دستاوردهاي گروه سايپا
در 6 ماه گذشته
از آبانماه سال گذشته و پس از روي كار آمدن مديريت جديد در گروه خودروسازي سايپا، اين مجموعه توانسته موفقيتهاي بزرگي را در عرصههاي مختلف تجربه كند. اين گروه كه پس از سالها شاهد روي كار آمدن تيم مديران خودرويي و آشنا به حوزه صنعت خودرو و قطعهسازي است، در چند ماه گذشته در زمينههاي توليد، فروش، پرداخت تعهدات مالي و اقتصادي، پاسخ به تعهدات مالي و كيفيت، توانسته دستاوردهاي مهمي كسب كند كه به آنها ميپردازيم.
موفقيت در توليد: سايپا تا پايان سال گذشته توانست با رشد 17 درصدي نسبت به سال 95، 666 هزار و 666 دستگاه خودرو توليد كرده و براي نخستينبار هدف توليد خود را محقق كند. اين گروه از ابتداي سال جاري تا روز يشنبه 27 خردادماه هم توانسته 138 هزار و 522 دستگاه خودرو توليد كند كه اين امر باتوجه به توليد 113 هزار و 274 دستگاه خودرو در مدت مشابه پارسال، رشد 22.3 درصدي را نشان ميدهد.
رشد فروش خودرو: در زمينه فروش هم گروه خودروسازي سايپا در همين چند ماه گذشته توانست بيشترين سهم بازار را در حوزه خودرو از آن خود كند. اين گروه علاوه بر آنكه در اسفندماه سال گذشته با فروش 91 هزار و 600 دستگاه خودرو توانست بيشترين ميزان فروش ماهانه خودرو را در يك ماه به خود اختصاص دهد، از ابتداي سال جاري تا تاريخ يكشنبه 27 خردادماه، تعداد 132 هزار و 727 دستگاه خودرو را در بازار عرضه كند كه اين ميزان، نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد 97 هزار و 618، حاكي از رشد 36 درصدي است. همچنين از آبانماه سال گذشته تاكنون، فروش اينترنتي محصولات سايپا 22 درصد افزايش يافته و زمينه كاهش هزينه 20 ميليارد توماني را فراهم كرده است.
رشد ارزش فروش: باتوجه به افزايش توليد خودرو در گروه سايپا، بيشترين ارزش فروش محصول در چهار سال گذشته نيز رقم خورده است. مقايسه ارزش فروش نسبتبه مدت مشابه سالهاي گذشته تا تاريخ يكشنبه 27 خردادماه، بيانگر افزايش 47 درصدي ارزش فروش محصولات نسبتبه سال گذشته است. گروه خودروسازي سايپا در سال جاري 4707 ميليارد تومان فروش انواع خودرو را تجربه كرده كه اين عدد، افزايش 1511 ميليارد توماني فاكتور فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و افزايش 2279 ميليارد توماني نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ را نشان ميدهد. مديريت فعلي گروه خودروسازي سايپا همچنين در زمينه پاسخ به تعهدات ايجاد شده توسط مديريت گذشته هم توانسته برنامه خود را محقق كند. در زمينه طرح اتوخدمت، اين مجموعه توانسته تاكنون مطالبات برجاي مانده از قبل را به ميزان چشمگيري پاسخ داده و معدود تعهدات باقيمانده را نيز در آينده نزديك پاسخ خواهد داد. از آغاز فعاليت مديران فعلي سايپا، اين گروه توانسته ضمن بالابردن سطح كيفيت محصولات خود موفق به ارتقاي يك ستاره كيفي براي محصولات خانواده تيبا و پرايد ۱۳۱ سايپا در بهمن ماه ۹۶ شود، همچنين افزايش 5/1 درصدي ميانگين رضايت مشتريان در سال ۹۶ از جمله دستاوردهاي سايپا در حوزه كيفيت محصول است، افزون بر اين، شاخص رضايت مشتريان از خدمات پس از فروش نيز با رشدي در حدود ۱۴ درصد به نسبت سه ماهه پاياني سال 95 به عدد ۷۱۳ در سه ماهه چهارم سال ۹۶ رسيده است. سايپا همچنين توانسته زمان رسيدگي به درخواستهاي مشتريان را در سال ۹۶ به نسبت سال ۹۵ به ميزان ۱۵ درصد بهبود دهد و اين موضوع بيانگر كاهش ۴ روزه مدت زمان پاسخگويي از 26.1 روز به 22.1 روز در اين گروه خودروساز است. همچنين پرداخت مطالبات قطعهسازان با اولويت توليدكنندگان ضعيفتر و كاهش مطالبات آنها، تامين كامل نقدينگي مورد نياز از طريق فروش محصولات، ساماندهي شبكه نمايندگيهاي فروش، مذاكرات با برندهاي برتر جهاني جهت توليد محصولات مشترك، شفافسازي و تعامل مناسب با بورس و سهامداران، بازنگري در برنامه توسعه محصول گروه، تمركز بر توسعه ساخت داخل و استفاده از ظرفيتهاي موجود به جاي خريدهاي خارجي، تمركز بر توسعه سيستمهاي فروش جهت از بينبردن بيعدالتي و رانت و كرامت نيروي انساني و پرداخت عدالتمحور براساس شايستگي در عملكرد از جمله مهمترين موفقيتهاي اخير در سايپا است.