• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4168 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۴ شهريور

شاخص 567 واحد پايين آمد

عقب‌گرد بورس در هفته جديد

شاخص بورس شنبه با افت 567 پله‌اي نسبت به چهارشنبه در پله 136 هزار و 343 واحدي مواجه شد.

نمادهاي بزرگ كه در هفته گذشته باعث رشد بسيار خوب شاخص بورس شده بودند، در معاملات اولين روز هفته روند كاهشي داشتند. در مقابل، نمادهاي كوچك و حاشيه‌اي با استقبال فعالان بازار سرمايه روبه‌رو شدند.

نگاهي به وضعيت «شاخص هم‌وزن» تاييد كننده اين موضوع است، زيرا شاخص كل كه تحت تاثير نمادهاي بزرگ است در معاملات ديروز 567 واحد كاهش يافت اما شاخص هم‌وزن كه شركت‌هاي كوچك بر آن تاثير بيشتري دارند، 385 واحد رشد كرد. كارشناسان مي‌گويند با توجه به اينكه شهريورماه زمان تسويه اعتبارات اخذ شده از كارگزاري‌هاست و فعالان بازار سرمايه با هدف تسويه اعتبارات خود اقدام به فروش سهام مي‌كنند، در نتيجه فشار فروش در اين ماه افزايش يافته و شاخص افت مي‌كند. البته گروه خودرو نيز در معاملات ديروز مورد توجه خريداران قرار گرفت و سهام شركت‌هاي اين گروه، پس از مدت‌ها به صورت دسته‌جمعي رشد كرد.در معاملات شنبه يك ميليارد و 450 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 4هزار و 854 ميليارد ريال در 125 هزار و 124 نوبت داد و ستد شد. بررسي شاخص‌هاي اصلي بازار سرمايه نشان مي‌دهد، شاخص قيمت (وزني - ارزشي) كه در آن ارزش سهام شركت‌هاي بزرگ اثر بيشتري بر شاخص مي‌گذارد، 166 واحد افت كرد و شاخص كل (هم‌وزن) كه در آن ارزش و وزن همه شركت‌هاي بزرگ و كوچك در محاسبه شاخص كل، يكسان در نظر گرفته مي‌شود، 385 واحد رشد داشت. شاخص قيمت (هم‌وزن) نيز 272 واحد بالا رفت؛ اين شاخص بيانگر سطح عمومي قيمت سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور نيز 319 واحد كاهش يافت؛ اين شاخص بخشي از سهام قابل معامله شركت‌ها در بورس را نشان مي‌دهد.

شاخص بازار اول (مربوط به شركت‌هاي بهتر از نظر سرمايه، سودآوري و درصد سهام آزاد شناور) 480 واحد افت كرد و شاخص بازار دوم بورس نيز 829 واحد كاهش يافت. بر اين اساس در معاملات ديروز نمادهاي پارس، فولاد (فولاد مباركه)، كگل و فملي (ملي صنايع مس) بيشترين تاثير منفي را بر شاخص داشته و آن را پايين كشيدند. گروه شيميايي در معاملات روز گذشته بورس صدرنشين شد؛ در اين گروه 129 ميليون سهم به ارزش يك هزار و 85 ميليارد ريال دادوستد شد. گروه فلزات اساسي به ارزش 822 ميليارد ريال و فرآورده‌هاي نفتي به ارزش 655 ميليارد ريال جايگاه‌هاي بعدي را به خود اختصاص دادند. همچنين در رده چهارم معاملات ديروز گروه خودرو با دادوستدي به ارزش 391 ميليارد ريال قرار گرفت و گروه فني مهندسي نيز با معاملاتي به ارزش 241 ميليارد ريال، رده پنجم را از آن خود كرد. شنبه شاخص فرابورس (آيفكس) هم هشت پله افت كرد و در جايگاه يك هزار و 545 واحدي قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون