‏دارد؟ امروزه نه‌تنها در كشورهاي پيشرفته‌اي چون آلمان بلكه در ‏كشورهاي در حال توسعه‌اي مانند سنگاپور- البته سنگاپور كشور مدرني است و در بسياري از شاخص‌ها جزو 10 كشور اول است- ‏هم، زنان دولت‌ها را در دست گرفته‌اند و ما هنوز براي انتخاب يك وزير زن، مشكل داريم. ‏‏حتي در داخل ايران هم زنان غير ايراني مي‌توانند به ورزشگاه‌ها بروند اما زنان ايراني اين ‏اجازه را ندارند! بايد ‏بپرسيد كه علت اين مسائل چيست و مطمئن باشيد كه پيگيري و ‏مطالبه‌گري تاثير دارد.»
عبدالله نوري با اشاره به مخالفت برخي افراد و گروه‌ها با به كارگيري زنان و اقليت‌ها در رده‌هاي ‏بالاي مديريتي كشور ‏گفت: «طبيعتا بسياري از كساني كه به آقاي روحاني راي نداده‌اند ‏با اين وعده‌ها مخالف بوده‌اند و اگر امروز ‏هم مخالف باشند عجيب نيست، اما نمي‌شود ‏جوانان و زنان و اقليت‌ها كه به دليل همين وعده‌ها به آقاي ‏روحاني راي داده‌اند را به ‏خاطر تامين نظر مخالفان، كنار گذاشت.»
عبدالله نوري با بيان اينكه دانشجويان مشابه همين كميته‌ها را مي‌توانند براي مطالبه‌‏گري از منتخبان ‏شوراهاي شهر و نمايندگان مجلس تشكيل دهند، تصريح كرد: «اين يك ‏وظيفه ملي است و در آن مسائل ‏شخصي مطرح نيست و نبايد باشد. بايد به روشني اعلام شود كه ‏ملت، بنا بر تعهداتي كه شما داده‌ايد به شما راي داده‌اند ‏و ما پيگير آن تعهدات هستيم. اين ‏مطالبه‌گري موثر است و چنانچه مطالبات و تعهدات گوشزد نشود، دولت ‏و منتخبان مردم در مجلس و شوراها، ممكن است ‏تحت تاثير صداي بلند مخالفان قرار گيرند و چه بسا دچار وادادگي هم بشوند.»‏
در بخش ديگري از اين ديدار، عبدالله نوري در پاسخ به ‏سوالي درباره موضوع حصر و اهميت رفع آن، گفت: «ما اميدواريم ‏حصر اين عزيزان كه از چهره‌هاي دلسوز و محبوب ‏انقلاب، امام و اكثريت مردم بوده و ‏هستند هرچه زودتر برداشته شود. البته شنيده‌ها حاكي است، ‏تلاش‌هايي درحال ‏انجام است كه حصر حتي به صورت تدريجي برداشته و اميدواريم رفع كامل حصر هر‏چه ‏زودتر محقق شود. با توجه به شرايط پيچيده در منطقه و تهديداتي كه به اشكال ‏گوناگون نسبت به كشور عزيزمان وجود دارد، وحدت و همبستگي همه نيروهاي ‏سياسي حول محور منافع ملي و قانون اساسي، بزرگ‌ترين قدرت بازدارنده در مقابل ‏تهديدات است و قطعا رفع‌حصر و محدوديت‌ها از جناب آقاي كروبي، جناب آقاي موسوي‏، سركار خانم رهنورد و جناب آقاي خاتمي موجب تقويت وحدت ملي خواهد بود‏.»
عبدالله نوري همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره نسبت جمهوريت و اسلاميت نظام در ‏شرايط فعلي، گفت: ‏‏«مبناي انقلاب ما، هم اسلام بوده است و هم تامين آزادي‌هاي مردم. اما ‏هرچه جلوتر آمديم، جريان‌هايي سعي ‏كردند بين اين دو، تقابل ايجاد كنند و امروز هم ‏همان جريان‌ها به گونه‌اي عمل مي‌كنند كه گويي هرچه بخواهيم ‏اسلامي‌تر شويم، بايد ‏آزادي‌هاي مردم محدودتر شود.»
عبدالله نوري در ادامه افزود: «آنچه از پيش از انقلاب و پس از آن مكرر از سوي حضرت امام مطرح ‏مي‌شد، تاكيد بر ‏مشروعيت بخشي به حكومت از طريق راي مردم بود. البته ما در ‏شرايطي نيستيم كه بتوانيم دايره مقام‌هاي انتصابي را كاهش دهيم و در اين شرايط به ‏نظر مي‌رسد اينكه بخش‌هاي انتخابي و خود ‏انتخابات‌ها آزادتر و رقابتي‌تر شوند، بايد مورد ‏تاكيد قرار گيرد و بابت جرياني كه مي‌خواهد اين بخش‌ها را محدود و ‏جمهوريت را ‏تضعيف كند، بايد نگران بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون