• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4420 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۱ تير

حريق حسن‌ آباد نقل بحث‌هاي شورا

حميدرضا خالدي| اعلام اين خبر از سوي شهردار تهران و در مراسم افتتاح بوستان پدر كه شهرداري دو باغ عبقري و وثوق‌الدوله را از بنياد مستضعفان خريداري كرده و پول آن را هم پرداخته است با موجي از واكنش‌ها از سوي رسانه‌ها مواجه شد. رسانه‌هايي كه مدعي بودند، شهرداري نبايد بابت خريد اين ملك پولي به بنياد مي‌پرداخته چراكه اين واگذاري در راستاي تامين سرانه‌هاي شهري و اقدامي عام‌المنفعه بوده است. از سويي بنياد مستضعفان نيز از شهرداري گلايه دارد كه اين نهاد هنوز به تعهداتش در قبال واگذاري اين دو باغ عمل نكرده است. اين كش و قوس‌ها و واكنش‌ها باعث شد تا برخي از اعضاي شوراي شهر نيز در صحن شورا به موضوع خريد اين دو باغ، واكنش نشان دهند. محمد سالاري، رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر در همين خصوص و در جلسه علني روز يكشنبه شوراي شهر تهران در تذكري به شهردار تهران گفت: براساس درخواست اعضاي شوراي شهر تهران و همكاري بنياد مستضعفان و شخص آقاي سعيدي‌كيا كه براي اولين ‌بار در شورا حضور پيدا كرده، گزارشي از باغ‌هاي در مالكيت اين بنياد تهيه شد و پس از آن نيز مقرر شد تا باغ عبقري (بوستان پدر) در منطقه ۲ به فضاي سبز عمومي تبديل و در اختيار شهروندان قرار گيرد.او اما با انتقاد از رويه‌اي كه براي انتقال باغ‌هاي بنياد به شهرداري و شهر تهران طي شده، گفت: قرار نبود ما قيمت اين باغ‌ها را به بنياد پرداخت كنيم و اين واگذاري‌ها در راستاي مسووليت‌پذيري نهادهاي عمومي مانند بنياد مستضعفان، كميته امداد امام خميني(ره) و... بايد انجام گيرد و در جلسه‌اي كه با نمايندگان بنياد مستضعفان برگزار شد، نمايندگان نيز اين توافق را پذيرفتند.به نظر رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران خريد چنين ملكي در منطقه‌اي كه كمبود سرانه‌هاي فضاي سبز ندارد، لزوم و ضرورتي نداشته است چراكه به عقيده وي، شهرداري مي‌توانست همين هزينه را در جاي ديگري و براي احداث بوستان در منطقه‌اي محروم صرف كند: اگر قرار بود شهرداري براي اين باغ‌ها پولي پرداخت كند نيازي نبود در اين منطقه كه از لحاظ سرانه‌هاي فضاي سبز، موقعيت مناسبي دارد چنين اقدامي انجام شود بلكه شهرداري مي‌توانست در بافت فرسوده كه به ‌شدت از لحاظ فضاي سبز دچار كمبود است، فضاي سبز مورد نظر را خريداري كند.سالاري سپس به موضع اعضاي شوراي شهر در قبال خريد باغ‌ها اشاره كرد و گفت: نمايندگان شورا به ‌شدت با خريد باغ‌ها مخالفت كرده‌اند و قرار بود همانند واگذاري بوستان «ياس فاطمي» كه به دستور مقام معظم رهبري به شهر تهران انجام شد، ساير نهادها نيز فضاهاي سبز در اختيار خود را تقديم شهر و شهروندان كنند.

علاج واقعه بعد از وقوع

همان ‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد، آتش‌سوزي ميدان حسن‌آباد نيز ديروز يكي از موضوعات مهمي بود كه اعضاي شورا در مورد آن واكنش نشان دادند. احمد مسجدجامعي يكي از همين اعضا بود كه پيشنهادي را در خصوص تغيير كاربري بناهاي تاريخي ميدان حسن آباد مطرح كرد. اين عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران در تذكر پيش از دستور خود با ابراز خرسندي از اقبال افكار عمومي درباره خاطره جمعي ميدان حسن ‌آباد و تشكر از اين حسن توجه گفت: با توجه به وسعت اثرگذاري حريق در ميدان حسن ‌آباد، شهرداري بايد گزارشي فني به افكار عمومي ارايه دهد.وي سپس به دير رسيدن آتش‌نشان‌ها به محل وقوع حادثه اشاره كرده و گفت: جاي اين سوال همچنان باقي است كه چرا آتش‌نشانان كه ايستگاه آنها ديوار به ديوار ميدان حسن‌ آباد است، دير مطلع شده‌اند‌؟! انتظار مي‌رفت، آتش‌نشانان زودتر به محل حادثه برسند ضمن اينكه يك ساختمان تاريخي سيستم اطفاي حريق نداشته هم خود جاي سوال است.او در ادامه به دستور شهردار براي بازسازي ميدان حسن ‌آباد اشاره كرده و گفت: مداخله در ميدان حسن ‌آباد پس از حريق تنها نبايد به جداره ميدان محدود شود و علاوه بر جداره بايد اقدامات جدي‌تري در خصوص اين ميدان انجام شود.مسجدجامعي با ذكر اين نكته كه اين بنا تنها ميدان باقي مانده از معماري رنسانس ايتاليا در ايران است، گفت: اين بناي 90 ساله بسيار محكم است زيرا در حريق، گنبدهاي آهني آن سوخته اما بنا هنوز سرپاست.

وي با اشاره به اهميت اين بنا و قرارگيري قبرستان مشروطه‌خواهان در اطراف آن پيشنهاد داد ،كاربري جديدي براي اين ميدان در نظر گرفته شود و افزود: شايد بهتر باشد طبقه بالاي اين ميدان به موزه ميدان حسن‌ آباد تبديل شود.

ابهاماتي كه چند روزي است در مورد آتش‌سوزي ميدان حسن ‌آباد مطرح است و در فضاي مجازي پروبال گرفته نيز باعث شد تا برخي اعضاي شورا نيز خواستار پاسخگويي شهردار تهران به اين ابهامات شوند.

حجت نظري در همين خصوص و در تذكري با ذكر اينكه ابهاماتي درباره اين حادثه وجود دارد كه لازم است مسوولان مرتبط در شهرداري و نيز ديگر مسوولان نسبت به آن پاسخگو باشند، گفت: سوال اصلي اين است كه چرا يك بناي تاريخي كه به ثبت ملي رسيده و جزو آثار فاخر ملي و بخشي از هويت شهري است بايد به محل فروش ابزار و يراق تبديل شود؟ چرا سيستم‌هاي به‌روز اطفا و هشدار حريق در اين ساختمان‌ها نصب نشده بود و نظارت لازم توسط شهرداري صورت نگرفت؟ شهرداري تهران بايد با هماهنگي اتاق اصناف و ديگر متوليان امر نسبت به تغيير كاربري‌هاي نامتجانس در بافت تاريخي و فرهنگي اقدام كند.

نظري سپس با تاييد سخنان مسجدجامعي در مورد ابهاماتي كه در خصوص غايب بودن آتش‌نشان‌هاي ايستگاه حسن‌ آباد در محل حادثه مطرح است، گفت: شهروندان حق دارند كه از خود سوال كنند آيا آتش‌نشاني دير براي اطفاي حريق وارد عمل شده يا شدت توسعه حريق در دقايق اوليه بسيار بالا بوده است؟ يا اين پرسش مهم كه اگر آتش در بافت تاريخي بازار به جان اماكن و ابنيه بيفتد، آيا سازمان آتش‌نشاني مي‌تواند با اين ابزار و امكانات آن را مهار و اطفا كند؟

زهرا صدراعظم نوري، رييس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر نيز يكي ديگر از اعضايي بود كه ديروز در صحن شورا در مورد آتش‌سوزي حسن‌ آباد سخن گفت. او گفت: براساس آمار و اطلاعات سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران در سال ۱۳۹۷ حدود ۷۳۶ مورد عمليات اطفاي حريق در اماكن تجاري- كسبي و انبارها توسط آتش‌نشان‌ها انجام شده كه اين رقم ۱۲ درصد از كل حريق‌هاي ساختماني و اماكن را به خود اختصاص داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون