• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4050 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ اسفند

متيس در سفر ناگهاني وارد افغانستان شد

نشانه‌ كمرنگ صلح

گروه جهان| جيمز متيس، وزير دفاع ايالات متحده روز سه‌شنبه در سفري از قبل اعلام نشده به افغانستان رفت. سفري كه به نظر مي‌رسد بيشتر در راستاي بررسي فضاي مذاكرات احتمالي صلح در افغانستان است. چرا كه اكنون سيگنال‌هايي در افغانستان وجود دارد كه ميان دولت مركزي و شورشيان طالبان فرصتي براي مذاكره به دست آمده تا به بيش از 16 سال جنگ در اين كشور خاتمه دهد. متيس قبل از فرود در فرودگاه كابل به خبرنگاران گفت: ما علاقه‌هايي از سوي طالبان براي مذاكرات به دست آورده‌ايم كه اين نشانه‌ها مربوط به ماه‌ها قبل است.

اشرف غني احمد زي، رييس‌جمهوري افغانستان، حدود يك ماه پيش پيشنهاد مذاكرات بدون قيد و شرط با طالبان را مطرح كرد.، اين در حالي است كه امريكا طي ماه‌هاي اخير نيروهاي خود را براي حمايت از دولت مركزي و بهبود شرايط امنيتي در افغانستان افزايش داده است ولي امريكا چندان تمايلي براي مذاكرات نشان نداده و دونالد ترامپ در اواخر ماه ژانويه اعلام كرد كه با طالبان گفت‌وگو نمي‌كنيم و سخنان اشرف غني در خصوص مذاكره با طالبان كاملا مخالف با سخنان دونالد ترامپ بود. حتي برخي منابع از مذاكرات مخفيانه ميان طالبان و دولت مركزي افغانستان سخن گفتند كه به صورت رسمي تاييد نشد. با اين حال اكنون استراتژي امريكا در افغانستان افزايش كمك به ارتش اين كشور و حملات هوايي عليه طالبان است. چرا كه در يك سال گذشته طالبان توانسته بيشترين حملات ممكن در طول 17 سال گذشته در افغانستان را رقم بزند و امريكا مجبور شد تا براي كنترل اوضاع حضور نظامي خود در اين كشور را گسترش دهد و فشار را براي آمدن طالبان به پاي ميز مذاكره افزايش دهد.

غني در ديدار با متيس، استراتژي جديد ايالات متحده در خصوص افغانستان را به عنوان يك تغيير‌دهنده بازي توصيف كرد كه اجازه مي‌دهد كابل بتواند با دست بازتر و فشار بيشتري از صلح با طالبان سخن بگويد بدون اينكه از موضع ضعف برخوردار باشد. غني ادامه داد: بازي اكنون تغيير كرده است زيرا هر بازيگري را مجبور كرده تا پيش‌بيني‌هاي خود را مجدد مورد بررسي قرار دهد.

متيس نيز گفت هدف ما از اين اتفاق جلوگيري از طغيان هرچه بيشتر طالبان و تضعيف شورشياني است كه خسته از مبارزه هستند. وي در ادامه افزود كه سيگنال‌هاي مثبتي از تعداد كمي از شورشيان دريافت كرديم. وزير دفاع امريكا نيز همچنين اعلام كرد: بعضي گروه‌ها در داخل طالبان وجود دارند كه علاقه‌مند به گفت‌وگو هستند؛ به عبارت ديگر ممكن است اين موضوع مربوط به كل طالبان نشود و تنها بخشي از شورشيان را در بر مي‌گيرد.

ايالات متحده در گذشته نيز ابراز اميدواري كرده بود كه با برخي عناصر طالبان وارد مذاكره شده است اما هيچگاه نتيجه ملموسي نداشت اما مشخص نيست كه تلاش جديد تفاوتي با گذشته دارد يا نه! به گزارش رويترز، ديپلمات‌ها و مقام‌هاي غربي در كابل مي‌گويند كه تماس‌هايي با واسطه و با هدف توافق در مورد برخي اقدامات احتمالي با برخي عناصر طالبان انجام شده است. ولي هنوز به طور مشخص هيچ نشانه‌اي از طالبان براي ورود به فرآيند صلح به شكل ملموس ديده نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون