• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4292 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۶ بهمن

كتابخانه

مناقشات فلسفي قرن نوزدهم

 

نيمه دوم قرن نوزدهم در آلمان يكي از خلاق‌ترين‌ و انقلابي‌ترين دوره‌هاي فلسفه مدرن به شمار مي‌رود. با اين حال، اين دوره در ميان آلماني‌زبانان اندك و در ميان انگليسي‌زبانان بسي اندك‌تر مطالعه و بررسي شده است. هدف كتاب «پس از هگل» معرفي فلسفه اين دوره به خواننده انگليسي‌زبان است. جهت اطمينان از گستردگي پوشش تاريخي و حفظ تمركز فلسفي، اين كتاب نه بر اساس موضوعات و متفكران كه بر اساس مناقشات سامان يافته است.

اين كتاب تاريخي مجمل و در عين حال بي‌نظير از فلسفه آلماني در نيمه دوم قرن نوزدهم است. در اين كتاب با متفكراني مواجه مي‌شويم كه در زبان فارسي نامي از آنها نشنيده‌ايم؛ متفكراني كه با وجود گمنامي، چه فلسفه زمان خويش و چه فلسفه معاصر را عميقا تحت تاثير
قرار داده‌اند.

«پس از هگل» به عنوان يكي از آثار مهم فردريك بيزر روشي بديع نيز پي گرفته كه واجد نقاط قوت عديده‌اي است كه آن را از ساير كتب تاريخ فلسفه متمايز مي‌كند. او با تمركز بر مناقشات، به جاي پرداختن به چهره‌ها كوشيده است اثرش را از خطاهاي تاريخ‌هاي فلسفه متعارف در امان نگه دارد.

راهنماي «نظريه‌اي درباره عدالت»

 

از انتشار نظريه‌اي در باب عدالت كمتر از پنجاه سال گذشته است، اما تأثيرگذاري آن به عنوان اثري در نظريه سياسي و فلسفه خيره‌كننده بوده است و شايد بتوان گفت از معدود متون كلاسيك بزرگ فلسفي است كه از قرن بيستم به يادگار خواهد ماند. كتاب رالز، فلسفه سياسي را دوباره احيا كرد؛ بر هژموني فايده‌گرايي در فلسفه اخلاقي و سياسي پايان داد و مهم‌تر اينكه توانست فلسفه سياسي را با پيشرفت‌هاي وسيع‌تر در فلسفه و علوم اجتماعي همراه كند و چارچوب نظام‌مند و جديدي براي بحث‌هاي فلسفه سياسي به وجود آورد.

نظريه‌اي در باب عدالت، كتابي است طولاني و مفصل كه به راحتي ممكن است در جزييات آن سردرگم شد. كتاب «راهنماي خواندن نظريه‌اي در باب عدالت رالز» نقشه راهنمايي است براي خواندن اين اثر مهم و دشوار كه پس از طرح زمينه‌هاي تاريخي و مفهومي بحث، مروري بر درون‌مايه‌هاي اصلي كتاب مي‌كند و سپس محتواي كتاب را بند به بند توضيح مي‌دهد. در پايان فصلي نيز درباره تفسيرها و تأثيرهاي اين كتاب آمده است.

كتاب «راهنماي خواندن نظريه‌اي در باب عدالت رالز» نوشته فرانك لاوِت با ترجمه محمد ملاعباسي به همت انتشارات ترجمان علوم انساني منتشر شده است.

دروغ بزرگ

 

شلومو زند، استاد بازنشسته دانشگاه است كه بيشترين شهرت او ناشي از كتابي با نام «اختراع قوم يهود» است. «اختراع قوم يهود» در اصل به زبان عبري نوشته شده است.

نويسنده كه خود از شهروندان رژيم جعلي صهيونيستي و استاد دانشگاه تل‌آويو است در اين كتاب تاريخي با كشيدن خط بطلان بر افسانه تبعيد اجباري يهوديان در قرن اول به دست روميان چنين استدلال مي‌كند كه بيشتر يهوديان امروز فرزندان نوكيشان هستند كه زادگاه‌شان در سراسر خاورميانه و اروپاي شرقي
پراكنده بود.

شلومو زند در اين اثر سنت‌شكن كه 19 هفته در فهرست كتاب‌هاي پرفروش در خود كشور جعلي رژيم صهيونيستي قرار داشت و برنده جايزه «امروز» در فرانسه شد، شالوده‌هاي فكري را براي ساخت تصويري تازه از آينده اين رژيم جعلي فراهم مي‌كند.

«اختراع قوم يهود» نوشته شلومو زند با ترجمه احد عليقليان توسط انتشارات «نشر نو» به تازگي براي اولين ‌بار چاپ شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون