با حضور وزير ارتباطات برگزار شد
نخستين كنفرانس بينالمللي مديريت دانش با رويكرد توسعه
نخستين كنفرانس بينالمللي مديريت دانش با رويكرد توسعه (KM4D) و اولين جايزه مديريت دانش، به همت «انجمن مديريت ايران» و با همكاري «انجمن مديريت دانش اتريش» و «دانشگاه خاتم» برگزار شد.
به گزارش روابطعمومي كنفرانس، در اين همايش كه در تاريخ 25 مهر 1397 و در محل دانشگاه خاتم برگزار شد، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، رييس انجمن مديريت دانش اتريش، رييس انجمن مديريت ايران، استادان، فرهيختگان و دانشپژوهان مديريت حضور داشتند.
شناسايي سازمانهاي دانشي، ايجاد فضاي ارتباطي ميان سازمانهاي دانشي، تشويق سازمانهاي دانشي در راستاي توسعه، ايجاد همافزايي در كشور در جهت رشد و توسعه اقتصادي و توسعه پايدار و شناسايي مزيتهاي برتر سازمانها و ايجاد پايگاه دانشي در كشور از اهداف برگزاري اين كنفرانس بود. محمدجواد آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين كنفرانس با اشاره به اينكه اقتصاد ديجيتال و انقلاب صنعتي چهارم با سرعت بسيار بالايي درحال وقوع است، گفت: در اين شرايط علوم بينرشتهاي و اتصال علوم مختلف با زنجيره فناوري اطلاعات امكانپذير ميشود. فناوري اطلاعات به عنوان يك واحد سازماني ديگر معني ندارد، بلكه بايد مفهوم اصلي در هر سازمان شود. وي ادامه داد: يكي از مفاهيمي كه اقتصاد ديجيتال مطرح ميكند اقتصاد اشتراكي است. امروز كه كشور ما با تحريمهاي ظالمانه و كمبود منابع براي سرمايهگذاري روبهرو است، اقتصاد اشتراكي ميتواند به عنوان يك راهحل براي بيرون رفتن از اين شرايط مطرح شود. وي تصريح كرد: هماكنون در كشور ساختارهاي موازي و پروژههايي داريم كه سازمانها ميتوانند ظرفيت اين پروژهها را در اختيار يكديگر قرار دهند. وزير ارتباطات افزود: ضرورت دارد به لحاظ تئوري به مفهوم اقتصاد اشتراكي پرداخته شود و مصاديق آن تبيين و مطالبه شود. اقتصاد اشتراكي نياز به شيوه و مدل دارد و بايد ببينيم مديريت در اين شيوه چگونه است.دكتر آذر صائميان دبير علمي كنفرانس، با بيان اين مطلب كه نشر و ترويج مباني و مفاهيم مديريت دانش يكي از مهمترين اهداف برگزاري اين كنفرانس است، گفت: سازمانهاي پيشرو در طراحي، استقرار و بهكارگيري مجموعه دانشهاي مورد نياز خود و بهروزرساني آن برنامههاي مستمر و پيگيري را بر مبناي مدلهاي مديريت دانش اجرا ميكنند. با توجه به انفجار اطلاعات و تنوع دانش در حوزههاي مختلف، لازم است رهبران و مديران ارشد سازمانها استراتژيهاي مناسب جهت گردآوري، طبقهبندي، ذخيرهسازي، اشتراك و بهكارگيري دانش مورد نياز خود را شناسايي كنند. مديريت دانش يكي از الزامات اصلي سازمانهاي دانشمحور است كه برنامههاي استراتژيك خود را بر اساس اصول مديريت دانش طرحريزي ميكنند. اين سازمانها از دانش گران خود به عنوان سرمايههاي انساني بهره ميگيرند. نكته مهم در استقرار موفق نظام مديريت دانش ترويج فرهنگ سازماني مبتني بر يادگيري و اشتراكگذاري دانش است. در اين سازمانها اطلاعات و دانش به عنوان منبع محرمانه و سري تلقي نميشود بلكه به عنوان يك منبع استراتژيك، دسترسي دانش گران به اطلاعات و دانش كسب شده را تسهيل ميكنند و روي اطلاعات چنبره نميزنند. رهبران اين سازمانها معتقدند با انتشار و بهكارگيري دانش مبتني بر نوآوري و خلاقيت ميتوان ارزشآفريني كرد. وي افزود: متاسفانه يكي از آسيبهايي كه خيلي از نظامهاي مديريت و جوايز بينالمللي در سازمانهاي ما ايجاد ميكند اين است كه يك سيستم مديريتي را وارد سازماني ميكنيم بدون اينكه زيرساختهاي مناسب را آماده كرده باشيم. بنابراين وقتي سيستم وارد سازمان ميشود كاركنان و مديران چون مراحل قبل را فرا نگرفتهاند آن را نميپذيرند و بهصورت نمايشي و تنها به صورت يك سري اسناد در كتابخانه به آن اكتفا ميكنند و از فردا همان رويه قبلي را پيش ميگيرند. وي در پايان خاطرنشان كرد: انتخاب دانش مورد نياز سازمان بستگي به ماهيت و استراتژيهاي سازمان دارد. اميدوار هستيم كه اين كنفرانس بتواند مقدمه خوبي براي ورود سازمانها جهت انتخاب و گزينش دانش مورد نياز خود كه در نهايت منجر به ارتقاي جايگاه ايران در منطقه و در حوزه بينالمللي خواهد شد، باشد.در ادامه دكتر مجيد قاسمي رييس انجمن مديريت ايران و رييس كنفرانس گفت: در مديريت دانش داراييهاي نهفته يك سازمان را به داراييهاي قابل ارايه تبديل ميكنيم و از اين طريق خلق ارزش ميكنيم. در حوزه سرمايه انساني اگر بدنه سازمان را در مديريت يك سازمان مشاركت دهيم در عمل دانش آن سازمان و دانستههاي افراد سازمان را بارور كرده و به سرمايه اجتماعي تبديل ميكنيم. وي ادامه داد: مديريت دانش در سالهاي اخير به عنوان يكي از اساسيترين اشكال مديريت و پايه و اساس دستيابي به بهرهوريهاي بالا، محصولات و كيفيت بهتر تعريف شده است. اين كنفرانس قصد دارد در يك سطح بسيار عملياتي، در ضرورت توجه سازمانها به بحث مديريت دانش گامهاي اساسي بردارد. همچنين با انتخاب برخي بنگاههاي موفق و تشويق آنها، در جهت تداوم اين موفقيتها و رساندن پيام آنها به ساير بنگاهها و پيام كنفرانس به ساير محافل نقشي موثر در بهكارگيري مديريت دانش در سازمانها ايفا كنيم. اميدوار هستيم پيامهاي اين كنفرانس بتواند نقطه عطفي باشد در مديريت دانش؛ مديريتي كه ميتواند داراييهاي غيرمشهود بنگاهها و سازمانها را به داراييهاي مشهود و اثرگذار در خلق ارزش تبديل كند.وي ادامه داد: بانكپاسارگاد از سال 1390 خود را در معرض ارزيابيهاي جايزه سازمانهاي دانشي برتر (Make) قرار داد و موفق شد در نهايت جزو سه سازماني كه براي رقابتهاي آسيايي انتخاب شدند، باشد. اين بانك توانست در آن مرحله هم امتيازهاي بسيار خوبي را كسب كند.