• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4056 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۵ فروردين

نايب‌رييس مجلس بار ديگر خواستار رفع حصر و محدوديت‌هاي خاتمي شد

زمزمه گشايش بيشتر در وضعيت محصوران

از سال 92 كه حسن روحاني به رياست‌جمهوري رسيد، موضوع رفع حصر ميرحسين موسوي، مهدي كروبي و زهرا رهنورد همواره به عنوان يكي از مطالبات جدي در فضاي سياسي-رسانه‌اي كشور مطرح بوده كه به‌ويژه در بزنگاه‌هاي حساس انتخابات، باجديتي دوچندان دنبال شده است. همزمان با آغاز به كار مجلس دهم از خردادماه 95 و تشكيل فراكسيون اصلاح‌طلبان با عنوان «اميد»، اميد به رفع حصر نيز تقويت شد و به‌ويژه هنگامي كه در نيمه مردادماه 96 جمعي از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس، پس از يك جلسه پرحاشيه در شوراي مركزي فراكسيون اميد، از تشكيل كميته «رفع حصر» در اين فراكسيون خبر دادند؛ كميته‌اي متشكل از نمايندگاني همچون الياس حضرتي، محمدرضا تابش، قاسم ميرزايي‌نيكو، محمد كاظمي، غلامرضا حيدري، علي نوبخت حقيقي و چند نماينده ديگر عضو فراكسيون اميد كه قصد داشت با دستوركاري مشخص در راستاي زمينه‌سازي جهت كاهش محدوديت‌هاي سياسي و اجتماعي كه از بهمن 89 به اين‌سو براي تعدادي از بزرگان جريان اصلاحات ازجمله سيدمحمد خاتمي و محصوران صورت گرفته بود، تلاش كند. همزمان محمدرضا عارف در جايگاه رييس فراكسيون اميد و همچنين مسعود پزشكيان و علي مطهري به عنوان نواب رييس مجلس نيز همسو با اهداف كميته رفع حصر، فعال‌تر از گذشته پرونده محصوران را پيگيري كردند.

حال آنكه دستوركار مشخص اعضاي كميته رفع حصر اين بود كه اعضاي كميته در گام نخست با روساي سه قوه ديداركنند و درصورت همراهي حسن روحاني، علي لاريجاني و صادق آملي لاريجاني با خواست و مطالبه كميته، ديدار با ديگر مقام‌هاي ارشد سياسي، امنيتي ازجمله دبير شوراي عالي امنيت ملي را نيز در دستوركار قرار دهند. در اين ميان، همانطور كه پيشاپيش انتظار مي‌رفت نظر حسن روحاني و حتي علي لاريجاني چندان دور از نظر اعضاي كميته رفع حصر نبود و آنها يكي، دو روز پس از تشكيل كميته، در حاشيه يكي از جلسات علني مجلس، با دريافت نظر استمزاجي رييس مجلس و نيز با اطلاع از نظر شخص رييس‌جمهور كه پيش از آن نيز مكرر از تريبون‌هاي رسمي اعلام شده بود، آماده ديدار با رييس قوه قضاييه شدند. ديداري كه نهايتا آبان‌ماه سال 96 انجام شد و باوجود آنكه جزيياتي از مباحث مطرح شده در آن به رسانه‌ها درز نكرد، غلامرضا حيدري يكي از اعضاي كميته رفع حصر در گفت‌وگويي مختصر با ايسنا، اين ديدار را «خوب و اميدواركننده» ارزيابي كرد.

پيگيري در ماه‌هاي پاياني سال گذشته نيز ادامه يافت و درنهايت كار به آنجا رسيد كه برخي از اعضاي اين كميته از قول مساعدت مسوولان براي رفع حصر محصوران تا پيش از تعطيلات نوروز 97 خبر دادند و ازقضا گشايش‌هايي نيز به‌صورت مرحله‌اي در وضعيت حصر محصوران صورت گرفت كه مصداق اوليه آن، ديدار 3 چهره سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا يعني اسماعيل دوستي و حجج‌الاسلام عباسي‌فرد و ذوالنور با مهدي كروبي بود و تداوم اين ديدارها تا ملاقات اعضاي خانواده كروبي با ايشان و درنهايت ديدار برخي اقوام مهندس موسوي و دكتر رهنورد با آنها نشانه‌هاي ديگر از كاهش محدوديت‌هاي شرايط محصوران.

با اين همه، برخلاف اعلام قبلي در روزهاي پاياني اسفندماه هنوز خبري از رفع حصر كامل محصوران نشده بود، علي مطهري در اظهارنظري رسانه‌اي علت عدم تحقق اين مهم را خلف وعده مسوولان دانست و درحالي كه با نزديك شدن به نوروز بعضا شايعاتي درباره غلط بودن اين وعده ازسوي كميته رفع حصر شنيده مي‌شد، نايب‌رييس مجلس تصريح كرد كه اين وعده ازسوي مسوولان ارشد سياسي- امنيتي مطرح شده است. به هر تفسير، باوجود عدم تحقق رفع حصر كامل محصوران، روز گذشته و در نخستين روز پس از پايان تعطيلات 13 روزه نوروز، الياس حضرتي نماينده اصلاح‌طلب مجلس در نامه‌اي خطاب به حسن روحاني رييس‌جمهوري بار ديگر بر لزوم تحقق اين وعده تاكيد كرد و نوشت كه ادامه اين روند به صلاح نظام نيست.

در چنين شرايطي كه بعضي ناظران همين ميزان از تغييرات در وضعيت محصوران را نيز فراتر از انتظار دانسته و با تحقق آن، نسبت به رفع حصر كامل اميدوارتر شده‌اند، حال آخرين اخبار از گشايش‌هاي بيشتر در وضعيت محصوران حكايت دارد. آن‌چنان كه بنابر شنيده‌ها، علاوه بر سهولت در ديدار اعضاي خانواده مهدي كروبي با ايشان، ملاقات اعضاي خانواده ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد نيز تسهيل شده و حالا برخي از اعضاي خانواده اين محصوران مي‌توانند بدون هماهنگي قبلي به ديدار آنها بروند و نيز گفته مي‌شود امكاناتي براي سهولت ارتباط تلفني با موسوي و رهنورد نيز درنظر گرفته شده است. گام‌هاي اميدواركننده در مسير رفع حصر كامل محصوران و متعاقبا استفاده از ظرفيت و محبوبيت سيدمحمد خاتمي در حاكميت كه روز گذشته بار ديگر ازسوي مسعود پزشكيان، نايب‌رييس اصلاح‌طلب مجلس مورد تاكيد قرار گرفت و با تاكيد بر نقش حسن روحاني به عنوان رييس‌جمهوري و رييس شوراي عالي امنيت ملي در بازگشايي «گره كور حصر و محدوديت‌هاي خاتمي» گفت: اين‌طور نيست كه فكر كنيم صرفا آزاد شدن اين افراد و رفع محدوديت‌ها همه مشكلات را حل مي‌كند. ما بايد قلب بازتري داشته باشيم؛ اين كار ساده نيست.

نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: شايد تحمل برخي سختي‌ها و مشكلات و پذيرش برخي سليقه‌ها ساده نباشد. بايد كاري كنيم كه تحمل اينها آسان‌تر شود. شايد گاهي سخت باشد كه برخي چيزها را بپذيريم اما وحدت و انسجام ملي باارزش‌ترين چيزها براي ماست و بايد با وجود اختلاف سلايق در اين جهت گام‌برداريم.

پزشكيان درباره وضعيت محدوديت‌هاي رييس دولت اصلاحات نيز گفت: محدوديت‌هاي آقاي خاتمي هم از اين جمله است. خاتمي يك فرصت بزرگ براي مملكت است كه ما مي‌توانيم او را تبديل به تهديد كنيم. متاسفانه خيلي وقت‌ها فرصت‌ها را به تهديد تبديل مي‌كنيم. وي تاكيد كرد: ما بايد از تهديدها فرصت خلق كنيم نه اينكه فرصت را تبديل به تهديد كنيم، اين براي جامعه و نسل آينده خوب نيست. تصميم‌گيران و سياستگذاران هم بايد با تمام وجود اين هوشياري را داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون