• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4420 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۱ تير

خبر

آغاز استقرار نظاميان امريكا در عربستان

ارتش امريكا استقرار صدها سرباز، جنگنده و سامانه‌هاي موشكي در پايگاه شاهزاده سلطان در نزديكي رياض را بعد از موافقت پادشاه سعودي با استقبال از نيروهاي امريكايي در عربستان شروع كرد. اين گام از ترس تقابل نظامي در سايه تنش‌هاي روزافزون ميان تهران و امريكا و حملات مداوم انصارالله برداشته شده است.

به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه الجزيره، يك روز بعد از اعلام موافقت ملك سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان با استقرار نيروهاي امريكايي در اين كشور به منظور «تقويت همكاري مشترك در دفاع از امنيت و ثبات منطقه‌اي» شبكه ان‌بي‌سي امريكا فاش كرد ارتش امريكا انتقال تجهيزات و نيروها به پايگاه شاهزاده سلطان در عربستان را از ماه ژوئن آغاز كرده و مي‌خواهد دوباره از آن استفاده كند. اين شبكه تلويزيوني امريكا روز شنبه گزارش داد، عملا تعدادي نيروي امريكايي در پايگاه مذكور حضور دارند و تعداد آنها بعد از رسيدن اسكادران هوايي امريكا به پايگاه از ۵۰۰ تن فراتر خواهد رفت. اين شبكه به نقل از مقامات نظامي امريكا گزارش داد، طي هفته‌هاي آتي شاهد استقرار جنگنده‌ها و سامانه‌هاي دفاع موشكي خواهيم بود. اين منابع افزودند، عربستان با پرداخت برخي هزينه‌هاي مالي لازم و ضروري اين استقرار موافقت كرده است.

امريكا براي اسلام‌آباد شرط گذاشت

همزمان با ورود نخست وزير پاكستان به واشنگتن به منظور برگزاري ديدار رسمي سه روزه با مقامات اين كشور، يك مقام ارشد دولتي امريكا اعلام كرد در صورتي كه پاكستان برخي سياست‌هايش را تغيير دهد، واشنگتن نيز كمك‌هاي امنيتي تعليق شده به اسلام‌آباد را از سر خواهد گرفت.

به گزارش ايرنا به نقل از نشريه داون پاكستان، اين مقام رسمي امريكايي در مصاحبه با خبرنگاران گفت كه در طول اين سفر از «عمران خان» نخست‌وزير پاكستان براي حضور در كاخ سفيد نيز دعوت شده است و با اين دعوت ايالات متحده نشان مي‌دهد كه درها براي بازسازي روابط و ايجاد همكاري پايدار گشوده شده است.

اين مقام رسمي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران در رابطه با ادامه تعليق كمك‌هاي امنيتي ايالات متحده به پاكستان گفت: «كمك‌هاي امنيتي به‌طور كلي تعليق شده است.» دولت «دونالد ترامپ» رييس‌جمهوري امريكا در ژانويه سال ۲۰۱۸ ميلادي كمك‌هاي امنيتي به پاكستان را متوقف كرد. اين نخستين باري است كه مقامات امريكا در مورد امكان لغو اين تعليق‌ها در صورت انجام برخي اقدامات از سوي پاكستان صحبت مي‌كنند. اين مقام اعلام كرد: «ما تغييرات در نظر گرفته شده را در صورتي كه پاكستان نگراني‌هاي امنيتي ما را در مورد افغانستان و پاكستان و برخي گروه‌هاي افراط گرا همچون «جيش محمد» در نظر بگيرد، اعمال خواهيم كرد. اما اين كمك‌هاي امنيتي تاكنون تغييري نداشته است. براي استفاده از فرصت براي احياي روابط نزديك با واشنگتن، اسلام‌آباد بايد سياست‌هاي خود را نسبت به تروريسم و ستيزه‌جويي تغيير دهد.»

عمران خان كه جلسات رسمي خود را بلافاصله پس از ورودش به واشنگتن آغاز كرد، امروز ۲۲جولاي براي ديداري سه ساعته به كاخ سفيد خواهد رفت و به صورت رو در رو با ترامپ ديدار خواهد كرد.

جاسوسي پليس امريكا از منتقدان سياسي ترامپ

طبق يك‌سري اسناد منتشر شده، پليس لس‌آنجلس در سال 2017 از فعالان امريكايي كه قصد داشتند تظاهراتي را در اعتراض به سياست‌هاي «دونالد ترامپ» برگزار كنند، جاسوسي مي‌كرد. اسنادي از پليس لس‌آنجلس در دادگاهي فاش شد كه در آن مشخص شد آنها از يك گروه از فعالان كه قصد برگزاري اعتراضات عليه سياست‌هاي «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا را داشتند، جاسوسي كرده‌اند. بنا به گزارش روزنامه انگليسي «گاردين»، يكي از جاسوسان مخفي كه با اداره پليس لس‌آنجلس همكاري مي‌كرد، به صورت محرمانه در سال 2017، محتواي جلسات گروهي موسوم به «مخالفت با فاشيسم» را ضبط و ثبت مي‌كرده است. طبق اسناد فاش شده، محتواي اين جلسات به عنوان مدرك جرم عليه فعالان ضدترامپ كه در حين برگزاري تظاهرات گسترده سال 2017 عليه سياست‌هاي ترامپ، يكي از آزادراه‌هاي كاليفرنيا را مسدود كرده بودند، ارايه شد.

عمليات موفق انصار‌الله در جيزان

انصارالله يمن از كشته و زخمي شدن شماري از سربازان سعودي در جريان حمله نيروهاي انصارالله به منطقه «جيزان» واقع در جنوب غربي عربستان خبر داد. به گزارش ايسنا، به نقل از المسيره، يك منبع نظامي كه خواست نامش فاش نشود، اعلام كرد: نيروهاي ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن به شرق كوه «جحفان» واقع در جبهه «جيزان» حمله كردند. اين منبع اعلام كرد كه تعدادي از سربازان سعودي طي اين حمله كشته و زخمي شدند كه تعداد آنها مشخص نشده است و سلاح‌هاي آنها به غنيمت برده شد. منبع مذكور به جزييات بيشتري در اين خصوص اشاره‌اي نكرده و طرف سعودي نيز تاكنون به اين سخنان انصارالله واكنشي نشان نداده‌ است. حملات پهپادي و موشكي نيروهاي انصارالله اخيرا به اهداف و مراكز سعودي به ويژه فرودگاه «جيزان و «أبها» افزايش يافته است و نيروهاي انصارالله گاهي اوقات از كشته شدن سربازان سعودي طي درگيري‌ها در نزديكي مرزهاي يمن خبر مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون