• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4213 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۹ مهر

وعده همتي براي سرعت گرفتن ورود ارز به «نيما»

صادرات ريالي بي‌معني است

گروه اقتصادي

رييس كل بانك مركزي در اولين روز هفته جديد، دو خبر براي مردم و بازارها داشت. عبدالناصر همتي روز شنبه به تخصيص 9.5 ميليارد دلار ارز براي براي تامين 25 قلم كالاي اساسي و شتاب گرفتن ورود ارز به بازار ثانويه خبر داد.

همتي با اشاره به تامين بيش از 27 ميليارد دلار از ابتداي سال براي واردات از طريق بانك مركزي و سامانه نيما گفت: 9.5 ميليارد دلار از اين مبلغ بابت تامين 25 قلم كالاي اساسي و ضروري اختصاص يافته است. به گزارش روابط عمومي بانك مركزي عبدالناصر همتي با اشاره به ابلاغ مصوبه شوراي هماهنگي اقتصادي سران قوا مبني بر عرضه ارز ناشي از صادرات غيرنفتي به سامانه نيما يا وارد كردن آن به چرخه اقتصاد كشور به ترتيبي كه بانك مركزي مشخص مي‌كند، افزود: در هفته‌هاي آينده شاهد شتاب گرفتن و افزايش عرضه ارز براي تأمين واردات خواهيم بود. او اضافه كرد: در هفته جاري ضوابط مربوط در كارگروهي با مشاركت وزارتخانه‌هاي ذي‌ربط و بانك مركزي و نمايندگان بازرگانان و فعالان اقتصادي بررسي و تصميم‌گيري خواهد شد.

رييس كل بانك مركزي حجم خريد و فروش ارز در بازار ثانويه را در حدود دو ماه گذشته معادل 7.3 ميليارد يورو اعلام كرد و ادامه داد: پيش‌بيني مي‌شود با مجوز اخذ شده از سران قوا مبني بر خريد و عرضه ارز پتروشيمي‌ها و ساير صادركنندگان غيرنفتي توسط بانك مركزي، عرضه در اين سامانه شتاب بيشتري بگيرد و مشكلات موجود رفع شود.

وي افزود: اولويت‌بندي و توجه به نيازهاي واقعي وارداتي در شرايط فعلي كشور در هنگام ثبت سفارش، وظيفه خطيري است كه وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگي وزارتخانه‌هاي ديگر بايد به آن توجه كند. رييس كل بانك مركزي عدم ارايه ارز ناشي از صادرات به كشورهاي همسايه نظير عراق و افغانستان، تحت عنوان صادرات ريالي را غير‌قابل قبول دانست و تاكيد كرد: صادرات ريالي مفهومي جز خروج سرمايه ندارد و ارز ناشي از اينگونه صادرات به ويژه صادرات عمده نيز بايد به چرخه اقتصاد كشور بازگردد.

همتي با تقدير از تلاش فعالان اقتصادي و بازرگاني در توسعه صادرات كشور تاكيد كرد: مصوبه سران قوا، اختيارات لازم را به بانك مركزي براي پيگيري قضايي جهت اعمال اين مصوبه يعني آوردن ارز صادرات غيرنفتي به چرخه اقتصاد داده است كه اميدوارم بانك مركزي به هيچ ‌وجه مجبور به استفاده از اين اختيار نباشد.

اما در حالي كه همتي وعده تسريع ورود ارز به بازار ثانويه را داده، يكي از اعضاي هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران، گفته كه عرضه ارز يورو در بازار ثانويه كم شده است. احمد كيميايي‌اسدي در گفت‌وگويي با ايسنا، اظهار كرد: طبق آنچه اين روزها به گوش مي‌رسد در حال حاضر عرضه يورو در سامانه نيما وجود ندارد. به عبارتي در سيستم نيمايي، يورو نيست يا اگر هم هست بسيار كم عرضه مي‌شود. ارزهاي آسيايي همچون يوآن چين، روپيه هند و ين ژاپن در سامانه نيما مورد مبادله قرار مي‌گيرد اما يورو كه ارز مسلط بوده و قابليت‌هاي خريد اروپايي را براي ما پوشش مي‌دهد، در حال حاضر در وضعيت خوبي قرار ندارد.

وي افزود: قيمتي كه براي ارز در سامانه نيما تعيين شده كه براي هر دلار حدود 8 هزار تومان و براي هر يورو زير ۱۰ هزار تومان است، جذابيتي براي صادركننده ندارد تا بخواهد ارز خود را در اين سامانه كه متعادل‌كننده بازار صادرات و واردات است، عرضه كند. اين عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران با تاكيد بر اينكه دولت بايد براي وضعيت سامانه نيما تدبيري بينديشد، گفت: دولت چندان اعتقادي براي تزريق پول‌هاي نفتي به بازار ثانويه ندارد و اعلام كرده است كه صادرات و واردات بايد هم‌پوشاني داشته باشند. در ماه‌هاي گذشته نيز صادركنندگان كلان همچون پتروشيمي‌ها و فولادي‌ها از ارايه ارز حاصل از صادرات خود به‌گونه‌اي طفره رفته‌اند؛ لذا دولت بايد مكانيزمي ايجاد كند كه نرخ ارز در بازار آزاد كاهش پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون