• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4301 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ بهمن

واكنش‌ها به لغو سخنراني لاريجاني در مراسم 22 بهمن‌ ادامه دارد

درخواست پزشكيان از رهبري و هشدار كواكبيان درباره سخنرانان

عليرضا كيانپور

 

 

زياد پيش مي‌آيد كه اظهارنظر و سخنان يك چهره برجسته سياسي تا روزها و هفته‌ها پس از طرح آن نظرات نقل محافل سياسي مي‌شود و سوژه داغ رسانه‌ها و مطبوعات. حالا اما اين لغو سخنراني يك چهره برجسته سياسي است كه چنين بازتابي در فضاي سياسي- رسانه‌اي مملكت داشته تا آنجا كه ديروز در سومين روز پس از اعلام مخالفت امام جمعه كرج نسبت به انتخاب علي لاريجاني به عنوان سخنران اصلي مراسم 22 بهمن در كرج، چند نفر ديگر از نمايندگان مجلس و فعالان سياسي بيرون پارلمان، اظهارات آيت‌الله حسيني‌همداني در يكي از خطبه‌هاي نماز جمعه هفته اخير كرج را نادرست خوانده و خواستار رسيدگي به اين مساله شدند كه چرا رييس مجلس شوراي اسلامي به‌زعم منتقدان گزينه‌اي مناسب براي سخنراني در مراسم سالگرد پيروزي انقلاب نيست. موضوعي كه اگرچه در همان روز نخست تنها با واكنش عليرضا رحيمي، عضو اصلاح‌طلب هيات رييسه مجلس و البته حجت‌الاسلام محمدتقي رهبر، خطيب موقت نمازجمعه اصفهان و پيش‌نماز نمازخانه مجلس روبه‌رو شد اما حدود 24 ساعت بعد، به‌ويژه پس از آنكه علي مطهري، نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي در واكنش به نطق ميان‌دستور محمدعلي وكيلي، عضو اصلاح‌طلب هيات رييسه مجلس، خواستار رسيدگي از سوي مقام‌هاي قضايي شد، با موجي از اظهارنظرهاي جديد روبه‌رو شد. واكنش‌هايي كه بخصوص در جريان برگزاري نشست علني ديروز مجلس و در قالب تذكرهاي شفاهي نمايندگان مطرح شد و اوج آن، زماني بود كه مسعود پزشكيان، ديگر نايب‌رييس مجلس ضمن درخواست از شوراي سياستگذاري ائمه جمعه براي رسيدگي به آنچه «مداخله امام جمعه كرج در خصوص سخنراني رييس مجلس» عنوان كرده بود، از رهبري نيز خواست كه براي حفظ انسجام و وحدت در جامعه در اين رابطه اظهارنظر كنند. پزشكيان پس از استماع چند تذكر پياپي نمايندگان اصلاح‌طلب و اصولگراي مجلس كه همگي در حمايت از شأن مجلس و در نقد اظهارات امام جمعه كرج ايراد شد، گفت: «از شوراي محترم سياستگذاري ائمه جمعه درخواست مي‌كنم، مداخله‌اي كه امام جمعه محترم كرج در خصوص سخنراني رييس مجلس شوراي اسلامي داشتند را پيگيري كنند. انتظار مي‌رود به گونه‌اي برخورد شود كه افرادي نظير ما كه اعتقاد، باور، اخلاق و دين را از اين بزرگان ياد مي‌گيريم، خلاف آموزه‌هاي آنها را در جامعه نبينيم. اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس همچنين ادامه داد: «اگر مقام معظم رهبري نيز در خصوص اين موضوع اظهارنظر كنند، ممنون مي‌شويم تا انسجام و وحدت در جامعه حفظ شود و هركس در جاي خود بتواند وظايفش را انجام دهد.»

در اين حال و اوضاع و در شرايطي كه محمود صادقي، نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس تاكيد كرده بود كه فارغ از مسائل جناحي و فراكسيوني، به عنوان يك نماينده مجلس عملكرد و رويكرد علي لاريجاني را در قوه مقننه و ساير موضوعات مثبت و برخوردهايي اينچنيني را نادرست مي‌داند، به «انتخاب» گفت: «بايد رويكرد‌هاي حذفي را كنار بگذاريم. البته تا به حال رويكرد ‏حذفي هميشه متوجه اصلاح‌طلبان بوده اما به نظر مي‌رسد، اكنون دامن ‏خود اصولگرايان را نيز گرفته است. وقتي با آقاي لاريجاني در شهري مانند كرج چنين برخوردي مي‌شود، نگراني‌ها به اوج مي‌رسد كه ‏تندرو‌ها براي آينده چه فكر‌هايي در سر مي‌پرورانند. با اين حال اما با شروع جلسه علني ديروز مجلس، بخصوص پس از آنكه خيال نمايندگان از بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به عنوان مهم‌ترين دستور كار جلسه ديروز مجلس آسوده شد، موج تذكرهاي شفاهي نمايندگان نيز آغاز شد. چنانكه ابتدا كاظم دلخوش‌اباتري، نماينده اصولگراي نزديك به علي لاريجاني و از جمله اعضاي فراكسيون مستقلين ولايي در تذكري بر لزوم حفظ شأن مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد و گفت: «برخوردي كه با رييس مجلس طي چند روزگذشته شد، مرتبط با شأن مجلس است؛ مقام معظم رهبري مثل بنيانگذار كبير جمهوري اسلامي، نسبت به شأن مجلس توجه داشتند.» نماينده صومعه‌سرا تصريح كرد: «رييس مجلس شوراي اسلامي دعوت به حضور در نماز جمعه و سخنراني مي‌شود از اين‌رو اگر برخوردي با او صورت گيرد، برخورد با قوه مقننه است. تعجب مي‌كنم چرا در اين خصوص سكوت كرديد؛ زيرا اگر به رييس مجلس بي‌احترامي مي‌كرد، حرفي نبود ولي وقتي با ايشان به‌ خاطر سخنراني در جايي كه مسلمانان براي حفظ وحدت در آنجا حضور پيدا مي‌كنند، چنين برخوردي صورت گيرد، در واقع برخورد با تك‌تك نمايندگان است.» او ادامه داد: «برخورد با رييس مجلس و هر يك از نمايندگان برخورد با نظام است؛ از رهبر معظم انقلاب، ستاد نماز جمعه كشور، همچنين مجلس مي‌خواهيم نسبت به اين امر تامل داشته باشند.»

تذكر دلخوش صريح و حايز نكاتي مهم بود اما پس از او، نماينده اصولگراي ديگري زبان به تذكر در اين رابطه گشود كه تا پيش از آن، عمده ناظران منتظر اظهارنظر او بودند. محمدجواد كوليوند كه علاوه بر اينكه نماينده كرج است، رياست كميسيون شوراها و امور داخلي كشور در مجلس را نيز بر عهده دارد و به اين اعتبار، بيش از ساير نمايندگان در قبال اين غائله مسووليت دارد، گفت: «در جمعه گذشته شاهد حركت از قبل طراحي شده در نماز جمعه شهر كرج بوديم، توماري را در معرض امضاي نمازگزاران قرار دادند كه رييس مجلس شوراي اسلامي كه از سوي شوراي تبليغات اسلامي كشور به عنوان سخنران راهپيمايي 22 بهمن شهر كرج تعيين شده، نبايد به اين شهر بيايد.» اين نماينده مجلس ادامه داد: «متاسفانه امام جمعه محترم نيز كار اين برادران را جايز اعلام و وقت يك هفته‌اي را براي تغيير سخنران راهپيمايي روز 22 بهمن شهر كرج تعيين كرد.» او با بيان اينكه «امام(ره) مجلس را عصاره فضائل ملت مي‌خواند» اين سوال را مطرح كرد كه «آيا با اين فرمايشات مهم حضرت امام، جا دارد رييس چنين مجلسي مورد هتك حرمت قرار بگيرد؟!» وي افزود: «مگر 22 بهمن متعلق به تمامي مردم شريف كشور نيست؟! چرا كام مردم شهر كرج را در اين روز ملي كه ‌بايد روز همدلي، وفاق و وحدت مثال‌زدني در چهلمين سال انقلاب باشد، تلخ كرده‌ايد؟!» رييس كميسيون شوراها و امور داخلي كشور در مجلس به تذكر چند دقيقه قبل دلخوش نيز اشاره كرد و با خطاب قرار دادن امام جمعه كرج و كساني كه تومار اعتراضي را تهيه كرده بودند، گفت: «آيا سخنان رهبر معظم انقلاب را نشنيده‌ايد كه فرمودند كساني كه راه مي‌افتند و شعار مي‌دهند، اگر واقعا حزب‌اللهي و مومن هستند، بدانند كه اين كارها به ضرر كشور و خلاف شرع است و اگر نيز اعتنايي به اين سخنان ندارند، حساب‌شان جداست؟!» كوليوند با بيان اينكه «تهاجم و تخريب چهره‌هاي موثر نظام از برنامه‌هاي انگليسي و خاص و اراده دشمنان است»، تاكيد كرد: «نبايد در ميدان دشمن بازي كنيم. آقاي لاريجاني از شخصيت‌هاي مفيد و موثر نظام است كه دشمنان براي از صحنه خارج كردنش طراحي دقيق دارند و خودي‌ها نيز دست به تخريب اين چهره زده‌اند. اين نه اخلاق است و نه تقوا و شجاعت بلكه خسارت محسوب مي‌شود.» او در پايان به نمايندگي از مجمع نمايندگان استان البرز، ضمن تقدير و تشكر از آنچه «زحمات بي‌دريغ لاريجاني» مي‌خواند، از جانب مردم كرج اين اقدام را جفايي عليه رييس مجلس دانست و درخواست كرد كه اين حركت به حساب مردم استان نوشته نشود.

همين تذكرها بود كه در ادامه واكنش مسعود پزشكيان، نايب‌رييس مجلس را نيز برانگيخت. اما دقايقي پس از اعلام‌نظر پزشكيان كه به عنوان رييس جلسه، تذكرهاي مطرح شده را وارد دانسته بود، محمدقسيم عثماني در حاشيه تذكر خود در اعتراض به تخطي نماينده اصولگراي سبزوار در جريان ابراز مخالفت با وزير پيشنهادي بهداشت، نسبت به بي‌توجهي برخي از خود مجلسي‌ها نسبت به شأن و جايگاه مجلس و مقام نمايندگي ملت هشدار داد و گفت: «اين رفتارها شأن مجلس را به جايي مي‌رساند كه جلوي سخنراني رييس مجلس مي‌ايستند و مجلس با اين شيوه سبك‌تر مي‌شود.»

در ميان اين تذكرهاي عمدتا مشابه اما مصطفي كواكبيان، نماينده اصلاح‌طلب تهران نيز به اين موضوع پرداخت اما با نگاهي متفاوت. عضو اصلاح‌طلب كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در يك اخطار قانون اساسي با اشاره به تذكرهايي دلخوش‌اباتري و كوليوند و پاسخ پزشكيان به آنها گفت: «چرا در اين خصوص فقط بحث شهر كرج و رييس مجلس مطرح مي‌شود، زيرا اين امر در سراسر كشور و مرتبط با شوراي هماهنگي تبليغات است.» او خاطرنشان كرد: «مي‌توان ليست اسامي سخنرانان را بررسي و مشاهده كرد كه چه افرادي هستند كه روايات و انقلابي بودن را بيشتر از اين سخنرانان بلدند.» كواكبيان تصرحي كرد: «اگر جايي به رييس مجلس توهين شود، اقدام بدي است اما بسياري از مراكز استان‌ها افرادي را براي سخنراني مي‌آورند كه 100درصد ضددولت و ضدحركت انقلابي هستند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون