• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4050 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ اسفند

هنرمندان چند بار بايد بيمه پرداخت كنند؟

حميدرضا نوربخش، مديرعامل خانه موسيقي مي‌گويد: حدود دو سال پيش، ما بطور ناگهاني با پديده‌اي مواجه شديم كه براي همه جامعه هنري و هنرمندان شوك آور بود. ما يك‌باره ديديم كه در قراردادها اعداد عجيب و غريبي به نام بيمه اضافه شده است كه درصد بهت‌آوري دارد.

نوربخش اضافه مي‌كند: اين اعداد زماني مطرح شد كه جشنواره موسيقي فجر در حال اجرا بود و همه هنرمندان از اجراي آن شوكه شدند و نارضايتي و اعتراض آنان را در پي داشت اما سوال اصلي اين بود كه اين ارقام براي چيست؟ بودجه جشنواره فجر، بودجه حمايتي بخش هنر محسوب مي‌شود كه از هرگونه ماليات معاف است پس چرا بايد براي بيمه محل درآمدي محسوب شود.

مديرعامل خانه موسيقي با اعتقاد به اينكه توجيه نكردن اين طرح آزاردهنده است، مي‌گويد: از آن زمان تا امروز اين طرح اجرا شده و مسوولان تامين اجتماعي نيز بر اجراي آن مصر هستند اما مساله اينجاست كه هيچ توجيه و تشريح وضعيتي براي اين مبالغ ارايه نمي‌شود تا هنرمند بداند كه اين اعداد را براي چه چيزي پرداخت مي‌كند و ما‌به‌ازاي آن چه خدماتي از سوي سازمان تامين اجتماعي به آنان ارايه مي‌شود.

او مي‌گويد كه اين اقدام سازمان تامين اجتماعي، در آن زمان مي‌توانست يك اعتراض گسترده و همه‌جانبه به دنبال داشته باشد و اضافه مي‌كند: اما ما سعي كرديم فضا را كنترل كنيم و از دوستان خواستيم كه صبوري پيشه كنند تا مذاكراتي در اين راستا انجام شود اما اين پرونده همچنان باز ماند تا بعد از صحبت‌ها و جلسات از آن نتيجه‌گيري شود.

نوربخش در ادامه اظهار مي‌كند: در پي اجراي اين طرح، ما جلسات متعددي با دوستان سازمان تامين اجتماعي و معاونت اين سازمان، مسوولان و كارشناسان داشتيم اما عملا هيچ‌وقت توضيح منطقي به ما ارايه نشد تا بدانيم اين عدد بيمه كه گاهي تا ۴۰ درصد قرارداد را شامل مي‌شود، بابت چيست و چه خدماتي براي آن به هنرمندان ارايه مي‌شود؟

اين خواننده بيان مي‌كند: هنرمندي كه قرار است دو ساعت برنامه‌اي را روي سن اجرا كند و برود چرا به اين بيمه نياز دارد؟ اين در حالي است كه همه هنرمندان ما در مراكز مختلفي مانند موسسات آموزشي، فرهنگي و هنري خود يا زيرمجموعه صندوق اعتبار هنر بيمه تامين اجتماعي هستند و حق بيمه پرداخت مي‌كنند. حال مسوولان پاسخ بدهند اين پرداخت‌ها چه توجيهي دارد؟ در ازاي اين مبلغ چه چيزي پوشش داده مي‌شود؟ آيا اين مبلغ بيمه حوادث است يا خدمات ديگري را شامل مي‌شود. لازم است كه مسوولان اين مشكلات را رفع كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون