• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3684 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ آذر

فوتبال يعني ال‌كلاسيكو؛ ساعت 18:45

نيوكمپ، پايتخت فوتبال جهان

اميررضا احمدي

 

كمتر از چند ساعت مانده تا حساس‌ترين نبرد فوتبالي جهان. دوئل ميان دو غول فوتبال دنيا در قالب لاليگاي اسپانيا. نبردي مهيج كه فوتبال دوستان در سراسر دنيا براي سوت آغازش لحظه‌شماري مي‌كنند؛ نبرد ال كلاسيكو. ديدار رفت ميان بارسلونا و رئال مادريد در حالي امشب در نيوكمپ برگزار مي‌شود كه اين‌بار شرايط خاصي بر بازي حاكم خواهد بود. بارسلوناي ميزبان اين روزها آشفته است و حال و روز خوبي ندارد. مثلث آتشين آنها تا بدين‌جا سايه يك مثلث فصل قبل بوده و آن‌طور كه بايد خوب ظاهر نشده. آنها 6 امتياز با رقيب فاصله دارند و اگر اين بازي را واگذار كنند يك فاجعه رخ مي‌دهد: فاصله 9 امتيازي. در طرف مقابل حال رئالي‌ها با زيدان خوب خوب است. زين‌الدين زيدان هنوز فوق‌العاده كار مي‌كند. 48 بازي از عمر مربيگري او در رئال مادريد مي‌گذرد و او در 32 بازي آخر بدون شكست بوده است. شنبه ال كلاسيكو قرار است برگزار شود و سرمربي فرانسوي در مدت مربيگري در رئال تنها 2 بار شكست خورده است. پس وقتش رسيده قبول كنيم او فقط يك مربي خوش شانس نيست.  اما فلسفه ال‌كلاسيكو با تمامي مسابقات فرق دارد. هيچكدام از اينها دليل محكمي نمي‌شود كه تيمي را از پيش برنده يا بازنده بدانيم. اين بازي هميشه حساسيت و هيجان خاص خودش را دارد و زياد نمي‌شود به اين آمار و ارقام اعتماد كرد. نمونه بارز آن را مي‌شود در آخرين ال‌كلاسيكوي اخير در فصل گذشته يافت. جايي كه رئال پسا بنيتز، با هدايت زيدان به مصاف بارسايي رفت كه بسيار آماده بود و آن روزها به هيچ تيمي رحم نكرد در حالي كه رئالي‌ها شرايط مساعدي نداشتند. اما در نهايت رئال مادريد بود كه بارسلونا را شكست داد تا همه بفهمند كه ال كلاسيكو آمار و ارقام سرش نمي‌شود و هميشه يك بازي خاص است. اين يك بازي خاص است چون نمونه‌اش نايافتني است. آنچه را كه يك طرفدار از يك بازي زيبا و مهيج انتظار دارد را مي‌شود اينجا يافت. ابرستاره يعني مسي و رونالدو. تكنيك يعني نيمار. كري يعني پيكه. گلزن يعني سوارز و پاسور يعني مودريچ. همه اينها مي‌تواند راضي‌كننده باشد تا يك هوادار را 90دقيقه پاي تلويزيون بنشاند. از طرفي اين بازي مي‌تواند براي بارسلونا استارت موفقيت دوباره باشد. اگر بارسلونا در اين بازي پيروز شود، آنها مي‌توانند دوباره به كورس قهرماني برگردند و به آينده اميدوار باشند. كمتر از 20 ساعت تا شروع هيجان در سراسر دنيا. كمتر از 20 ساعت تا تقابل افكار زيدان و انريكه. تقابل مسي و رونالدو. ال‌كلاسيكو مجموعه‌اي از گل‌واژه‌هاست كه هر كدام از آنها معناي خاصي به بازي مي‌بخشد: زيبا يعني دريبل‌هاي نيمار. دقت يعني كاشته‌هاي مسي. سريع يعني پا عوض كردن رونالدو. خشونت يعني تكل‌هاي په‌په و راموس، نفرت يعني كري‌هاي پيكه و دوئل يعني تقابل زيدان و انريكه.  همه اينهاست كه به ال كلاسيكو معنا مي‌بخشد. معنايي فراتر از يك فوتبال. آنچه كه مسلم است اين است كه هر آنچه را از يك فوتبال ناب و زيبا مي‌خواهيد مي‌شود در ال‌كلاسيكو يافت. از ابرستاره‌هاي دنيا تا مربيان بزرگ. حالا مي‌توان با قطعيت گفت فوتبال يعني ال‌كلاسيكو.
بارسلونا با مسي
بارسلونا بدون شك براي بازي شنبه به جادوي ليونل مسي اميد ويژه‌اي خواهد بست. آنها مي‌خواهند بعد از چند عملكرد ضعيف با يك پيروزي خوب دوباره يك روند عالي پيدا كنند. اما مسي از 14/2013 به اين‌طرف ديگر در ال كلاسيكو گل نزده. از زمان ورود به تيم اصلي، مسي همواره در بازي‌هاي بزرگ و مهم براي بارسلونا درخشش ويژه‌اي داشته و در تمامي رقابت‌ها برابر رئال 21 گل به ثمر رسانده. اما مسي 29 ساله در 5 بازي آخر رو در روي دو تيم گلي نزده. آخرين گل او در هتريكش در بازي 3-4 در زمان جراردو مارتينو زده شد. بعد از آن، مسي در همان فصل در فينال كوپا دل ري موفق نشد گلي براي تيمش بزند. در بازي 0-4 فصل پيش هم او كمتر از نيم ساعت براي بارسلونا بازي كرد چون تازه از مصدوميت برگشته بود. حالا 400 دقيقه از آخرين گل او در ال كلاسيكو گذشته. اما بازي شنبه فوق‌العاده حساس است و شايد اين يك موقعيت عالي براي زدن گلي دوباره به رئال باشد.
رئال با رونالدو
از رونالدو معمولا به خاطر كم اثر بودن در بازي‌هاي مهم و بزرگ انتقاد مي‌شود. اما اين عبارت چندان در مورد ال كلاسيكو و مخصوصا ال‌كلاسيكو‌هاي برگزار شده در نيوكمپ درست نيست. از زمان آمدن به رئال، رونالدو در 12 ال كلاسيكو در نيوكمپ به ميدان رفته و در اين مسير 10 گل براي تيمش به ثمر رسانده است. در واقع او فقط 4 بار در اين ورزشگاه موفق به گلزني نشده. سه بار در ليگ و يك بار هم در نيمه نهايي ليگ قهرمانان در سال 2011. جالب است بدانيد در همين مدت، مسي فقط 5 بار در نيوكمپ در اين بازي‌ها گل زده. دو گل در ليگ و سه گل هم در سوپر كاپ اسپانيا. رونالدو دو بريس در فصل 13/2012 در نيوكمپ داشت. در تساوي 2-2 در ليگ هر دو گل تيمش را زد و در پيروزي 1-3 در نيمه نهايي جام حذفي، با زدن دو گل به تيمش كمك كرد به فينال آن بازي‌ها برسد. او حالا در 4 بازي آخر خود، 8 گل به ثمر رسانده و انتظار مي‌رود اين فرم درخشان در بازي روز شنبه هم تكرار شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون