رويداد؛ نبض گردشگري
تنوع برنامههاي هنري كه به خاطر گردشگري داخلي شكل ميگيرد و اجرا ميشود، به نوعي فرصتي ميشود تا بتوانيم در كنار آن گردشگران خارج از كشور را هم جذب كنيم. در دنيا هم اصل توسعه گردشگري ورودي يا همان خارجي وابسته به بحث تقويت و اجراي درست برنامههاي گردشگري داخلي است. تمركز بحث گردشگري ما تاكنون بيشتر روي بحث ظرفيتها بوده تا بتوانيم پتانسيلهاي بالقوه را به صورت بالفعل درآوريم. از آنجايي كه بالفعل شدن اين پتانسيلها وابسته به رويدادها بود، پيش از اين زياد مورد توجه قرار نگرفت اما با آمدن آقاي مونسان به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و تاكيد ايشان بر توجه به رويدادمحوري و نمودار شدن نشاط اقتصادي در اين بخش و به دنبال آن جذب سرمايهگذاران بيشتر، اين اصول مورد توجه ويژه ما قرار گرفتند. از ماه نخستي كه تيم مستقر شده، تقويم گردشگري كشور شكل گرفته است. برنامهها از نمايشگاه تهران شروع شد و در همانجا قصد اين بود كه تمام استانها با محوريت برنامههاي رويدادي ظرفيتهاي خودشان را نشان دهند و حجم سفرهايي كه در نوروز شكل گرفت به نظر نمودي از آثار همين رويداد محوري است. در رويداد تبريز 2018، كاروان سفيران گردشگري تبريز با محوريت حمايت از كالاي ايراني حركت كرد و تعداد زيادي اتوبوس راهي جادهها شدند؛ اتوبوسهايي كه به عنوان نمايشگاه و فروشگاه سيار حاوي كالاهايي مانند فرش، كفش سوغاتيها و صنايعدستي استان آذربايجان شرقي راهي استانهاي مختلف شدند و در كنار آنها گروهي قرار است به اجراي برنامههاي فرهنگي و هنري با عنوان «شبهاي تبريز» در طول مسير و در استانهاي مختلف بپردازند. اينها روشهاي جديدي است كه ما براي توسعه گردشگري مورد توجه قرار دادهايم. چون معتقديم بايد از ظرفيتهاي تبليغاتي منطبق با متدهاي جديد استفاده كنيم. آنچه ما تا امروز به آن توجه داشتيم روشهايي هستند كه تاريخ مصرفشان گذشته، بايد با روشهاي جديد و تكيه بر فناوريهاي نوين و به عنوان نمونه بهرهگيري بيشتر از فضاي مجازي پيش برويم.