در ديدار ۳ ساعته عصر روز چهارشنبه هزاران نفر از دانشجويان با رهبر معظم انقلاب اسلامي، نمايندگان تشكلهاي «علمي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و صنفي دانشجويان» حدود دو ساعت به بيان دغدغهها و ديدگاههاي خود درباره مسائل مختلف روز پرداختند و حضرت آيتالله خامنهاي نيز نكات مهمي درباره مسائل مطرح شده و نيز موضوع راهبردي «چگونگي ورود جوانان به ميدان و شتاب يافتن حركت عمومي كشور براي تحقق چشمانداز روشن انقلاب اسلامي» بيان كردند.
رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود، دانشجويان و جوانان را به بهرهگيري از فرصت كمنظير ماه مبارك رمضان براي تقويت رابطه با خداوند متعال توصيه كردند و گفتند: «اين فرصت مغتنم انس با قرآن و نماز و دعا را به يك عادت نيكو و ماندگار تبديل كنيد.» به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيتالله خامنهاي، رهبر انقلاب در ادامه، جلسه دانشجويي را جلسهاي پرنشاط و روحيه جواني و سرزندگي را موجب پيشرفت و استفاده از فرصتها در كشور برشمردند و افزودند: «در مطالبتان غالبا دردها و نگرانيها را بيان كرديد، من نيز با بيان نگرانيها و اشكالها كاملا موافقم ولي توجه داشته باشيد اگرچه روحيه نشاط و طلبكاري خيلي خوب است اما در بيان تعابير و انتقادها بايد دقت كنيد چرا كه بيدقتي در بيان، علاوه بر مواخذه خدايي، آثار نامطلوب ديگري خواهد داشت.»
رهبر انقلاب اسلامي سپس با اشاره به چند مورد از مطالب دانشجويان و در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه «آيا اشكالات و كمبودهاي كنوني ناشي از اشكال ساختار است يا ضعف كارگزاران» گفتند: «ساختار قانون اساسي ساختار خوبي است و اشكالي ندارد، البته در همه كشورها از جمله در كشور ما ساختارها در طول زمان تكميل و نواقص و خلأهاي آنها برطرف ميشود، همانند اينكه در گذشته، مجمع تشخيص مصلحت نظام وجود نداشت اما امروز وجود دارد.» ايشان درخصوص ايده «نظام پارلماني» خاطرنشان كردند: «اين مسائل را در مجمع بازنگري قانون اساسي به تفصيل بحث كرديم و به اين نتيجه امروز رسيديم، چرا كه مشكلات نظام پارلماني براي كشور بيش از مشكلات نظام رياستي است.» رهبر انقلاب در جمعبندي پاسخ به اين سوال تاكيد كردند: «در ساختار مشكلي وجود ندارد البته امكان كم و زياد كردن آن وجود دارد، اما كارگزاران، اشكالها، كوتاهيها، ناتوانيها و سلايق گوناگوني دارند كه نتيجه آن، اين كمبودها ميشود. البته اشتباههاي ما مسوولان مانند اشخاص عادي نيست و شكافهاي بزرگي در متن جامعه ايجاد ميكند.»
نكته بعدي كه حضرت آيتالله خامنهاي به آن پرداختند، انتقاد يكي از دانشجويان از روند نامناسب خصوصيسازيها و درخواست توقف آن بود. ايشان با اشاره به خطاهاي بزرگ انجام شده در زمينه خصوصيسازي گفتند: «بنده در اين خصوص مكررا تذكراتي دادهام كه در برخي موارد منجر به اصلاح يا توقف كار نيز شده است، اما اصل خصوصيسازي نياز مبرم اقتصاد و كشور ما است و نبايد جلوي آن گرفته شود، بلكه بايد جلوي لغزشها و خطاها در خصوصيسازي گرفته شود.»
حضرت آيتالله خامنهاي در پاسخ به يكي ديگر از مطالب مطرح شده در اين جلسه تاكيد كردند: «من همواره جريان جوان انقلابي را تاييد كرده و ميكنم، البته اين به معناي تاييد يك كار خلاف يا غلط نيست كه ممكن است از تعدادي جوان انقلابي سر بزند. بنابراين من خطا را تاييد نميكنم اما جوان انقلابي را حتما تاييد ميكنم و اگر چيزي غير از اين نقل شد، حتما آن را قبول و باور نكنيد.»
«اقدام برخيها در نسبت دادن تصويب برجام به رهبري» سوال ديگر يكي از دانشجويان بود كه رهبر انقلاب اسلامي درباره آن گفتند: «شما البته چشم و هوش داريد و همه چيز را ميفهميد. در آن نامهاي كه درباره برجام به مسوولان نوشتم مشخص است كه تصويب بايد چگونه باشد؛ در آن نامه شرايطي ذكر شده كه در آن صورت، تصويب ميشود.» ايشان افزودند: «البته اگر آن شرايط و خصوصيات اجرا و اعمال نشد، وظيفه رهبري اين نيست كه وسط بيايد و بگويد برجام نبايد اجرا شود.»
حضرت آيتالله خامنهاي گفتند: «اين بحث كه وظيفه رهبري در اينگونه مواقع اجرايي چيست، مقولهاي است، اما معتقدم در زمينههاي اجرايي نبايد رهبري وارد ميدان شود و كاري را اجرا كند يا جلوي آن را بگيرد، مگر در مواردي كه به حركت كلي انقلاب ارتباط پيدا ميكند كه در آنجا وارد ميشويم.» ايشان خاطرنشان كردند: «من به برجام به آن صورتي كه عمل و محقق شد، خيلي اعتقادي نداشتم و بارها نيز به خود مسوولان اين كار از جمله به آقاي رييسجمهور و وزير محترم امور خارجه اين مطلب را گفتيم و موارد زيادي را به آنها تذكر داديم.»
رهبر انقلاب اسلامي يك توصيه روشي نيز درباره نحوه بيان انتقادها به دانشجويان داشتند و گفتند: «بعضي دوستان انتقادهايي كردند كه خوب و بسياري از آنها نيز بجاست، اما لحن انتقاد را تند نكنيد، در بيان انتقادها نقطهضعف به طرف مقابل ندهيد و جوري حرف نزنيد كه بتوانند شما را در مراجع قضايي محكوم كنند و از افراط و تفريط در بيان و نفي قاطع يك مجموعه بپرهيزيد. شما فرزندان من هستيد، تلاش كنيد صحبتتان درست بيان شود.»
حضرت آيتالله خامنهاي سپس به برخي اقدامات و فعاليتهاي مجموعههاي دانشجويي در عرصههاي داخلي، منطقهاي و بينالمللي، به خصوص در يك سال گذشته اشاره كردند و افزودند: «حمايتهاي مجموعههاي دانشجويي از كارگران و ورود به نحوه واگذاريها در مجتمع كشت و صنعت نيشكر هفتتپه و ماشينسازي تبريز و يا مطالبه از سه قوه و مجمع تشخيص مصلحت نظام در برخي موضوعها و همچنين برگزاري تجمعها در حمايت از مردم يمن و موضعگيري درباره حوادث نيوزيلند و نيجريه، اقدامات خوبي بود كه انجام گرفت.» ايشان در عين حال مجموعههاي دانشجويي را به رعايت متانت و عقلانيت، در كنار نشان دادن اقتدار روحي و معنوي توصيه موكد كردند و گفتند: «در اجتماعات و مطالبهگريها، سخن منطقي، تاثيرگذار خواهد بود و من ضمن تاييد اينگونه حركتها بر استمرار آنها تاكيد دارم.» رهبر انقلاب اسلامي با يادآوري توصيههاي قبلي خود به مجموعههاي دانشجويي درخصوص نهضت كتابخواني و لزوم مطالعه مستمر، خاطرنشان كردند: «متاسفانه اين حركت، روال مطلوبي ندارد و مجموعههاي دانشجويي و هياتهاي انديشهورز آنها بايد نسبت به طراحي برنامههاي مطالعاتي براي دانشجويان، اقدام كنند.»
حضرت آيتالله خامنهاي در مقدمه بحث اصلي خود با اشاره به بيانيه گام دوم افزودند: «اين بيانيه، يك ترسيم كلي از گذشته، حال و آينده انقلاب اسلامي است كه در آن چهار نقطه اصلي و كليدي وجود دارد: ۱- عظمت وقوع و ماندگاري انقلاب اسلامي ۲- عظمت كاركردِ انقلاب اسلامي تا به امروز ۳- عظمت چشماندازي كه انقلاب اسلامي بايد به آن برسد و ۴- عظمت نقش نيروي جوان متعهد در مسير پيش رو.»
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه انقلاب در 40 سال گذشته در عرصههاي گوناگون بشري و ملي از جمله سياسي، اجتماعي، علمي، عدالت و آزادي، كاركرد برجسته و ممتازي داشته است، خاطرنشان كردند: «اكنون ما نيازمند يك حركت عمومي منضبط، پرسرعت و همراه با پيشرفتِ محسوس و با محوريت جوان متعهد و حزباللهي، به سمت چشمانداز و اهداف بلند انقلاب اسلامي هستيم تا حضور تاثيرگذار جوانان، در نظام مديريتي كشور تحول به وجود آورد.» رهبر انقلاب اسلامي پس از تشريح چهار نقطه اصلي بيانيه گام دوم و تبيين اهميت فوقالعاده ايجاد يك حركت عمومي براي رسيدن به چشمانداز روشن انقلاب به طرح يك سوال اساسي پرداختند: «جوانان چگونه و در چه فرآيندي ميتوانند به اين حركت عمومي ورود و در آن نقشآفريني كنند؟» ايشان در مقدمه پاسخ به اين سوال گفتند: «هر حركت عمومي منضبط، صحيح و عقلاني به چهار عنصر نياز دارد: «شناخت واقعي از صحنه»، «جهتگيري مشخص»، «برخورداري از عامل يا عوامل اميدبخش» و «اتخاذ راهكارهاي عملي براي هدايت اين حركت عمومي.»
حضرت آيتالله خامنهاي در بحث «نياز هر حركت عمومي به شناخت صحيح از صحنه» خاطرنشان كردند: «كساني كه محور و محرك اين حركت هستند، بايد از عناصر موجود و درگير در صحنه شناخت كافي داشته باشند و بدانند كه «جمهوري اسلامي در چه وضعي است»، «فرصتها و تهديدهايش چيست» و «دوستان و دشمنانشان چه كساني هستند.» رهبر انقلاب در زمينه دومين عنصر هر حركت عمومي يعني «جهتگيري مشخص» نيز افزودند: «جهتگيري حركت عمومي ملت ايران به سمت تشكيل جامعه اسلامي و در نهايت تمدن پيشرفته اسلامي است.» ايشان وجود نقطه روشن و اميدبخش را باعث پيشروي و استمرار هر حركت عمومي خواندند و افزودند: «ظرفيتهاي اثبات شده ملت ايران در شكلدهي و به سرانجام رساندن كارهاي بزرگ (كه در پيروزي و استمرار انقلاب اسلامي ظهور كامل داشت)، مهمترين نقطه اميد حركت عمومي ملت ايران به سمت تحقق اهداف و چشمانداز روشن كشور است.»
رهبر انقلاب، وعده صادق و تخلفناپذير الهي درباره نصرت ياريكنندگان دين خدا را نقطه اميدبخش ديگري برشمردند و افزودند: «فرسودگي و انحطاط ترديدناپذير تمدن غربي كه البته بروز ملموس آن زمانبر خواهد بود، نقطه اميد ديگري در روند حركت عمومي ملت ايران است.» ايشان «ارايه راهكارهاي عملي» را چهارمين عنصر هر حركت عمومي خواندند و خاطرنشان كردند: «تبيين اين عناصر چهارگانه در افكار عمومي، به ذهن فعال و زبان گويا نياز دارد اما عنصر چهارم به برنامهريزي، هدايت، تمركز، فعاليت لحظه به لحظه و پيگيري نيز نياز دارد تا كاروان عظيم جامعه و بهويژه جوانان را به پيش ببرد.»
رهبر انقلاب اسلامي از همين زاويه به بيان پاسخ سوال اصلي بحث يعني «چگونگي ورود و نقشآفريني جوانان در حركت عظيم ملت ايران» پرداختند و تاكيد كردند: «برنامهريزي و ارايه راهكار براي هدايت حركت عظيم ملت بر عهده جريانها و حلقههاي مياني ازجمله تشكلهاي دانشجويي است كه غالبا مجموعههاي جوان، خوشفكر و فعال هستند و ميتوانند نقش و شأنِ محور بودن براي حركت عمومي جامعه را برعهده بگيرند.» ايشان در بيان نمونههاي عيني براي ورود و محوريت يافتن جوانان، به تشكيل كارگروههاي فرهنگي در سراسر كشور ازجمله در مساجد اشاره كردند و افزودند: «تعبير آتش به اختياري كه قبلا بيان شد، مربوط به اينگونه مجموعهها است.»
رهبر انقلاب با اشاره به تاثيرگذاري عميق گروههاي فرهنگي از اول انقلاب تاكنون خاطرنشان كردند: «هر جا گروهي جوان با ذهن فعال و پويا شكل بگيرد، ميتواند با تاثيرگذاري در محيط اطراف و ديگر مجموعهها در «عزم و حركت و بينايي و پيشرفت حركت عمومي ملت» موثر باشد.»
حضرت آيتالله خامنهاي «تشكيل گروههاي سياسي» را از ديگر روشهاي ورود و حضور موثر جوانان در عرصه حركت عمومي كشور دانستند و خاطرنشان كردند: ««حزببازي» بيبركت است اما تشكيل گروههاي فعال سياسي با هدف فهم كردن و تحليل موضوعها و حوادث سياسي و انتقال اين تحليل به ديگران، ميتواند تاثيري بسيار اساسي داشته باشد.»
«تشكيل ميزگردها و كرسيهاي آزادانديشي در دانشگاهها» راهكار ديگر رهبر انقلاب براي حضور موثر جوانان در صحنه بود. ايشان با ابراز ناخرسندي از كندي اين حركت تاكيد كردند: «جوانان منتظر حركت رييس دانشگاه يا مسوولان ديگر نباشند، خودشان با مطالعه خوب و با حضور افراد داراي ذهن فعال و زبان گويا اين ميزگردها و كرسيهاي آزادانديشي را شكل دهند.» حضرت آيتالله خامنهاي خاطرنشان كردند: «در حال حاضر درصد زيادي از دانشجويان در تشكلها فعال نيستند، اما اگر اينگونه فعاليتها انجام شود، درصد بيشتري از دانشجويان به تشكلها و فعاليتهاي دانشجويي راغب ميشوند.»
«تشكيل گروههاي نهضتي در داخل دانشگاهها» و نيز «دعوت از دانشجويان كشورهاي محور مقاومت براي بحث درباره مسائل بينالمللي و مسائل مهم جهان اسلام» پيشنهاد ديگر رهبر انقلاب به دانشجويان براي حضور و هدايت حركت عمومي ملت در مسير تحقق افق روشن كشور بود. حضرت آيتالله خامنهاي «تشكيل گروههاي علمي و همكاري با مراكز و شركتهاي دانشبنيان» را نيز شيوهاي موثر خواندند و افزودند: «ارايه خدمات از جمله حضور گروههاي جهادي در مناطق مختلف، راهكار بسيار مهم ديگري است كه هر قدر تقويت و هدفدار شود ميتواند ميزان نقشآفريني جوانان را در صحنه افزايش دهد.»
«فعاليتهاي اطلاعاتي مردمي» به مفهوم اطلاعرساني صحيح درباره مسائلي نظير سوءاستفادهها، قاچاق و مسائل مشابه و «حضور در مسائل اجتماعي صنوف مختلف» دو روش ديگري بود كه رهبر انقلاب در بحث چگونگي ورود و تاثيرگذاري جوانان در عرصه حركت عمومي كشور بيان كردند. ايشان افزودند: «البته همه اين راهكارها بايد با الهام از جهتگيري كلي كشور يعني «رسيدن به جامعه اسلامي و تمدن پيشرفته اسلامي» صورت گيرد.»
حضرت آيتالله خامنهاي در نوعي جمعبندي از اين بخش سخنانشان افزودند: «اين فعاليتها به ورود نسل جوان متعهد به عرصه مديريت كشور منجر خواهد شد و طبعا هنگامي كه جوانان متعهد و حزباللهي به معناي حقيقي كلمه، جزو مديران ارشد كشور شدند، حركت عمومي شتاب و رونق بيشتري خواهد گرفت.» ايشان با بيان نكتهاي مهم گفتند: «فعاليتهايي كه با هدف ورود و تاثيرگذاري جوانان در جريان عمومي كشور صورت ميگيرد، نبايد به كارها و اهداف علمي مجموعههاي جوانان ضربه بزند، بلكه بايد هر دو كار را با هم به پيش برد، چرا كه ميتوان هم نخبه پيشتازِ علمي بود و هم در گروههاي جهادي يا نشريات و مجموعههاي دانشجويي فعاليت كرد.» حضرت آيتالله خامنهاي درباره نشريات دانشجويي نيز گفتند: «كساني كه در اين نشريات فعال هستند، ميتوانند با تشكيل مجموعههايي، بعد از دوران دانشجويي نيز در عرصه نشر ادامه حركت بدهند و موثر باشند.»
ايشان با اشاره به انتظار جوانان و تشكلها براي دعوت شدن به فعاليت و تاثيرگذاري تاكيد كردند: «مجموعههاي دانشجويي نبايد منتظر دعوت باشند، بايد هركس و هر تشكلي در هر زمينهاي توانايي دارد، خودجوش و البته با فكر و ذهن فعال و منضبط وارد عرصه شود و بدون توجه به مشكلات، تأثيرگذاري كند.» رهبر انقلاب، خنثي شدن توطئههاي نرم دشمنان را از نتايج مهم «عمل جوانان و تشكلهاي دانشجويي به راهكارهاي بيانشده» خواندند و خاطرنشان كردند: «دشمن با هدف فلج كردن نسل جوان درصدد است آنان را به شهوات، مواد مخدر و برخي فعاليتهاي بيهوده در فضاي مجازي مشغول و به نوميدي بكشاند اما با حركات نشاطآور و اميدآفرين جوانان و مجموعههاي دانشجويي اين توطئه نيز خنثي خواهد شد.»
حضرت آيتالله خامنهاي عوامل مژده دهنده و اميدآفرين در كشور را بسيار بيشتر از عوامل مايوسكننده خواندند و با اشاره به برخي مطالب دانشجويان در اين ديدار، به جوانان عزيز ميهن تاكيد كردند: «حتي اگر صد اشكال و ايراد در مسوولان يا عملكرد دستگاهها ميبينيد هرگز نااميد نشويد و با توكل به خدا، با مشكلات مبارزه و افق روشن آينده را محقق كنيد.» ايشان افزودند: «شما جوانان اطمينان داشته باشيد كه زوال دشمنان بشريت يعني تمدن منحط امريكايي و زوال اسراييل را شاهد خواهيد بود.»