• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3806 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۴ ارديبهشت

حمايت معلمان و پژوهشگران فلسفه از حسن روحاني

به خاطر ارزش‌هاي معرفتي اخلاقي و مدني

بيش از 120 تن از استادان، پژوهشگران و محققان حوزه فلسفه در ايران در نامه‌اي به حمايت از نامزدي حسن روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري پرداختند. در متن اين بيانيه مي‌خوانيم: «ما جمعي از معلمان و پژوهشگران فلسفه كه مي‌كوشيم «حقيقت» را دغدغه غايي خود قرار دهيم، به اقتضاي عشق به معرفت و تبعيت از دليل و فارغ از همه اختلاف‌هاي ممكن فكري، با الهام از آن تعهد اجتماعي كه از سقراط آموخته‌ايم، بر اين گمانيم كه در شرايط حساس كنوني حسن روحاني براي رياست‌جمهوري ايران گزينه‌اي مطلوب است زيرا:
1-‌ دولت حسن روحاني كوشيد در چهار سال گذشته فضاي دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي را، به‌ويژه در عرصه ستم‌ديده علوم انساني، براي تبادل افكار و انديشه‌ها مهياتر كند؛ فضاي عمومي را، در حد امكان، در اختيار همه ديدگاه‌هاي فكري و فرهنگي قرار دهد؛ مطبوعات و تريبون‌هاي عمومي را از انحصار يك‌جانبه نمايندگان ديدگاه‌هايي خاص خارج كند و از آزادي انديشه و بيان و گفت‌وگو در فضاي مجازي پاسداري كند. اين تلاش‌ها آنگاه ارزش خود را عيان خواهد كرد كه دريابيم شنيدن صداي ديگري شرط لازم حقيقت‌جويي است.
از اين رو، گرچه عملكرد چهارساله وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و بخش فرهنگي دولت را درخور نقد بسيار مي‌يابيم و تا تحقق آرمان استقلال دانشگاه‌ها و آزادي آكادميك راهي دراز در پيش مي‌بينيم، حسن روحاني را در مقايسه با ديگر نامزدها به آزادي انديشه و بيان و احترام به ساحت دانشگاه متعهدتر مي‌دانيم.

ما از سر دغدغه «ارزش‌هاي معرفتي» به حسن روحاني راي مي‌دهيم.
2-‌ دولت حسن روحاني كوشيد «دولت» را، به مثابه ركني بسيار مهم و موثر در اجتماع، در قبال آنچه در جامعه مي‌گذرد پاسخگو و مسوول كند و در درجه نخست دروغ‌گويي، جعل آمار و ارقام، و فريب فعالانه يا منفعلانه افكار عمومي را دست‌كم از بالاترين اركان تصميم‌گيري دولتي بزدايد.
اين دولت، هم‌زمان، با وجود فشارها و محدوديت‌ها، انديشه صلح‌طلبي و تنش‌زدايي را جانشين پرخاشگري و يكه‌تازي‌هاي وهم‌آلودي كرد كه نه‌تنها با گسترش فشارهاي اجتماعي و اقتصادي فضاي عمومي را به صورت نظام‌مند به سوي فروپاشي اخلاقي و اجتماعي سوق مي‌داد و «خوب زيستن» را دشوارتر و دشوارتر مي‌كرد، بلكه به شيوه‌هاي گوناگون جان آدميان را در معرض آسيب‌ها و خطرها و درد و رنج‌هاي بسيار قرار مي‌داد.
در چهار سال گذشته، جان آدميان، كاستن از درد و رنج آنها و افزودن بر كرامت‌شان بار ديگر تا حدود زيادي براي دولتمردان ما اهميت يافته است.
ما از سر دغدغه «ارزش‌هاي اخلاقي» به حسن روحاني راي مي‌دهيم.
3-‌ دولت حسن روحاني كوشيد در چهار سال گذشته نهادهاي مدني را در زمينه‌هاي علمي، فرهنگي، زيست‌محيطي، اجتماعي و سياسي احيا و تقويت كند.
نهادهاي مدني عرصه پرورش و رشد شخصيت افراد در جامعه‌اند. در سال‌هاي پس از انقلاب مشروطيت، جامعه ما فقط در مواقعي رشد و ارتقا داشته است كه نهادهاي مدني در آن فعال و ثمربخش بوده‌اند. هرگاه قدرت‌هاي سياسي و نظامي فعاليت اين نهادها را خطرآفرين انگاشته و مانع‌شان شده‌اند، جامعه ايران سال‌ها و سال‌ها به عقب بازگشته و نسل‌هايي از ايرانيان گرفتار محنت شده‌اند. در چهار سال گذشته بار ديگر نهادهاي مدني فعال شده‌اند و سرمايه اجتماعي جان گرفته است.
براي شكل‌گيري جامعه‌اي دموكراتيك راهي جز حفاظت از اين نهادهاي نوپا و آسيب‌پذير و افزودن بر سرمايه اجتماعي نداريم.
ما از سر دغدغه «ارزش‌هاي مدني» به حسن روحاني راي مي‌دهيم.
برخي امضاكنندگان اين بيانيه عبارتند از: مصطفي ملكيان، محمد مجتهد شبستري، نصرالله پورجوادي، شاپور اعتماد، حسين معصومي‌همداني، سيدضياء موحد، نجفقلي حبيبي، پرويز ضياء شهابي، بيژن عبدالكريمي، مقصود فراستخواه، موسي اكرمي، مسعود اميد، سيد محمود يوسف ثاني، بهمن پازوكي، مالك حسيني، امير مازيار، محمود مرواريد، حسين شيخ رضايي، محسن زماني و...
 لازم به ذكر است اين فهرست در حال تكميل است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون