• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4000 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۳ دي

در حاشيه اجراي شهيد پرويزخان در جشنواره موسيقي فجر

وزير ارشاد: نيازمند شيوه‌نامه‌اي دايمي هستيم

اعتماد|سي و سومين جشنواره موسيقي فجر در حالي آغاز به كار كرد كه اكثر اجراها به صورت جدي تا امروز با بحران مخاطب روبه‌رو هستند. ناگفته نماند اين كمبود مخاطب در جشنواره موسيقي امسال فقط مختص موسيقي كلاسيك غربي يا اصيل ايراني نيست بلكه دامن بسياري از اجراهاي بين‌المللي و حتي پاپ را هم گرفته است. هر‌چند براساس اعلام سايت بليت‌فروشي جشنواره به نظر مي‌رسد بليت‌هاي بسياري از كنسرت‌ها تمام شده‌ اما با حضور در سالن و رصد كلي مخاطبان به‌سادگي در‌مي‌يابيم به زحمت دو‌سوم يا حتي يك سوم بليت‌هاي برخي اجراها فروش رفته‌اند.

 

تريوي اكشيكلن

يكي از اجراهايي كه عصر پنجشنبه 21 دي ماه در تالار رودكي روي صحنه رفت، كنسرت «تريوي اكشيكلن» از كشور مغولستان بود. در اين اجرا تريوي اكشيكلن با تبحر و احساس فراوان قطعاتي از رپرتوار اصيل موسيقي منطقه‌شان را اجرا كردند كه اين قطعات به مراسم و مسابقات آنها اختصاص داشت. در اين كنسرت خواننده اصلي گروه صداها شبه‌تحريري ايجاد مي‌كرد كه به شكلي باورنكردني، دقيق و البته بكر و خاص بود. براساس آنچه اعلام شد او شيوه خاص خود را در آواز‌خواني به صورت سينه به سينه از پدرش ياد گرفته بود. اجراي اين تريو به جهت اصالت در اجرا و پايبندي به اساس موسيقايي آن منطقه به‌جرات يكي از بهترين اجراهاي جشنواره تاكنون بود.

 

اركستر ملي و سالار عقيلي

ديگر اجرايي كه عصر پنجشنبه در تالار وحدت برگزار شد، كنسرت اركستر موسيقي ملي ايران به رهبري فريدون شهبازيان و خوانندگي سالار عقيلي بود. سالار عقيلي مثل هميشه با قدرت فراوان بخش‌هاي آوازي و تصانيف خود را اجرا كرد. اما مهم‌ترين نقطه ضعف اين كنسرت كه توجه زيادي را هم به خود جلب مي‌كرد، رهبري فريدون شهبازيان بود و به نظر مي‌رسيد هيچ يك از نوازندگان اركستر به او (به عنوان رهبر اركستر) توجهي نكرده و بخش‌هاي خود را فقط و فقط از روي پارتيتور خود اجرا مي‌كنند. فريدون شهبازيان هم در بسياري از قسمت‌هاي اجرا بي‌آنكه توجهي به اركستر و نوازنده‌هايش داشته باشد، روبه‌روي خواننده مي‌ايستاد و بي‌هيچ حركتي قطعات را با او همخواني مي‌كرد. اركستر موسيقي ملي ايران در اين اجرا از كيفيت پاييني برخوردار بود و بيشتر به جسدي مي‌مانست كه صداي خواننده به او شوك دوباره‌اي براي احيا مي‌داد.

 

شهيد پرويز‌خان

يكي ديگر از اجراهايي كه پنجشنبه‌شب با استقبال بسيار كم مخاطبان برگزار شد، كنسرت شهيد پرويز خان- نوازنده سيتار اهل هند- بود كه براي دومين بار در جشنواره موسيقي فجر حضور يافته است. هر‌چند اجراي پيشين شهيد پرويزخان نيز با استقبال كم مخاطبان روبه‌رو بود و انتظار نمي‌رفت مديران جشنواره براي دومين‌بار از او دعوت كنند اما شهيد پرويز خان روي صحنه تالار وحدت آمد و بعد از اندكي خوش و بش با مخاطبان بسيار اندك حاضر در سالن، به معرفي سازهاي سيتار و طبلا پرداخت. او در اين كنسرت كه وزير ارشاد و فرهنگ اسلامي به تماشاي آن نشسته بود، با اجراي بداهه خود گفتمان رايج بين دو ساز سيتار و طبلا را به نمايش گذاشت. با آنكه اجراي بداهه اين نوازنده هندي تا حد زيادي از جملات ملوديك- ريتميك بديع و ويبراسيون‌هاي متنوع كه تعليق‌ زيادي ايجاد مي‌كردند، بهره‌مند بود اما در بخش‌هايي هم بسيار تكنيكي و شتابزده مي‌شد كه از كيفيت خصلت بداهه مي‌كاست.

 

در حاشيه اجراي شهيد پرويزخان

سيد عباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پس از اجراي شهيد پرويز‌خان در جمع برخي خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار اعتماد مبني بر انتقاد برخي فعالان حوزه موسيقي درباره فقدان اساسنامه در جشنواره موسيقي فجر گفت: «من هم معتقدم جشنواره‌ها بايد شيوه‌نامه‌هاي روشني داشته باشد در اين مورد هم شيوه‌نامه‌اي تهيه شده اما ما بايد به يك شيوه‌نامه دايم مصوب‌شده برسيم كه اميدواريم اين اتفاق در پايان جشنواره رخ بدهد. اما شما بدانيد در اين دوره از جشنواره شيوه‌نامه‌اي وجود داشته است كه ما بايد به سمت دايمي شدن آن پيش برويم ولي رسيدن به يك شيوه‌نامه دايمي نظر مراجع تصويب‌كننده خود را لازم دارد تا بتواند به عنوان يك شيوه‌نامه قابل اعتماد مورد توجه قرار بگيرد.»

او درباره بحران مخاطب در اين دوره از جشنواره نيز بيان كرد: «من هم قبول دارم اين اشكال وجود دارد و ما هنوز آن تعادل مورد نظر را ايجاد نكرديم. ما به هيچ عنوان نمي‌خواهيم بگوييم موسيقي پاپ بايد بي‌مخاطب و بي‌مشتري باشد و مخاطب داشتن اين گونه موسيقايي اصلا نقص نيست ولي ما بر اين باور هم هستيم كه موسيقي سنتي و كلاسيك هم بايد ارتقاي مخاطب پيدا كند. در اين بخش هم مجموعه‌هاي مختلف و آفرينندگان اين‌ گونه موسيقايي هر كدام مسووليت‌هاي خود را دارند تا بتوانند با مخاطبان ارتباط بهتري پيدا كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون