• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4388 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ خرداد

خبر

ادامه اعتراض‌ها در هنگ‌كنگ عليه قانون استرداد

دولت هنگ‌كنگ رويارو با موج گسترده اعتراضات مردمي مجبور شد نشست پارلمان درباره تصميم‌گيري بر سر قانون استرداد را به تعويق بيندازد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، جمعيت بسيار زيادي از جوانان تمام خيابان‌هاي هنگ‌كنگ را پر كرده‌اند و پليس مجبور شده اطراف ساختمان‌هاي دولتي و شوراي قانونگذاري نيروي زيادي مستقر كند. در بيانيه دولت آمده است نشست پارلمان درباره قانون استرداد كه قرار بود ساعت 11 صبح به وقت محلي برگزار شود تا ساعات ديگر امروز به تعويق مي‌افتد. اعتراضات گسترده هنگ‌كنگ عليه قانون استرداد باعث فلج شدن اين منطقه شده است. برخي معترضان در اين مركز تجاري آسيايي براي متوقف كردن عبور و مرور خودروها موانعي ايجاد كرده و برخي ديگر از پليس خواستند تا عقب‌نشيني كند. دولت هنگ‌كنگ از كارمندانش خواسته به دليل اينكه راه‌ها مسدود شده‌اند از آوردن خودرو به مناطقي كه داراي ساختمان‌هاي اداري هستند، اجتناب كنند. كري لام، مدير اجرايي دولت شهر هنگ‌كنگ وعده داده است كه قانون مورد مناقشه استرداد را با وجود نگراني‌هاي گسترده‌اي كه از روز يكشنبه‌ در هنگ‌كنگ رخ داده، پيش ببرد. معترضان از ساير نقاط هنگ‌كنگ به منطقه مركزي آن آمده و دارندگان مشاغل در سراسر اين دولت شهر نيز آماده هستند دست به اعتصاب بزنند. جمعيت معترضان از سه‌شنبه‌شب به تدريج در مقابل ساختمان شوراي قانونگذاري جمع شدند. كنسولگري امريكا از شهروندان اين كشور در هنگ‌كنگ خواسته از حضور در اين منطقه خودداري كنند و هوشيار باشند. به موجب اين لايحه كه اعتراضات داخلي و خارجي زيادي را در پي داشته است، مظنونان براي رسيدگي به پرونده قضايي‌شان به چين مسترد مي‌شوند. معترضان كه اكثرا جوان هستند، ماسك زده‌اند.

ترامپ با جاسوسي سيا از كيم مخالف است

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات‌متحده‌امريكا گفت، با استفاده از مخبرهاي سازمان «سيا» در كره‌شمالي به عنوان جاسوس مخالف است. به گزارش فارس به نقل از رويترز، ترامپ روز سه‌شنبه تاكيد كرد در دوران رياست‌جمهوري‌اش اجازه نمي‌دهد چنين اتفاقي رخ دهد و احتمالا ابزاري مهم در جامعه اطلاعاتي امريكا را كنار خواهد گذاشت. او در جمع خبرنگاران گفت: «اطلاعاتي درباره سيا ديده‌ام كه راجع‌ به برادر كيم يا برادر ناتني او بود و من به او خواهم گفت [جاسوسي از كره‌شمالي] تحت رياست‌جمهوري من رخ نخواهد داد. مطمئن باشيد. نخواهم گذاشت تحت رياست‌جمهوري من اتفاق بيفتد.» «جونگ اچ پاك» يك مقام ارشد اطلاعاتي سابق امريكا و متخصص در امور شرق آسيا
در اين باره گفت: «رييس‌جمهور درك كند كه ملت را در امنيت نگه ‌دارد. سيا بايد قادر باشد كارش را انجام دهد و اطلاعاتي را جمع‌آوري و تحليل كند كه طيف كاملي از سياست‌ها و ابتكارات ديپلماتيك، نظامي و اقتصادي سياسي را تحت پوشش قرار دهد.» اين سخنان ترامپ يك روز بعد از گزارش روزنامه «وال‌استريت ژورنال» عنوان شد. در اين گزارش گفته شده بود «كيم جونگ نام» برادر ناتني «كيم‌ جونگ اون» براي سيا جاسوسي مي‌كرد. كيم جونگ نام سال ۲۰۱۷ در فرودگاه «كوالالامپور» پايتخت مالزي به طرز مشكوكي كشته شد.

سراشيبي ائتلاف حاكم بر آلمان در نظرسنجي‌ها

نتايج جديدترين نظرسنجي نشان مي‌دهد كه حال ائتلاف بزرگ آلمان اين روزها اصلا خوب نبوده و احزاب آن به سرعت در سراشيبي كاهش محبوبيت قرار دارند و جايگاه برتري را از دست مي‌دهند. به گزارش تسنيم، نتايج جديدترين نظرسنجي موسسه «اينسا» كه به سفارش نشريه «بيلد» انجام گرفته، نشان مي‌دهد كه حزب سبز آلمان گوي سبقت را از اتحاديه احزاب متحد مسيحي ربوده و در جايگاه قدرتمندترين حزب قرار گرفته است. نتايج اين نظرسنجي نشان مي‌دهد كه حزب سبز آلمان در مقايسه با هفته گذشته 1.5درصد با افزايش محبوبيت مواجه شده و 26.5درصد آراي شهروندان را كسب كرده است كه بالاترين ارزيابي براي اين حزب در نظرسنجي‌هاي اين موسسه محسوب مي‌شود. براساس اين نظرسنجي احزاب متحد دموكرات مسيحي و سوسيال مسيحي هم با 2درصد سقوط نسبت به هفته گذشته 24درصد آراي شهروندان را كسب كرده و در جايگاه دومين حزب قدرتمند قرار گرفتند. حزب افراطي جايگزيني براي آلمان هم با كسب 13.5درصد آرا جلوتر از حزب سوسيال دموكرات كه 13درصد آراي شهروندان را كسب كرد، قرار گرفت. حزب سوسيال دموكرات نسبت به هفته گذشته يك‌درصد سقوط و حزب افراطي آلمان هم نيم‌درصد صعود را در اين نظرسنجي داشته است.

حزب ليبرال دموكرات هم با يك‌درصد صعود 9درصد آراي شهروندان را كسب كرده و چپ‌ها هم با نيم‌درصد سقوط 7.5درصد آراي شهروندان را كسب كردند. در نظرسنجي‌هاي اخير موسسات «فورسا» و «اينفراتست ديامپ» هم حزب سبز در جايگاه قدرتمندترين حزب در آلمان قرار گرفته است. در نظرسنجي موسسه «امنيد» هم اتحاديه احزاب متحد مسيحي و سبزها با هم برابر بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون