• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4420 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۱ تير

10 تكنولوژي نوظهور سال 2019

ترجمه: محمدجواد موسوي‌زاده

 

 

مجمع جهاني اقتصاد واقع در سوييس و يكي از بزرگ‌ترين سازمان‌هاي جهان است كه بيش از 1000 شركت نام‌آور اقتصادي و تجاري در آن عضويت دارند. اين مجمع اخيرا ليست بالاترين تكنولوژي‌هاي نوظهور در سال 2019 را منتشر كرده است. هر ساله، نخبگان گروه‌هاي غيرانتفاعي گزارشي از ليست تكنولوژي‌هايي كه آنها معتقدند در 5 سال آينده موثر واقع مي‌شوند را ارايه مي‌دهند. همچنين كمك به جامعه و اقتصاد از ساير ملاك‌هاي انتخاب است و انتظار مي‌رود موارد انتخاب شده مورد توجه محققان و سرمايه‌گذاران قرار گيرد.

ليست سال 2019 داراي تكنولوژي‌هاي نوظهور مهم و قابل توجهي است. بيوپلاستيك يا پلاستيك سبز در صدر اين ليست قرار دارد. بيوپلاستيك‌ها از مواد طبيعي ساخته مي‌شوند كه اين موارد پلاستيك‌هاي تجديدپذير را با عنوان يوپلاستيك شكل مي‌دهند. اين امر بيوپلاستيك‌ها را در جايگاهي بسيار متفاوت از پلاستيك‌هايي قرار مي‌دهد كه امروزه مورد استفاده قرار مي‌گيرند، همان‌هايي كه از پتروليوم توليد مي‌شوند. گسترده شدن استفاده از پلاستيك‌هاي صنعت پتروشيمي در سراسر جهان موجب بالا آمدن محل‌هاي دفن زباله و آسيب به اقيانوس‌هاي جهان شده است. گزارش مجمع جهاني اقتصاد يادآوري مي‌كند كه استفاده از پلاستيك‌هاي تجديدپذير در آينده مي‌تواند به اندازه زيادي اين آسيب محيطي را كاهش دهد.

فرآيند جايگزيني پتروليوم كه پلاستيك بر پايه آن ساخته مي‌شود، چند سالي است كه در حال توسعه است. سلولز نام ماده‌اي است كه از ديواره‌ بافت‌هاي گياهي كشف شده و ماده ديگري كه در اين زمينه توسعه يافته ليگنين يك پليمر پيچيده ساخته شده از واحدهاي مولكولي فنيلپروپان است كه براي افزايش دوام ماده مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.

زماني كه اين دو ماده تركيب مي‌شوند، اصطلاحا پلاستيك سبز توليد مي‌شود كه نسبت به پلاستيك‌هاي عادي كه بر پايه پتروليوم ساخته مي‌شوند، داراي قدرتي مشابه اما دوامي طولاني‌تر است. اين گزارش مي‌افزايد كه اين مواد را مي‌توان به راحتي به دست آورد بدون آنكه مجبور به استفاده از منابع توليد مواد غذايي شد. كارشناساني كه در تهيه اين گزارش نقش داشته‌اند بر اين امر توافق دارند كه قبل از اينكه بيوپلاستيك به صورت گسترده بتواند مورد استفاده مردم دنيا قرار بگيرد، بايد كارهاي زيادي انجام بشود. به‌طور مثال اين فرآيند نيازمند هزينه كردن پول زيادي است و به مقادير زيادي آب و زمين نياز دارد.

به هر حال نخبگان توافق دارند كه در آينده اين روش‌هاي نوظهور و مواد تجديدپذير مي‌توانند گام بلندي براي تقويت و رفتن به سوي آنچه «اقتصاد دوراني» مي‌خوانند، باشد. اقتصاد دوراني سيستمي اقتصادي است كه هدف آن كمينه كردن هدررفت است در حالي كه بيشتر منابع موجود توليد شود.

روبات‌هاي اجتماعي در ليست مذكور در جايگاه بعدي قرار دارند. اين گزارش آورده است كه اين ماشين‌ها طراحي شده تا با افراد همراهي و تعامل كند در حالي كه تلاش به ايجاد ارتباط احساسي دارد. چنين روبات‌هايي با روش‌هاي يادگيري ماشين و هوش مصنوعي قدرت يافته‌اند. آنها از دوربين‌ها و حسگرهايي استفاده مي‌كنند كه چهره و فعاليت‌هاي انسان‌ها را تشخيص مي‌دهند. اين امر مي‌تواند شامل حرف زدن انسان، حركت‌هاي بدن و احساسات باشد.

با گذشت زمان، اين روبات‌هاي اجتماعي بايد بتوانند شكل و هوش اجتماعي و احساسي خود را توسعه دهند. اين روبات‌ها طوري طراحي شدند كه موضوعات كمك به ارايه اطلاعات، تسهيل‌گري و ساير شكل‌هاي كمك‌رساني را ياد مي‌گيرند. همچنان كه آنها بيشتر توسعه يافته قلمداد شوند، اين ماشين‌هاي اجتماعي مي‌توانند برخي مسووليت‌هاي جاري انسان‌هاي كارگر را بپذيرند. مجمع جهاني اقتصاد گزارش داده؛ گسترش جهاني فروش اين روبات‌ها كه براي كمك به انسان‌ها طراحي شده‌اند به عدد تخميني 5.6 ميليارد دلار در سال 2018 رسيده است. اما اين مجمع پيش‌بيني مي‌كند كه اين بازار تا 19 ميليارد دلار تا پايان سال 2025 همراه با فروش 65 ميليون روبات در هر سال گسترش پيدا مي‌كند.

اما عنوان سوم ليست مجمع جهاني اقتصاد براي تكنولوژي‌هاي نوظهور، گروه در حال رشد لنزهاي خيلي كوچك است. براي سال‌هاي زياد توليد لنزهاي خيلي كوچك محتمل نبود اما اين مجمع گزارش داده كه مهندسان اخيرا روش‌هايي براي ساخت نسخه‌هاي كوچك‌تر و سبك‌تر از لنزهايي كه با مواد معدني ساخته مي‌شود را كشف كرده‌اند. كارشناسان معتقدند كه اين لنز‌ها مي‌توانند موجب جمع و جورتر شدن ميكروسكوپ‌ها و ساير وسايل آزمايشگاه‌ها شوند كه به طور گسترده مورد استفاده قرار مي‌گيرند. در رده چهارم اين ليست كشف نوعي پروتيين در بدن انسان است كه مي‌تواند موج تخريب سلول‌هاي سرطاني در آينده شود.

رده پنجم كودهاي هوشمند قرار گرفتند كه بهترين شرايط رشد را براي گياه فراهم كرده و بر حسب نياز گياه به آهستگي مواد مغذي را در اختيار آن قرار مي‌دهد.

در رده ششم تكنولوژي «همكاري از راه دور» حضور دارد. تكنولوژي حضور از راه دور در واقع احساسي است كه فرد هنگامي كه آنلاين هست دارد و احساس مي‌كند در دنياي ديگري است و حضور دوردست نيز معنا شده است.

اين تكنولوژي تركيبي از واقعيت مجازي، واقعيت افزوده، سيستم 5G شبكه اينترنت و سنسورهاي پيشرفته است. اين تكنولوژي به اين معناست كه افراد از دوردست مي‌توانند خود را به‌طور مثال در يك جلسه فرض كنند و احساس دست دادن با يكديگر و لمس كردن را داشته باشند و پزشك از راه دور مي‌تواند با مريض‌هاي خود كار كند در حالي كه هر دو فكر مي‌كنند در يك اتاق هستند.

تكنولوژي رديابي بسته‌بندي مواد غذايي، رآكتورهاي امن‌تر هسته‌اي، ذخيره‌سازي اطلاعات در DNA و ذخيره‌سازي انرژي‌هاي تجديدپذير با باتري‌هاي ليتيوم به ترتيب در رده هفتم الي دهم قرار گرفته است.

منبع: سايت مجمع جهاني اقتصاد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون