• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4420 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۱ تير

گفت‌وگوي «اعتماد» با جليل رحيمي‌جهان‌آبادي، رييس فراكسيون اهل سنت مجلس:

مگر اصلاح‌طلبي و همفكر كريمي‌قدوسي نبودن، جرم است؟!

جليل رحيمي‌جهان‌آبادي، نماينده اصلاح‌طلب مردم تايباد در مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در صحن علني مجلس، در جريان تذكري انتقادات تندي را متوجه جواد كريمي‌قدوسي، نماينده اصولگراي مشهد كه در صحن حضور نداشت كرد و از رفتار او در حوزه انتخابيه‌اش به‌شدت گلايه كرد. اين نماينده مجلس كه رياست فراكسيون اهل سنت پارلمان را نيز برعهده دارد، در جريان گفت‌وگوي خود با «اعتماد» به تشريح چرايي انتقاداتش از كريمي قدوسي پرداخته است.

 

آقاي جهان‌آبادي!‌ امروز شما در صحن علني مجلس انتقاداتي را متوجه آقاي كريمي‌قدوسي، نماينده مشهد كرديد، ماجرا از چه قرار بود؟

متاسفانه سال‌هاست كه در اين مملكت آقاي كريمي قدوسي ياد گرفته كه به همه بتازد. از رييس‌جمهوري و وزير امور خارجه و مسوولان مملكتي گرفته تا نمايندگان مجلس. من وكيل‌مدافع همه مردم نيستم، من نماينده مجلس هستم با حيطه وظايفي مشخص. آقاي كريمي‌قدوسي كارش به جايي رسيده كه در حوزه انتخابيه بنده در كنگره شهيد دهقان عنوان مي‌كند كه نماينده شما چون نطقي در مجلس داشته و گفته كه هزينه سياست خارجي ايران بالاست و اين موضوع باعث مشكلات معيشتي براي مردم شده، ممكن است در صورت ادامه اين روند وضعيت ايران هم، همچون شوروي شود چرا كه آنها نيز با همين مشكلات مواجه بودند و در نهايت فروپاشيدند، انقلابي نيست. آقاي قدوسي گفته كه نماينده شما كه پا روي گردن مردم گذاشته و به مجلس رفته و چنين اظهاراتي مي‌كند، بايد رد صلاحيت شود بنابراين شما توماري بنويسيد به شوراي نگهبان تا او را رد صلاحيت كنند. سوال من اين است كه چه كسي به آقاي كريمي ‌قدوسي در اين مملكت اجازه داده كه به همه بتازد؟ چرا ايشان بايد حق داشته باشد چنين اقداماتي انجام دهد و ترازوي انقلاب را به دست گرفته و ايمان مردم را وزن كند، توهين كند و ديگران را غيرانقلابي بخواند؟ ما مردمي هستيم مرزنشين و مسلمان. قبل از اينكه آقاي كريمي‌قدوسي انقلابي باشد و شاقول انقلاب را به دست بگيرد و ميزان انقلابي‌گري مردم را وزن كند، پدران و مادران ما اهل ايمان و نماز و حلال و حرام بوده‌اند. آقاي كريمي ‌قدوسي باشد يا نباشد ما معتقد به اسلام و مدافع ايران هستيم. ما رهبري و قانون اساسي را قبول داريم. بنده در يك انتخابات كانديدا و با راي مردم به يك فرد همفكر خودشان، وارد مجلس شدم. ما همفكر كريمي‌قدوسي نيستيم، ما اصلاح‌طلبيم. آيا اصلاح‌طلب بودن و همفكر كريمي‌قدوسي نبودن جرم است؟ ايشان آزاد است كه در اين مملكت به همه بتازد. همان‌طور كه ايشان وارد حوزه انتخابيه بنده مي‌شود و چنين مي‌گويد، من هم فقط سوال كردم كه ايشان توضيح دهند كه سابقه تابعيت ايراني‌اش از چه زماني است. اعضاي خانواده‌اش، عموهايش و برادر در حال حاضر كجا زندگي مي‌كنند. اجداد او متولد كجا هستند. چه زماني شناسنامه گرفتند و به تابعيت ايران درآمدند؟

در قانون براي افرادي كه تابعيت ايران را كسب كرده‌اند، امكان نمايندگي مجلس پيش‌بيني شده است؟!

سوال ما هم همين است. آيا در قانون مدني جمهوري اسلامي و در قوانين سياسي و قانون اساسي اجازه نمايندگي مجلس براي كسي كه خودش يا پدرش تابعيت اكتسابي ايران را دارد، پيش‌بيني شده است؟ ايشان سردار سپاه هستند، من سوال مي‌كنم آقاي كريمي‌قدوسي در چند عمليات حاضر بوده‌اند؟ چند روز سابقه جبهه دارند و چرا به خودشان حق مي‌دهند به همه مسوولان نظام بتازند.

رهبر انقلاب به صراحت گفتند كه وزير امور خارجه متدين و امين است ولي ايشان به وزير امور خارجه، به رييس‌جمهوري توهين مي‌كنند. تمام نهادهاي كشور هرجايي كه ايشان اظهارنظري كرده، تكذيب كرده‌اند. كميسيون امنيت ملي اظهارات او را تكذيب كرده است، رياست‌جمهوري تكذيب كرده، فقط مانده است كه رهبر انقلاب اظهارات كريمي‌قدوسي را تكذيب كند. چرا نبايد كسي در اين كشور از ايشان سوال كند كه شما چه حقي داريد كه مردم را عليه نظام و رهبري بدبين و ديگران را غيرانقلابي خطاب مي‌كنيد؟ مگر ملاك انقلابي بودن كريمي قدوسي است؟ مگر ملاك ايمان كريمي قدوسي است كه ايشان تشخيص مي‌دهند چه كسي تاييد يا رد صلاحيت شود؟ مگر ايشان دبير شوراي نگهبان يا رييس قوه قضاييه يا مسوول سازمان‌هاي اطلاعاتي كشور است كه خطاب به مردم و نمايندگان مردم اين اظهارات را به زبان مي‌آورد؟

من نماينده مجلس هستم و كريمي‌قدوسي نيز نماينده مجلس است، مگر ايشان جايگاهش از من بالاتر است يا از من نماينده‌تر است؟ ايشان يا اجدادش چه دفاعي از ايران كرده كه ما نكرده‌ايم؟ ما اصلاح‌طلبيم. ما همفكر آقاي كريمي‌قدوسي نبوده‌ايم و هرگز هم نخواهيم شد ولي آيا اين جرم است كه ايشان به خودش حق مي‌دهد كه در حضور معتمدان و مسوولان و مردم چنين حرف‌هايي بزند و آنان را متهم به عدم درك و شناخت كند كه چرا فرد غيرانقلابي را راهي مجلس كرده‌ايد؟ مگر ملاك انقلابي بودن آقاي كريمي‌قدوسي است؟

من سوالي را در صحن درباره وضعيت تابعيت كريمي‌قدوسي و خانواده‌اش و بستگانش مطرح كرده‌ام. همچنين خواسته‌ام كه ايشان درباره سابقه حضورش در جبهه و عمليات‌هايي كه شركت كرده هم توضيحاتي را ارايه كند و مردم هم قضاوت كنند.

با اين تفاسير و باتوجه به اظهاراتي كه شما به زبان آورديد، به نظر شما چرا آقاي كريمي‌قدوسي و بسياري از همفكرانش، به اصطلاح حاشيه امن دارند؟ بارها مدعيات او تكذيب شده اما هرگز حتي زمزمه ردصلاحيتش نيز مطرح نبوده است.

اين موضوع را مسوولان قضايي و امنيتي كشور بايد پاسخ دهند. وقتي فردي به اين حد به مسوولان عاليرتبه مملكت مي‌تازد و به هركسي كه دلسوز اين مملكت است و رهبري و قانون اساسي را قبول دارد و آنان را متهم به ضدانقلاب مي‌كند، چرا با او برخوردي صورت نمي‌گيرد. اگر با او برخوردي شده و ما بي‌خبريم، بگويند كه چه برخوردي با او صورت گرفته است. چه زماني محكوم شده است. من معتقدم كه رفتار كريمي‌قدوسي به مملكت آسيب مي‌زند و تنش قومي و مذهبي در كشور ايجاد مي‌كند. اين اقدامات يا از سر جهالت است يا از سر برنامه‌ريزي. آيا دستگاه با شرافت وزارت اطلاعات توانايي شناسايي جاسوسان را در اين كشور ندارد كه كريمي‌قدوسي اين افراد را شناسايي مي‌كند؟ چرا آقاي كريمي‌قدوسي به وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه و نمايندگان مجلس توهين مي‌كند؟ مگر ما برده كريمي‌قدوسي هستيم؟ آقاي كريمي‌قدوسي نگاه كند به چه افرادي توهين كرده است؟ سازمان‌هاي امنيتي به نظر من بايد وضعيت آقاي كريمي‌قدوسي، هم موضوع تابعيت او و هم حضورش در جبهه و هم رفتارهايش را بررسي كنند. يك نفر بلند شود و بگويد كريمي‌قدوسي نماينده شوراي نگهبان و رهبري است يا خير؟ رهبر معظم انقلاب آيا نياز دارد كه كريمي‌قدوسي از او نمايندگي كند؟ همه اين مملكت سرباز رهبري هستند چه نيازي دارد كه كريمي‌قدوسي مملكت را به خودي و غير‌خودي تقسيم كند؟ چرا كريمي‌قدوسي به خودش حق مي‌دهد به ديگران توهين كند؟

حاضرم اگر كريمي‌قدوسي بخواهد در هيات نظارت بر رفتار نمايندگان جلسه بگذاريم و موضوع را بررسي كنيم و ببينيم كه رفتارهاي ايشان خلاف شأن نمايندگي است يا اظهاراتي كه كرده‌ام. البته اين را هم بگويم كه وقتي مي‌گويم كريمي‌قدوسي تابعيت افغانستاني دارد، قصدم توهين به مردم افغانستان نيست، مردم افغانستان مردمي شريف و با‌ايمان هستند و من 4 سال در اين كشور مسووليت داشته‌ام و زندگي كرده‌ام اما سوال من اين است كه فردي كه تابعيتش اكتسابي است و ذاتي نيست، مي‌تواند نماينده مجلس شود يا خير. اگر ايشان ايراني‌الاصل هستند سابقه تابعيت خود و خانواده‌اش را اعلام كند. صحبت‌هاي من فقط خطاب به كريمي‌قدوسي است.


آقاي قدوسي به مردم شهر من گفته كه نماينده شما كه پا روي گردن مردم گذاشته و به مجلس رفته و چنين اظهاراتي مي‌كند، بايد رد صلاحيت شود

كريمي قدوسي سردار سپاه هستند، من سوال مي‌كنم در چند عمليات حاضر بوده‌اند؟ چند روز سابقه جبهه دارند و چرا به خودشان حق مي‌دهند به همه مسوولان نظام بتازند

وقتي مي‌گويم كريمي‌قدوسي تابعيت افغانستاني دارد، قصدم توهين به مردم افغانستان نيست

مگر ملاك انقلابي بودن آقاي كريمي‌قدوسي است؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون