• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4027 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ بهمن

گزارش «اعتماد» از تقابل قانونگذاران و خودروسازان

از فشار سياسي تا صادرات روي كاغذ

نرگس رسولي

رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس روز گذشته با حضور در جمع خودروسازان از عدم تحقق برنامه‌هاي صادرات در صنعت خودروي ايران انتقاد كرد و گفت: «ما (مجلسي‌ها) براي قراردادهاي خودرويي پيش‌شر‌ط داريم و مهم‌ترين نكته آن صادرات قطعي توليدات داخلي است، متاسفانه تاكنون صادرات خودرو تنها روي كاغذ انجام شده است.» عزيز اكبريان كه در همايشي خودرويي حضور يافته بود، انتقاداتش را تنها به خودروسازان معطوف نكرد و با انتقاد تند از وزارت صنعت و مجموعه دولت در خصوص سكوت‌شان در مقابل برخي مجوز تاسيس سايت‌هاي خودرويي گفت: «نماينده‌هاي مجلس در زمان‌هاي مختلف با فشار بر دولت و وزرا مجوز تاسيس سايت خودرويي مي‌گيرند تا بتوانند راي جمع كنند. چرا بايد مديران خودرويي متاثر از فشار اين گروه‌ها باشند؟»

اين نماينده مجلس همچنين با انتقاد از روالي كه در خصوصي‌سازي صنعت پتروشيمي رفت با ذكر نام نوروز‌‌زاده، معاون سابق وزير صنعت از مديريت شركت پتروشيمي كه تنها به رقابت با پتروشيمي‌هاي داخلي مي‌پردازد، افزود: «متاسفانه به جاي رقابت با خارجي‌ها تنها به فكر رقابت با داخلي‌ها هستيم. در عين حال مجوزهايي كه از سوي وزارت صنعت براي خودروسازي‌ها هم داده شد، موفق نبود و تنها وارد‌كننده محصولات شديم و بعد هم شركت‌هايي كه قرار بود توليد‌كننده شوند جز مونتاژكاري سودي براي كشور نداشتند.»

 

و‌لله، خصوصي‌سازي به نفع خودروسازي است

انتقادات اكبريان اما بي‌جواب نماند و زماني كه هاشم يكه‌زارع، مديرعامل ايران خودرو بعد از وي براي سخنراني پشت تريبون قرار گرفت با طرح چهار سوال از حضار گفت: «من پيش از هر چيز چهار سوال مطرح مي‌كنم و خواهش مي‌كنم همه نمايندگان و صاحب‌نظران به آن پاسخ دهند.» او ادامه داد: «آقاي اكبريان در مورد خصوصي‌سازي صنعت خودرو صحبت مي‌كنند كه صحبت درستي است و خصوصي‌سازي، صنعت خودرو را نجات مي‌دهد، پس مانع ايجاد نكنيد. به ولله قسم خصوصي‌سازي به نفع صنعت خودرواست، سوال نخست اين است كه چرا خودروسازان را تحت فشار مي‌گذاريد تا در مناطق مختلف سايت بزنند؟ سوال دوم در مورد بحث استانداردهايي است كه قرار است پياده‌سازي شود؛ بنز و هيوندا اعلام مي‌كنند كه استانداردهاي ايران را لحاظ نمي‌كنند آيا آنها به عنوان دو برند برتر خودرويي اشتباه مي‌كنند و ما در ايران درست فكر مي‌كنيم؟ اين نشان مي‌دهد اشكال از ما است، اشكال ما اين است كه همه كارها را مي‌خواهيم جهشي انجام دهيم.»

مديرعامل ايران خودرو سوال سومش را اينگونه مطرح كرد: «در همه محافل اين بحث مطرح است كه ما مخالف ايجادقطب سوم هستيم؛ آيا ايران خودرو و سايپا با ايجاد قطب سوم مخالف هستند؟ من از طرف خودم و آقاي جهرودي اعلام مي‌كنم كه ما هيچ كدام مخالفتي نداريم كه اگر بتوانيم كمك مي‌كنيم. ما دو خودروساز سال‌ها طول كشيده است كه به امروز رسيده‌ايم، ايجاد قطب سوم به نفع ما است ولي يك‌شبه نمي‌شود قطب سوم ايجاد كرد.»

او در طرح سوال چهارم افزود: «وقتي ظرفيت يك ميليون و ٨٠٠هزار خودرو در مونتاژ و رنگ داريم در برخي جاها ظرفيت جديد ايجاد مي‌كنيد چرا به خودروسازان فشار مي‌آوريد؟»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون