• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4213 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۹ مهر

سند صفر نشدن صادرات نفت ايران

اوپك كم آورد

گروه اقتصادي

خبرگزاري رويترز روز جمعه گزارش داد كه دفتر مركزي سازمان كشورهاي صادركننده نفت، «اوپك» در سندي داخلي از ناتواني اعضاي اين نهاد و متحدانش در افزايش سطح توليد به ميزان مورد انتظار خبر داده است.

سند مذكور كه در دستور كار نشست روز جمعه يك هيات فني اين سازمان بود، نشانه ديگري از نبود ظرفيت كافي براي جايگزيني سهم ايران در بازار جهاني است. در حالي كه چند روز تا آغاز تحريم‌هاي نفتي امريكا عليه كشورمان مانده، اين خبر مي‌تواند دونالد ترامپ را بيشتر نااميد كند، گرچه كاهش صادرات نفت ايران نيز مي‌تواند مسائلي را ايجاد كند.

در گزارش رويترز آمده است: اعضاي اوپك و متحدانش در اجلاس ماه ژوئن (تير) توافق كرده بودند كه سطح توليد را افزايش دهند. در آن زمان وزير انرژي عربستان گفته بود كه كشورها براي اجراي اين توافق، سطح توليد را نزديك به يك ميليون بشكه در روز افزايش خواهند داد. اكنون با گذشت بيش از چهار ماه، آمار منتشر شده حاكي از نبود ظرفيت كافي براي افزايش سطح توليد است.

رويترز اعلام كرد: اعضاي اين سازمان به استثناي نيجريه، ليبي و كنگو، در ماه سپتامبر (شهريور- مهر) تنها 428 هزار بشكه نفت بيشتر از ماه مه (ارديبهشت - خرداد) توليد داشته‌اند. عربستان سعودي بيشترين افزايش توليد را داشته و كويت، عراق و امارات هم صادرات خود را افزايش داده‌اند. همزمان توليد برخي كشورها از جمله ونزوئلا، ايران و آنگولا كاهش يافته است. بر مبناي اين سند، از ميان كشورهاي غيراوپك روسيه توليد نفت خود را 296 هزار بشكه در روز افزايش داده است؛ اما كشورهاي قزاقستان، مكزيك و مالزي كاهش توليد داشته‌اند.

امريكا در ماه‌هاي گذشته در تلاش براي ترغيب كشورها به افزايش سطح توليد براي جايگزيني نفت ايران در بازار جهاني بوده، اما در اهداف خود ناكام مانده است. آژانس بين‌المللي انرژي هفته گذشته در گزارش ماهانه خود هشدار داده بود كه ظرفيت توليد مازاد نفت جهان به 2 درصد سطح تقاضا رسيده است و كشورها ديگر تواني براي افزايش توليد ندارند. در گزارش جديد اين نهاد همچنين شيب نمودار صعودي تقاضا براي خريد نفت در سال‌هاي 2018 و 2019 كاهش يافته و پيش‌بيني‌هاي قبلي اصلاح شده است. بر اين مبنا انتظار مي‌رود، سطح تقاضا با سرعت كمتري افزايش يافته و در سال جاري ميلادي و نيز سال آينده (2019) به ترتيب رشدي 1.3 و 1.4 ميليون بشكه‌اي (در ميانگين روزانه) داشته باشد. اين نهاد پيشتر هشدار داده بود كه تحريم نفت ايران مي‌تواند بازار نفت و اقتصاد جهاني را دچار اخلال كند.

خبرگزاري رسمي چين روز شنبه در گزارشي تحريم نفتي ايران كه امريكا به دنبال آن است را تنها يك بلوف سياسي دانست كه هرگز عملي نخواهد شد. به گزارش ايرنا، خبرگزاري شينهوا روز شنبه در گزارشي نوشت: رييس‌جمهوري امريكا فشار زيادي به عربستان و برخي كشورهاي ديگر وارد مي‌كند تا توليد نفت را افزايش داده و راهي بازار مصرف كنند تا بتوان تحريم نفتي ايران را عملي كرد. با اين حال، تهران تاكيد كرده است با وجود تلاش‌ها و تحريم‌هاي بانكي و نفتي امريكا عليه ايران، اين كشور هيچ مشكلي براي فروش نفت و دريافت ارز حاصله از آن نخواهد داشت.

شينهوا مي‌نويسد: ايران تاكيد دارد، نيازي نيست در صورت بروز مشكل، ارز حاصله از فروش نفت به دلار دريافت شود، هر زمان لازم باشد اين ارز به يورو دريافت مي‌شود و مشكلي از اين بابت بروز نخواهد كرد. در اين گزارش آمده است كه ايران به فروش نفت خود ادامه مي‌دهد و همزمان تلاش مي‌كند تا با خنثي كردن تحريم‌هاي امريكا، در اين بازار حضوري فعال داشته باشد. خبرگزاري رسمي چين افزوده است كه از نگاه ايران تنها بلوف‌هاي سياسي دولت امريكاست كه جنگ رواني ايجاد مي‌كند ولي در واقعيت فروش نفت و دريافت ارز ادامه مي‌يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون