• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4168 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۴ شهريور

تاثير استيضاح وزير بر سوال از رييس‌جمهوري

ناصر قوامي

مجلس كرباسيان را روز يكشنبه استيضاح خواهد كرد. استيضاح از نظر قانون اساسي، قوانين مجلس و موضوعه حق مسلم نمايندگان مجلس به شمار مي‌آيد. نمايندگان مجلس اين حق را دارند كه اگر وزيري در راستاي منافع مردم حركت نمي‌كند يا حضورش در كابينه موجب ضرر است، استيضاح كنند. اگر دفاع قابل اعتنايي و قانع‌كننده داشت و از نمايندگان بار ديگر راي‌اعتماد گرفت كه بر سر كار برمي‌گردد اگر عملكرد و گفته‌هايش قابل دفاع نبود هم گزينه‌اي ديگر براي وزارتخانه انتخاب مي‌شود. بنابراين اين روند كاملا عادي است اما آنچه از روحاني انتظار مي‌رفت، ايجاد تغيير در كابينه بود. او بايد پيش از اينكه مجلس وارد عمل شده و دست به استيضاح بزند، وزراي ناكارآمد را بركنار مي‌كرد. چرا كه افكار عمومي نسبت به برخي از وزرا مثل وزير اقتصاد يا مسكن و... ديد خوبي ندارند بنابراين بهتر بود قبل از استيضاح اقدام مي‌شد.

از سويي نمايندگان مجلس هم نبايد تصور كنند كه همه مشكلات كشور با استيضاح يك وزير و يك تغيير حل مي‌شود. مشكلات امروز كشور اغلب سياسي يا در عرصه‌هاي بين‌المللي است. اگر مشكلات داخلي حل نمي‌شود و هر قدر برخي وزرا عملكرد مثبتي دارند نتيجه و حاصل خوبي ندارد به اين دليل است كه بخش قابل توجهي از مشكلات كشور مربوط به سياست خارجي ما است.

حال به هر دليل روحاني وزيري را بركنار نكرده و ماجرا به مجلس واگذار شده است. از سويي ديگر هم كشور با مشكلات بين‌المللي دست به گريبان است و شرايط كنوني مطلوب نيست. در چنين شرايطي اگر وزير اقتصاد براي پاسخ به سوالات نمايندگان به مجلس بيايد و استيضاح صورت گيرد و نمايندگان نيز به دليل شرايطي كه براي اقتصاد كشور فراهم شده، او را بركنار كنند پس به سوالات نمايندگان در مورد مصايب اقتصادي پاسخ داده شده و سوال از رييس‌جمهوري بي‌اثر خواهد شد و موضوعيتي ندارد چرا كه به اغلب سوالات پاسخ داده شده و نمايندگان مردم نيز مخالفت‌شان با شرايط موجود را نشان داده‌اند. در چنين شرايطي مشخص مي‌شود كه سوال از رييس‌جمهوري خواست و دلخواه مخالفان دولت و پايدا‌ري‌ها و هدف‌شان صرفا ضربه زدن به دولت و شخص روحاني است وگرنه اگر نمايندگان به مشكلات كشور واقف هستند كه مي‌دانند با سوال از رييس‌جمهوري مشكلي حل نمي‌شود اگر هم به مشكلات و مصايب كشور واقف نيستند كه بايد به حال آنان گريست كه چرا مردم را در جريان مشكلات واقعي كشور نمي‌گذارند. بنابراين به نظر مي‌رسد كساني در تلاش هستند تا با طرح سوال از رييس‌جمهوري مقدمه‌اي براي طرح عدم كفايت سياسي روحاني را فراهم آورند.

نماينده قزوين در مجلس ششم

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون