• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3961 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۴ آذر

فرصت طلايي اصلاح‌طلبان

محمد رضا عارف

كنگره سراسري دو تشكل مرتبط با فرهنگيان و دانشگاهيان در روز پنجشنبه برگزار شد. اين تشكل‌ها تلاش كردند تا با دعوت از مسوولان مرتبط در دولت و مجلس شوراي اسلامي مطالبات و خواسته‌هاي اين اقشار را به گوش مسوولان امر برسانند و از اقدامات آنها در راستاي حل مشكلات فرهنگيان و دانشگاهيان كشور مطلع شوند. وزير آموزش و پرورش ميهمان كنگره مجمع فرهنگيان ايران اسلامي بودكه در سالن معلم تهران برگزار شد. در اين كنگره او با سه برنامه مهم براي فرهنگيان و دانش‌آموزان پاي تريبون رفت. او در راستاي ايجاد ارتباط و تعامل اين وزارتخانه با قشر دانش‌آموز و فرهنگيان از تلاش براي تاسيس يك شبكه تلويزيوني ملي خبر داد.

همچنين وزير آموزش و پرورش ايجاد سامانه‌اي براي ورود افراد واجد توان مديريت در نظام آموزش و پرورش را كار ويژه مهم ديگر اين وزارتخانه برشمرد. او همچنين تصريح كرد كه يكي از مهم‌ترين وظايف اين شبكه تعاملي در حوزه تشكل‌ها خواهد بود. محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد نيز در كنگره مجمع فرهنگيان ايران اسلامي نهايت همكاري با دولت را مهم‌ترين وظيفه اين فراكسيون دانسته و تاكيد كرد كه اين فراكسيون در مجلس شوراي اسلامي بايد كارنامه قابل قبولي را ارايه كرده و پاسخگوي مطالبات مردم باشد. كنگره انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها نيز ميزبان مجتبي صديقي، معاون وزير علوم كشور بود كه در محل دانشكده علوم دانشگاه تهران برگزار شد.

او سه پرسش مهم پيش پاي وزارت علوم را تشريح كرد. اينكه نسل سوم انقلاب چگونه در دانشگاه‌ها بايد تربيت شوند، ارتباط و تعامل دانشگاه و صنعت بايد چگونه دنبال شود و آيا كماكان وابستگي دانشگاه‌ها به بودجه محدود و پر خطر دولتي بايد ادامه داشته باشد، سه پرسش اصلي‌اي بود كه صديقي آن را مطرح كرد.

 

بطحايي: دولت و نمايندگان با ارفاق براي بازنشستگي فرهنگيان موافقت نمي‌كنند

سيد‌محمد بطحايي در كنگره سراسري حزب مجمع فرهنگيان ايران اسلامي يكي از سخنراناني بود كه پشت تريبون رفت و به دلايل عدم پذيرش ارفاق براي بازنشستگي فرهنگيان اشاره كرد و از عدم موافقت دولت و نمايندگان مجلس با آن خبر داد. وي گفت: ما امكان استفاده از ارفاق براي قانون بازنشستگي را نداريم و از طرفي با وضعيتي كه در صندوق‌هاي بازنشستگي وجود دارد، نه دولت و نه نمايندگان با ارفاق ۵ ساله در بازنشستگي فرهنگيان موافقت نمي‌كنند.

به گزارش ايسنا، وي با بيان اينكه تشكل‌ها مهم‌ترين و قوي‌ترين ظرفيتي هستند كه مي‌توانند بين نظام مديريت و برنامه‌ريزي رابطه برقرار كنند، گفت: تشكل‌ها بايد نقدها را به صورت نظام‌مند وارد سيستم كنند. من در جلسه‌اي كه مدتي پيش با تشكل‌ها داشتم، گفتم وزارت آموزش و پرورش محتاج اين نقدها است و بدون نقدها نظام آموزش و پرورش به خطا مي‌رود و اگر دست نياز به سمت تشكل‌ها دراز مي‌كند از سر نياز نيست، بلكه براي گام برداشتن درست است.

وزير آموزش و پرورش تاكيد كرد: يك نكته مهم تقويت تعامل و ارتباط مستقيم با همه ذي‌نفعان است كه در اين رابطه تهيه و توليد يك شبكه ملي ارتباطات در جهت تعامل مدنظر ما است. ما قصد داريم يك شبكه تلويزيوني ملي كه برنامه‌هايش در حال ساخت است و محدوديت‌هاي ساير شبكه‌ها را ندارد و با اولياي دانش‌آموزان به راحتي در ارتباط با مسائل اجتماعي سخن مي‌گويد را راه‌اندازي كنيم. اميدواريم در روزهاي آينده اين شبكه راه‌اندازي شود. برنامه‌هاي ما در اين شبكه كسل‌كننده نيست.

بطحايي افزود: دومين برنامه اين است كه با ايجاد يك سامانه، زمينه كانديداتوري همه كساني كه فكر مي‌كنند توان مديريتي لازم را دارند، فراهم كنيم. ما قصد داريم از زنان و جوانان در نظام آموزش و پرورش استفاده كنيم. اميدواريم بتوانيم براي هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان دو نفر را با انتخاب سهامداران انتخاب كنيم. مي‌دانم اين گام‌ها بلند است اما معتقد و اميدوار به برداشتن آنها هستيم. وي با تاكيد براينكه مهم‌ترين آسيب امروز كشور ما آسيب‌هاي اجتماعي است، گفت: برنامه‌هايي را براي كاهش اين آسيب‌ها در دست تهيه داريم و سعي در توليد برنامه‌هايي داريم كه جذاب باشد و از چشم بيناي آموزش و پرورش مي‌خواهيم در كنار ما باشند. يكي از خدمات تلويزيون تعاملي در حوزه تشكل‌ها است.

 

چهار نهاد مسوول در توسعه و پيشرفت هماهنگ هستند

محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد ديگر سخنران اين كنگره بود كه هماهنگي و اصلاح‌طلبانه بودن 4 نهاد مسوول در كشور را فرصتي طلايي توصيف كرد. وي گفت: در تهران ۴ نهاد مسوول در توسعه و پيشرفت هماهنگ هستند؛ شوراي شهر، شوراي اميد استان، شهردار و استاندار اصلاح‌طلب هستند و حقيقتا اين يك فرصت طلايي براي ما است.

وي تصريح كرد: برخلاف تصور رقباي ما ليست اميد به طور كامل در تهران راي آورد و بعد از آن برخي تلاش كردند كه آن را از بين ببرند.

از بيرون و داخل تلاش شد انسجام و هماهنگي ما را از بين ببرند و گفتند كه فراكسيون اميد ناكارآمد است. ظاهرا هجمه اين‌بار به شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان است اما در باطن به مردم است. اين سيستم غيرخطي نشان داد بهينه و كار‌آمد است. حال سوال اينجاست كه چرا اين هجمه وجود دارد؟

وي تاكيد كرد: ما وارد گام چهارم شده‌ايم و گام مهم بعدي ما اسفند ۹۸ انتخابات مجلس است. بايد براي مردمي كه براي ما سنگ‌تمام گذاشته‌اند، كار كنيم. حال بايد چه كار كنيم؟ بايد ابتدا نهايت همكاري را با دولت داشته باشيم كه كارهاي خود را به سرانجام برساند، ديگري فراكسيون اميد است كه بايد كارنامه قبولي را ارايه كنيم. دغدغه اصلي دولت بايد پاسخگويي به مطالبات مردم باشد.

وي ادامه داد: شوراي كلانشهرها را تشكيل داديم و در تهران ۴ نهاد مسوول در توسعه و پيشرفت هماهنگ هستند. شوراي شهر، شوراي اميد استان، شهردار و استاندار اصلاح‌طلب هستند و حقيقتا اين يك فرصت طلايي براي ما است. بعداز انتخابات ما يك آسيب‌شناسي كرديم و از حدود ۶۰ نفر از نخبگان سياسي كه نقدهايي را داشتند نظرسنجي كرديم كه نتايج تقريبا آماده است. بايد به سمت حزب‌محوري گام‌برداريم و با محوريت احزاب در رويدادها حضور
داشته باشيم.

 

كميجاني: قانون اساسي محكم‌ترين سند براي حقوق شهروندي است

فرج‌الله كميجاني، دبيركل مجمع فرهنگيان نيز در اين كنگره پشت تريبون رفته و بيان كرد كه در اين ۱۶ سالي كه از عمر مجمع فرهنگيان ايران اسلامي مي‌گذرد، همواره در كنار جريان اصلاحات حضور فعال داشته‌ايم.

وي تاكيد كرد: ما در حزب مجمع فرهنگيان ايران اسلامي معتقديم كه حق تعيين سرنوشت جزو نخستين مطالبات مردمي است. بيش از يك قرن از اين مطالبه‌خواهي مي‌گذرد اما همچنان در اين زمينه افتان و خيزان
عمل مي‌كنيم.

كميجاني با بيان اينكه انقلاب اسلامي با رهبري امام خميني شكل گرفت و ۸ سال پايمردي مردم ايران در دفاع از كيان ملي كشور را نبايد فراموش كنيم، گفت: لازم است كه ياد و خاطره اين عزيزان را گرامي بداريم. قانون اساسي را محكم‌ترين سند براي حقوق شهروندي و حق دادخواهي عادلانه مي‌دانيم.

 

مجتبي صديقي: وابستگي دانشگاه‌ها به بودجه دولتي، مساله اصلي ما است

كنگره انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها ديگر كنگره‌اي بود كه در روز پنجشنبه برگزار شد.

در اين كنگره معاون وزير علوم به ايراد سخنراني پرداخت. او تاكيد كرد كه امروز مشكلات و پيچيدگي‌هاي دانشگاه نسبت به گذشته تغيير كرده و نيازمند توجه به موضوعات
جديد است.

مجتبي صديقي با طرح پرسش‌هايي گفت: نسل جديد انقلاب چگونه مي‌خواهد تربيت شود؟ نسل جديد چگونه از دانشگاه به صنعت وصل شود؟ آيا كماكان وابستگي دانشگاه‌ها به بودجه محدود و پر‌خطر دولتي بايد ادامه داشته باشد؟ اين موضوعات به عنوان مسائل اصلي خودش را نشان مي‌دهد.

صديقي در ادامه همين مبحث افزود: آمايش آموزش عالي چگونه بايد باشد؟ نحوه پذيرش دانشجوهاي دكتري چگونه بايد باشد؟ آسيب‌هاي روحي و رواني دانشجوها چگونه دنبال شود؟ آيا وجود چند تشكل دانشجويي هدف نهايي ما است؟ جذب اساتيد نيز از ديگر موضوعات مورد مطالعه ما است.

 

فاطمه كروبي: يك بار هم شده، شفاف درباره حصر توضيح دهند

شايد يكي از مهم‌ترين ميهمانان اين كنگره همسر مهدي كروبي بود. او نيز به خواست مدعوين پشت تريبون رفته و گفت: من از بزرگان و مسوولان مي‌خواهم يك بار هم شده شفاف درباره حصر توضيح دهند؛ چراكه حاشيه رفتن درست نيست.

فاطمه كروبي اظهار كرد: پس از حادثه دلخراش زلزله، روزهاي بسيار بدي را پشت سر مي‌گذاريم. وقتي مي‌گويند كروبي، عزيزان انتظار دارند ما از حصر بگوييم.

مي‌گويند فرجي مي‌خواهد بشود؛ ما كه نديديم. هيچ اتفاقي نيفتاده است. البته تازگي‌ها بچه‌ها مي‌توانند بروند و بيايند و همچنين دو نفر با آقاي كروبي ديدار كردند و خانه از حضور ماموران خالي شد.

 

نهضت مطالبه‌گري در دانشگاه‌ها راه‌اندازي شود

محمد‌رضا عارف نيز ديگر سخنران كنگره انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها بود. او در اين كنگره پيشنهاد راه‌اندازي نهضت مطالبه‌گري در دانشگاه‌ها را مطرح كرد. وي گفت: مسوولان بايد پاسخگوي مردم باشند. متاسفانه آنهايي كه شناختي از دانشگاه‌ها ندارند از سكوت و بي‌انگيزگي دانشگاه‌ها خوشحال هستند.

خواهش من اين است كه اين انجمن به چالش سكوت دانشگاه بپردازد. ما در اين راستا مصوباتي هم داشته‌ايم كه چون باور به اجرا وجود ندارد عملي نمي‌شود.

وي با بيان اينكه چالش پاسخگويي همواره يك چالش جدي بوده است، گفت: در اداره مشكلات كشور مردم پيشتاز هستند؛ اما وقتي زمان پاسخگويي مسوولان باشد آنها كم مي‌آورند. ما اين موضوع را در دولت اصلاحات پيگيري كرديم كه عمرش تمام شد. مسوولان بايد پاسخگوي مردم باشند و ما دانشگاهيان بايد به آن
بپردازيم. بزرگ‌ترين سرمايه ما اعتماد مردم بوده است. بايد در عمل اين اعتماد را تاييد كنيم. فراكسيون اميد موظف است به مردم خدمت كند. بايد كارنامه خوبي در مجلس، دولت و شوراها داشته باشيم كه در گام بعدي كه در ۹۸ است دوباره مردم به ما اعتماد كنند. در حال حاضر بيان موضوعاتي مثل انتخابات‌هاي ۹۸ و ۱۴۰۰ مسائل حاشيه‌اي است، در حالي كه الان وظيفه ما خدمت به
مردم است. وي در پايان با اشاره به نقش انجمن مدرسين دانشگاه‌ها گفت: اين تشكل در دهه نود و انتخابات گذشته نقش كليدي داشته كه اميدواريم در ادامه مسير هم ما را ياري كنند. الان ارزيابي‌ها و آسيب‌شناسي‌هايي در شوراي عالي شده است. به جز احزاب رسمي از حدود ۶۰ نفر نظر سنجي شده كه بتوانيم با گام‌هاي موثرتري پيش برويم.

 

محمود صادقي: اميدواريم وزارت علوم از رخوت خارج شود

محمود صادقي، دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها نيز در سخنراني‌اش نسبت به خروج وزرات علوم از رخوت ابراز اميدواري كرد. وي گفت: اميدواريم وزارت علوم دولت دوازدهم از رخوت و وضع گذشته خارج شود و با حفظ آرامش شاهد حركات
بهتري باشيم.

او همچنين به فاطمه كروبي، همسر مهدي كروبي كه در اين كنگره حضور داشت، خيرمقدم گفت. وي گفت: همچنين به خانم كروبي خيرمقدم مي‌گويم و آرزوي سلامتي دارم براي همسر ايشان و دعا مي‌كنيم خدا وسيله آزادي محصورين را ايجاد كند.

دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها همچنين ابراز كرد: اميدواريم وزارت علوم دولت دوازدهم از رخوت و وضع گذشته خارج شود و با حفظ آرامش شاهد حركات بهتري باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون