• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4375 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۴ خرداد

لزوم تحقق اطلاع‌رساني فراتر از سخنگويي

علي تاجرنيا

بر اساس آنچه آقاي واعظي خبر داده‌، آقاي علي ربيعي به عنوان سخنگوي دولت انتخاب شده است. در مورد حضور ايشان در سمت سخنگويي بيان چند نكته ضروري است. نكته اول اينكه آقاي علي ربيعي را به شخصه انسان مثبت و شريفي مي‌دانم با اين حال تصور مي‌كنم كه مشكل و ضعف‌هاي اطلاع‌رساني دولت تنها با اتكا به آقاي ربيعي حل‌ و فصل نخواهد شد.

بنابراين چندان خوشبين نيستم كه حضور آقاي ربيعي در سمت سخنگويي دولت كمك ويژه‌اي به شرايط پيش روي دولت بكند. در واقع مشكل دولت تنها خلأ سخنگو نبوده و نيست بلكه دولت بيش از هر چيز به انسجامي دروني نياز دارد. ضمن اينكه براي معرفي فعاليت‌هاي خود نيازمند نه يك سخنگو بلكه يك سيستم اطلاع‌رساني دقيق و متناسب با شرايط روز است. اطلاع‌رساني در اين شرايط نيازمند تلاشي مضاعف‌ است و نبايد دولت فقط به انتخاب يك فرد براي سخنگويي اكتفا كند.

نكته بعدي كه بايد به آن اشاره كرد، انتخاب از دايره بسته و حلقه اطرافيان است. بار ديگر آقاي روحاني براي يك انتصاب تنها به سراغ حلقه اطرافيان خود رفت و از همان دايره محدود انتخاب كرد. اين در حالي است كه مي‌توانست پا را از اين حلقه فراتر گذارد و به سراغ چهره‌هاي جديد برود. ضمن اينكه انتخاب وزير استيضاح شده وجهه مطلوبي نداشت.

اما نكته بعدي كه برخي به آن اشاره مي‌كنند سابقه امنيتي آقاي ربيعي است و اين سوال را به وجود مي‌آورد كه آيا اين سابقه در عملكرد ايشان تاثيرگذار خواهد بود؟ تصور من بر اين است كه آقاي ربيعي مدت‌ها است از اين مسووليت‌هاي امنيتي فاصله گرفته‌اند اما به هر حال بخشي از سخنراني ايشان در زمان استيضاح باعث شد كه برخي تصور كنند اين نگاه امنيتي از ايشان جدا نشده است. اما به هر حال سخنگوي دولت بايد با رييس‌جمهوري همخواني داشته ‌باشد تا تعامل راحت‌تر انجام شود.

در پايان بايد تاكيد كنم كه آقاي ربيعي را انسان سليم‌النفسي مي‌دانم كه يكي از نكات برجسته ايشان تواضع است. يكي از خصوصيات ايشان استفاده از مشورت‌ها و مشاوران است كه اميدوارم در زمينه سخنگويي نيز اينچنين باشد. همچنين بايد به اين موضوع نيز توجه كرد كه شايد آقاي ربيعي در اين مدت نيازي به برقراري ارتباط نزديك با مردم و خبرنگاران از طريق فضاي مجازي نداشته است اما با توجه به مسووليت جديد و سخنگويي اين امر الزامي است و بايد به آن توجه كرد. در روزگاري كه فضاي مجازي از فضاي رسانه‌اي هم تاثيرگذارتر است بايد سخنگوي دولت اين نوع تعامل را نيز مدنظر قرار دهد.

فعال سياسي اصلاح‌طلب

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون