• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3972 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ آذر

وعده فرمانده سپاه تهران به اعضاي شوراي شهر پايتخت

گشت‌هايي براي مقابله با سرقت و اوباش

به 22 آسيب اجتماعي رسيدگي مي‌كنيم

حميدرضا خالدي

بعد ازاينكه رهبر معظم انقلاب اسلامي 5 آسيب اجتماعي را به عنوان اصلي‌ترين آسيب‌هاي پيش روي جامعه نام بردند، ديروز فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) از ورود سپاه و بسيج به موضوع ۲۲ آسيب اجتماعي شهر تهران خبر داد. رهبر معظم انقلاب طي چند سال اخير بارها از مسوولان به جد خواسته است كه با ورود به 5 آسيب اجتماعي شامل طلاق، اعتياد، حاشيه‌نشيني، فساد اخلاقي و «نقاط حاد و آسيب‌پذير» فكري اساسي براي حل اين معضلات جدي شهرهاي بزرگ و به خصوص كلانشهر تهران بكنند. در چنين شرايطي و پس از اينكه شهرداري نيز مدعي ورود به اين بحث از طريق جمع‌آوري معتادان و كارتن‌خواب‌ها و... شد روز گذشته سرداريزدي كه ميهمان اعضاي شوراي شهر تهران بود در سخناني اعلام كرد: گشت‌هايي براي جلوگيري از سرقت و جلوگيري از حضور اراذل و اوباش تشكيل شده است. فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) سپاه با اشاره به شناسايي ۲۲ آسيب اجتماعي كه در برخي خبرگزاري‌ها 21، و برخي ديگر از خبرگزاري‌ها 23 آسيب عنوان شد، گفت: مي‌توان بيكاري را به دور از نگاه سازماني، اقشاري و قشري از بين برد؛ چرا بايد جمع‌آوري اراذل و اوباش فقط به عهده نيروي انتظامي باشد؟ بايد نيروي انتظامي را در مواردي همچون جمع‌آوري اراذل و اوباش، سرقت و امثال آن كمك كنيم. ما در سپاه و بسيج اين امر را كليد زده‌ايم و جلساتي با دستگاه‌هاي ذي‌ربط همچون بهزيستي در اين زمينه برگزار كرده‌ايم ولي اين امر مستلزم مشاركت مردم است.
فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ با تاكيد بر اهميت مشاركت مردمي تصريح كرد: مردم بايد به ما اعتماد داشته باشند و تصور نكنند نگاه ما قشري يا خداي نكرده سياسي است. خواهش مي‌كنم در اين زمينه به ما كمك كنيد. امروز بايد براي برگرداندن نگاه مردم نسبت به دستگاه‌هاي دولتي و مسوولان تلاش بيشتري صورت گيرد.
سردار يزدي درباره اقدامات سپاه در اين زمينه تصريح كرد: گشت‌هايي براي جلوگيري از سرقت و همچنين جمع‌آوري اراذل و اوباش در تهران توسط سپاه ايجاد خواهد شد. همچنين جهاد بهداشت در شهر تهران نيز اجرا خواهد شد، چرا كه در مناطقي از تهران افرادي را مي‌بينيم كه نيازمندند و امكانات كافي در اختيارشان نيست. وي در خاتمه خطاب به اعضاي شورا گفت: ما فرزندان، برادران و خواهران شما هستيم، ممكن است تخلف يا اشتباهي داشته باشيم، ممكن است كسي در لباس ما يا آنكه كسي كه خود را در لباس ما جا زده است، مرتكب تخلف و اشتباه شود، اما ما را همراهي كنيد و از ما انتقاد كنيد، اما نه از تريبون‌هاي عمومي بلكه تلفن‌ كنيد. مكان ما نيز مشخص است و دفتر ما به روي شما باز است. آقاي عارف با نمايندگان تهران هم به دفتر ما رفت و آمد دارند.
سردار يزدي ادامه داد: اعتياد پدر يك خانواده را خواهد گرفت، فقر را به دنبال دارد و در نهايت خانواده‌اي را از هم فرو مي‌پاشد. زلزله فقر، طلاق و ساير آسيب‌هاي اجتماعي در تهران هر روز در حال وقوع است كه بايد جلوي آن گرفته شود.
اين فرمانده با اشاره به اينكه در تبريز تكدي‌گري ريشه‌كن شده است، گفت: چرا ما در تهران با كمك هم اين چالش را حل نمي‌كنيم؟
سردار يزدي با بيان اينكه كوچك‌ترين اتفاقي كه در تهران مي‌ افتد كمتر از چند دقيقه اطلاعاتش به ما مي‌رسد، گفت: در حال حاضر گشت‌هايي در تهران براي جلوگيري سرقت و حضور اراذل و اوباش راه‌اندازي شده است.
اين فرمانده سپاه همچنين خطاب به اعضاي شورا گفت: ممكن است برخي در لباس ما يا از ميان ما كاري انجام دهند كه درست نباشد؛ از ما انتقاد كنيد اما نه از تريبون‌هاي عمومي، ما شبانه‌روز در اختيار شما و در در دسترس شما هستيم ما را صدا بزنيد اما نه در تريبون‌هاي عمومي.

اعضاي شورا  چه گفتند
حدود يك سالي از تبديل شوراي اجتماعي كشور به شوراي عالي اجتماعي كشور مي‌گذرد. اين شورا كه 28 عضو از نمايندگان سازمان‌ها و نهادهاي مختلف دارد، تاكنون 5 جلسه مشترك با رهبرمعظم انقلاب اسلامي داشته است كه آخرين آنها حدود يك ماه قبل بوده است. شهرداري، بهزيستي، نيروي انتظامي، وزارت بهداشت، شوراي انقلاب فرهنگي، وزارت اطلاعات، سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش، وزير اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و... از جمله اعضاي اين شورا هستند. يكي ديگر از اعضاي اين ليست، «بسيج» است. ديروز سردار يزدي به عنوان فرمانده سپاه استان تهران و همچنين به نمايندگي از بسيج مستضعفان، در صحن شورا خبر از ورود هر دو نهاد ياد شده در آسيب‌هاي اجتماعي داد. احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران، در گفت‌وگو با «اعتماد» در اين زمينه مي‌گويد: معتقدم تمام نهادهاي ذيربط و مرتبط بايد براي حل گره آسيب‌هاي اجتماعي كمك كنند؛ چه نهادهاي خدماتي و چه نهادهاي انتظامي و قضايي. به هر حال براي برخوردبا پديده اعتياد بايد ابتدا با قاچاقچيان مبارزه كرد اينكه فقط از عهده نهادهاي نظامي و انتظامي و قضايي برمي‌آيد. گرچه ممكن است در اين بين برخي برخوردها نيز رخ دهد كه درست و صحيح نباشد كه بايد با آنها برخورد كرد و جلوي آنها را گرفت. وي البته تاكيد مي‌كند: البته طبيعتا بايد نهادهاي بالادستي برچگونگي عملكرد اين نهادها و تمامي نهادهاي درگير در امر آسيب‌هاي اجتماعي نظارت داشته باشند تا از تداخل و اضافه كاري جلوگيري شود و نكند كه عملكردشان آثار منفي به دنبال داشته باشد. مسجدجامعي در خصوص 22 آسيبي كه سردار يزدي از آن ياد مي‌كند نيز مي‌گويد: من نمي‌دانم اين آسيب‌ها چيست. ولي به هر حال همان‌طور كه گفتم نهادهاي بالادستي و به خصوص همان شوراي عالي آسيب‌هاي اجتماعي كشور بايد اين موضوع را بررسي كنند.
زهرا نژادبهرام، ديگر عضو شوراي شهر نيز در اين زمينه به «اعتماد» مي‌گويد: به هر حال بسيج يك نيروي مردمي است و بايد در تمامي مسائل مهم اجتماعي و كشوري حضوري فعال داشته باشد. اينكه از ظرفيت اين نهاد بزرگ براي حل مشكلات آسيب‌هاي اجتماعي كمك بگيريم في‌نفسه كار بدي نيست. ولي اينكه عملكرد آنها در اين مقوله چگونه خواهد بود و روي چه مسائلي مي‌خواهند كار كنند، بنده هم از آن بي‌اطلاعم. اما ديدگاه سيد حسن رسولي، نايب رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران، با ساير اعضا كمي متفاوت‌تر است. وي ديروز در همين زمينه در حاشيه جلسه شوراي شهر به خبرنگاران گفت: دلسوزانه به فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) و ساير فرماندهان ارشد سپاه در سطوح گوناگون سازماني توصيه مي‌كنم با مراقبت و حساسيت بيشتر از بروز شائبه جهت‌گيري‌هاي سياسي و جناحي ولو ناچيز و جزيي نسبت به بسيج ممانعت به عمل ‌آورند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون