• ۱۴۰۳ جمعه ۲۵ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4348 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ ارديبهشت

ويژه

رفتار ارتباطات سيار ايران و بازگشت آرامش به صنعت

در شرايطي كه نرخ پايين بسته‌هاي اينترنت تلفن همراه، عرصه رقابت را براي اپراتورهاي ثابت تنگ كرده بود اما تصميم پر‌ريسك اپراتور غالب، آرامش و رقابت سالم را به صنعت ICT هديه داد. به گزارش ايلنا، شاخص ضريب نفوذ «اينترنت ثابت» در حالي طي سال‌هاي اخير به واسطه فعاليت گسترده و پوشش همه‌جانبه اپراتورهاي موبايل با افت و خيزهاي بسياري مواجه شده كه به نوعي حامل پيامي مبني بر علاقه‌مندي كاربران اينترنت به استفاده بيشتر از تلفن همراه است. اما همواره طي چندين سال اخير، ركود در بازار ارتباطات اينترنتي ثابت در مقابل رشد و رونق «اينترنت موبايل» بوده است؛ به نحوي كه بر اساس آخرين آمار رسمي منتهي به آذر ماه سال گذشته حدود 88.9 ميليون مشترك تلفن همراه در كشور فعال بوده و ضريب نفوذ 108.09 درصدي را به ثبت رسانده است. براساس همين آمار، از مجموع 66 ميليون و 187 هزار و 77 مشترك اينترنت پهن باند كشور، 55 ميليون و 794 هزار و 43 مشترك اينترنت پهن باند موبايل هستند كه 67.97 درصد ضريب نفوذ را شامل مي‌شود و مابقي نيز در رده مشتركان پهن باند ثابت قرار مي‌گيرند. در واقع شروع افت و خيزهاي حوزه ارتباطات ثابت را بايد همزمان با آزادسازي تكنولوژي نسل‌هاي ارتباطي در پروانه اپراتورهاي سيار يا به نوعي «پايان انحصار ارايه خدمات 3G توسط رايتل» دانست؛ در آن موعد اپراتورهاي اصلي كشور به سرعت تكنولوژي‌هاي روز دنيا را در بستر شبكه خود پياده‌سازي كردند و گوي رقابت در حوزه خدمات ديتا را از ساير بازيگران اين صنعت ربودند. ارتقاي سرعت در شبكه اينترنتي اپراتورهاي همراه، تكنولوژي‌هاي قديمي و بسترهاي ثابت را به انزوا برد و اين رويه زماني شدت گرفت كه بسته‌هاي متنوع اينترنتي با قيمت‌هاي بسيار پايين‌تر از سقف تعرفه‌هاي آزاد و البته در چارچوب قانوني، توسط اپراتورهاي تلفن همراه تعريف شد. تاثير اينترنت ارزان اپراتورهاي تلفن همراه و ضريب نفوذ بيش از 100 درصدي آنها، كار را به جايي رسانيد كه اپراتورهاي ثابت ناغافل با شبكه‌اي كم ترافيك و مشتريان مهاجر به سمت شبكه اپراتورهاي سيار مواجه شدند و زمزمه كسادي بازار و احتمال ورشكستگي سر دادند. نمود اين نگراني و دغدغه را دقيقا مي‌توان از روي نمودار (مقايسه تعداد مشتركان اينترنت پهن باند ثابت با سيار) كه توسط سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي منتشر شده است، ملاحظه كرد. اوج نگراني متوليان اينترنت ثابت در كشور را مي‌توان با مقايسه آمار فصلي ارتباطات پي برد. اين آمار نشان مي‌دهد تا پايان شهريورماه سال97، مجموعا 71 ميليون و 249 هزار و 601 مشترك اينترنت پهن‌باند دركشور داشتيم كه از اين تعداد، 10 ميليون و 35 هزار و 272 مشترك مربوط به «اينترنت پهن ‌باند ثابت» و 61 ميليون و 214 هزار و 329 مشترك مربوط به بخش «اينترنت پهن‌ باند سيار» است. مقايسه اين آمار با فصل بهار (منتهي به پايان خرداد 97) نشان مي‌دهد كه تعداد مشتركان اينترنت پهن ‌باند در پايان تابستان يك ميليون و 692 هزار و 276 كاهش يافته و اين افت مربوط به ريزش مشتركان اينترنت پهن ‌باند ثابت بوده است. در چنين شرايطي، متوليان بخش ارتباطات ثابت مدام از تريبون‌هاي مختلف به عدم توازن تعرفه‌هاي وضع شده كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات در بخش موبايل اعتراض كردند و ركود صنعت خود را ناشي از ارزان بودن تعرفه‌هاي اينترنت موبايل و بسته‌هاي پيشنهادي اپراتورها دانستند. همين موضوع به سرعت شاخك‌هاي اپراتور اول تلفن همراه كشور را كه با در اختيار داشتن 60-70 درصد سهم بازار ارتباطات سيار ايران به عنوان «اپراتور غالب» شناخته مي‌شود را تيز كرد و در نهايت منجر به اتخاذ تصميمي از سوي اين اپراتور براي حمايت و دفاع از بازار «اينترنت ثابت» شد. منطقا زماني كه اپراتوري با در اختيار داشتن حدود 54 ميليون مشترك، لقب «اپراتور غالب كشور» را يدك مي‌كشد، كار سختي است تصميمي در جهت خلاف انتظارات مشتركان اما با رويكرد حمايت از ورشكستگي صنعتي در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات اتخاذ كند. اما همراه اول با ديد كاملا رقابتي به صنعت ICT، حاضر شد تعرفه بسته‌هاي خود را تعديل كند و راه را براي خودنمايي بخش ثابت نيز باز بگذارد؛ هر چند كه اين عمل مي‌توانست در نهايت از ميزان مشتركان اينترنت يا حجم ترافيك شبكه اين اپراتور بكاهد. نهايتا به دنبال اين تصميم و رفتار مشابه اپراتور دوم ارتباطي براي تعديل نرخ بسته‌هايش، اينترنت ثابت توانست نفسي تازه و به نوعي ريزش 3.47 درصدي مشتركانش در تابستان سال گذشته را جبران كند. تصميم حرفه‌اي ارتباطات سيار ايران در آن برهه حساس زماني باعث شد تعداد مشتركان اينترنت ثابت از 10 ميليون و 35 هزار و 272 در پايان شهريور ماه سال گذشته به 10 ميليون و 393 هزار و 34 مشترك در پايان آذر ماه برسد كه رشدي 3.5 درصدي را نشان مي‌دهد. البته اين تصميم تبعاتي را براي خود اپراتورهاي سيار مخصوصا اپراتور غالب در پي داشت كه منجر به افت تعداد مشتركان پهن باند سيار در همان بازه زماني شد؛ تعداد مشتركان اين بخش از 61 ميليون و 214 هزار و 329 در پايان شهريور 97 به 55 ميليون و 794 هزار و 43 مشترك در پايان آذرماه همان سال ريزش كرد. بنابراين باطل بودن تصور چندين و چند سال‌هايي كه «اپراتورهاي موبايل تنها به فكر منافع مادي خود هستند و پيشرفت صنعت ارتباطات و فناوري اطلاعات در نظر آنها اهميتي ندارد»، به اثبات رسيد.

تاكيد بر اهميت اطلاع‌رساني صحيح و به‌موقع

در ديدار مدير روابط عمومي فولاد مباركه با مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان بر اهميت اطلاع‌رساني صحيح و به‌موقع و لزوم تعامل هرچه بيشتر صنعـــت و حوزه فرهنگ تاكيد شد. در اين ديدار ايرج ترابي، مدير روابط عمومي فولاد مباركه ضمن برشمردن بخشي از اقدامات شركت در حوزه فرهنگ و هنر رويكرد عمومي فولاد مباركه در حوزه مسووليت‌هاي اجتماعي را تشريح كرد. وي عنوان كرد: امروز فولاد مباركه با مصرف ۲.۷ ليتر آب براي توليد هر كيلو فولاد در بين فولادسازان جهان به يك نمونه سرآمد و الگو بدل شده است. او افزود: در راستاي عمل به مسووليت‌هاي اجتماعي شركت اقدامات ارزنده‌اي در زمينه بازچرخاني آب و تامين بخشي از آب مورد نياز خطوط توليد از طريق تصفيه پساب شهرهاي مجاور صورت پذيرفته است كه علاوه بر كمك به بهداشت ساكنان منطقه زمينه لازم براي عبور صنعت از بحران كمبود آب را فراهم كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون