وزير راه و شهرسازي در بازديد از راه آهن قزوين- رشت:
اتصال شبكه ريلي به بندر كاسپين تلاشي ارزشمند در توسعه تجارت خارجي است
مهندس محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي كه براي بازديد از طرحهاي توسعه زيرساختهاي ريلي به گيلان سفر كرده بود، اتصال شبكه ريلي به مجتمع بندري كاسپين را تلاشي ارزشمند در توسعه تجارت خارجي دانست و ترانزيت كالا و دسترسي به كشورهاي قفقاز و ماوراي آن را از اولويتهاي دولت در اين حوزه اعلام كرد. وي با اشاره به اينكه از طريق سرعتبخشي به عمليات ميتوان دو قطعه اول و دسترسي به كاسپين را اجرايي كرد بر لزوم تسريع در اتصال شبكه ريلي به منطقه آزاد انزلي و مجتمع بندري كاسپين تاكيد نمود و گفت: با عنايت به اينكه سرعت و حجم جابهجايي و انتقال بار در استان گيلان از طريق منطقه آزاد و بندر كاسپين بسيار زياد است در نتيجه اتصال شبكه ريلي با شبكه حمل و نقل دريايي ميتواند در افزايش مراودات بار و مسافر موثر واقع شود. وزير راه و شهرسازي تحقق شبكه ريلي در گيلان را نيازمند اتصال آن به بنادر انزلي، كاسپين و آستارا قلمداد كرد و با بيان اينكه با راهاندازي شبكه ريلي و اتصال آن به بنادر گيلان علاوه بر كاهش هزينهها سرعت انتقال كالا نيز افزايش پيدا ميكند، افزود: با شروع به كار اين مسير ريلي علاوه بر تسهيل تردد هموطنان، فراهم كردن آسايش و راحتي در مسيرهاي تردد اين خط ريلي، ترانزيت كالا و دسترسي به حوزه قفقاز و كشورهاي حاشيه خزر و فراتر از آن به عنوان يكي از اولويتهاي وزارت راه و شهرسازي و دولت از اهميت بسزايي برخوردار است. مهندس اسلامي با بيان اينكه با توجه به افتتاح خط آهن آستارا- آستارا خلأ موجود ميان رشت به آستارا از طريق بخش جادهاي تكميل ميشود تا در آينده با احداث مسير ريلي كل مسير با قطار سپري شود، افزود: ادامه مسير قزوين- رشت به آستارا جزو اولويتهاي ماست و اميدواريم پس از برگزاري مناقصه و تعيين پيمانكار شروع عمليات اجرايي را با تعيين زمانبندي در سال آينده در دستور كار قرار دهيم. لازم به ذكر است در جريان اين بازديد معاون وزير راه و شهرسازي نيز از اتصال راه آهن قزوين- رشت به مجتمع بندري كاسپين و بندر انزلي در گام بعدي خبر داد. خيرا... خادمي، مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور نيز در بازديد از راه آهن قزوين- رشت با بيان اينكه تا پايان سال جاري راه آهن قزوين- رشت مورد بهرهبرداري رسمي قرار ميگيرد و در گام بعدي اين مسير ريلي به بنادر كاسپين و انزلي متصل ميشود، اظهار كرد: مرحله اول بهرهبرداري از اين مسير ريلي با اتصال رشت به عنوان مركز استان گيلان به شبكه ريلي در دستور كار قرار داشت و در مرحله دوم اين خط آهن از طريق خطوط جانبي به بنادر كاسپين و انزلي وصل ميشود.
گفتني است براساس اظهارات معاونين وزير راه و شهرسازي، راه آهن قزوين- رشت داراي ظرفيت جابهجايي ۵ ميليون مسافر و ۱۰ ميليون تن بار در يك افق ۲۰ ساله خواهد بود. مسير ريلي كه با تكيه بر ظرفيتهاي ترانزيتي تركيبي كشورمان، زمان حمل كالا در مسير ميان كشورهاي هند و روسيه را از ۶۰ روز فعلي به حدود ۱۴ روز كاهش ميدهد. طول خط ريل قزوين به رشت ۱۶۴ كيلومتر بوده كه داراي ۲۵كيلومتر تونل و ۶۹ دستگاه پل به طول ۹كيلومتر است همچنين حجم عمليات خاكبرداري و خاكريزي ۲۲ ميليون مترمكعب محاسبه شده و سرعت طرح براي قطارهاي مسافري ۱۶۰ كيلومتر و براي قطارهاي باري ۱۲۰ كيلومتر در نظر گرفته شده است.