• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4050 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ اسفند

چهارمين اجلاسيه مجلس خبرگان پنجم برگزار شد

مصافحه رقباي 96

احمد جنتي رييس ماند

صبح سه‌شنبه حسن روحاني راهي مجلس شد؛ اما نه براي دفاع از دو وزير كابينه؛ دو وزيري كه 6 سروز مانده به پايان سال در مظان اتهامات بهارستان‌نشينان قرار گرفتند. رييس‌جمهوري صبح روز بيست‌و‌دوم اسفند راهي مجلس قديم شد، بر كرسي‌هاي قرمز رنگ تكيه زد و با هم‌ لباسانش معاشرت كرد.

حسن روحاني، ‌رييس‌جمهوري به مجلس قديم رفت و با پيران خبرگان نشست و برخاست كرد و در پايان جلسه به سراغ رقيب 12 ماه پيش خود رفت و با او مصافحه كرد و به خبرنگاران و عكاسان حاضر در جلسه فرصت دادتا عكس و خبر متفاوتي را منتشر كنند.

حسن روحاني اما تنها رييس قوه‌ جمع خبرگان ديروز نبود. صادق آملي لاريجاني هم راهي خيابان امام خميني شد و اتفاقا هر دو بعد از اينكه جلسه با تلاوت قرآن رسميت يافت با تاخير وارد صحن شدند. اين‌بار همچون اسفند سال گذشته خبري از كرسي قرمز رنگي با عكس آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني نبود بلكه عكسي با روبان مشكي از آيت‌الله نصرالله شاه‌آبادي روي صندلي شماره 12 گذاشته‌ شده‌بود كه روز دوشنبه درگذشت. قربانعلي دري‌ نجف‌آبادي نطق را آغاز كرد و سپس نوبت به رييس رسيد. آيت‌الله احمد جنتي بار ديگر دولت را نشانه گرفت و از جايگاه رياست مجلس خبرگان رهبري به روحاني هشدار داد كه نگذارد انقلاب به دست نااهلان بيفتد.

در اين مراسم انتخابات هيات رييسه دوم نيز انجام شد. آيت‌الله جنتي كه اين روزها تريبون نماز جمعه را ترك كرده است با 66 راي رييس ماند. آيت‌الله هاشمي شاهرودي با 72 راي و آيت‌الله موحدي كرماني با 70 راي به ترتيب به عنوان نواب اول و دوم انتخاب شدند. احمد خاتمي با 50 راي منشي هيات رييسه و آيت‌الله كعبي نيز تنها عضو جديد هيات رييسه جايگزين دري‌نجف‌آبادي شد. آيت‌الله احمد جنتي در افتتاحيه اجلاسيه مجلس خبرگان رهبري دور پنجم سخن را با محور چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن آغاز كرد؛ ‌دستاوردهايي كه جنتي آن را غيرقابل شمارش خواند و توصيه كرد به آن توجه شود و آن را صدا و سيما اعلام كند. رييس مجلس خبرگان ترجيح داد كه نقبي هم به گذشته بزند. او از دختراني گفت كه پيش از انقلاب ميني ژوپ پوش بودند، تا بالاي زانوي شان برهنه بود، ‌در خيابان رژه مي‌رفتند و جوانان را گمراه مي‌كردند؛ دختراني كه جنتي آنان را مظاهر فساد توصيف كرد.

جنتي تاكيد كرد كه امروز وضعيت با زماني كه مشروب‌فروشي‌هاي تهران بيش از كتابفروشي‌ها بود تغيير كرده است از همين روي بايد انقلابي باشيم و انقلابي بودن را حفظ كنيم، ‌آنجا كه قرار است وحدت به هم بخورد حواس‌مان باشد، آنهايي كه مي‌خواهند توطئه كنند و شيعه امريكايي و انگليسي راه بيندازند حواس‌مان به دسيسه‌هاي‌شان باشد چرا كه فرقي ميان شيعه و سني وجود ندارد.

او بر كوشش براي تغيير وضع مردم فقير اندك تاكيد كرد، ‌موضوعي كه به زعم او بهانه‌اي است براي زير سوال بردن نظام. آيت‌الله جنتي حجاب را شرف، عفت و شرافت زن دانست كه بايد آن را حفظ كرد و با كنايه گفت عده‌اي دنبال آن هستند كه آن را خدشه‌دار كنند و بايد جلوي كساني كه مي‌خواهند تظاهر به فسق كنند و با رقصيدن و برداشتن روسري‌شان كه در واقع برداشتن عفت و شرافت‌شان است محكم برخورد و جلوي‌شان گرفته شود.

جنتي البته رييس‌جمهوري را نيز خطاب قرار داد و گفت «آقاي رييس‌جمهور كه اينجا هستيد در دستگاه‌هاي شما كساني هستند كه انقلابي نيستند يا لااقل با انقلاب فاصله دارند با اين افراد كه مردم نمي‌توانند اميد داشته باشند كسي به دردشان برسد. من نامه‌اي به دستم رسيده است كه در يكي از وزارتخانه‌هاي بزرگ كساني مسووليت دارند كه اعتقادي به انقلاب ندارند، آقاي روحاني نگذاريد كه انقلاب به دست نااهلان بيفتد.»

اين بخش از صحبت‌هاي جنتي با واكنش محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري نيز مواجه شد. واعظي گفت كه دولت به رفع دغدغه‌هاي دلسوزانه بزرگان كشور، مراجع عظام و همچنين آيت‌الله جنتي رييس مجلس خبرگان رهبري اهتمام داشته و دارد اما انتظار دولت و توقع مردم اين است كه صحت و سقم اطلاعات و نامه‌هايي كه از مسيرها و با انگيزه‌هاي مختلف به دست بزرگان مي‌رسد، قبل از طرح در تريبون‌هاي عمومي از مسوولان دولت استعلام شود.

او همچنين اعلام آمادگي كرد چنين مواردي را بررسي كند و پاسخ دهد و گفت «منطقي است كه اگر قرار است ادعايي در خصوص رييس محترم جمهوري و دولت از تريبون‌هاي مهم ملي مطرح شود، پاسخ و توضيحات دولت هم بيان شود تا اطلاعات مخدوش و اثبات نشده موجب بي‌اعتمادي مسوولان و دستگاه‌ها به يكديگر و لطمه به سرمايه اجتماعي نظام اسلامي نشود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون