• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4429 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۰ مرداد

تابستان، فراغت و بازي بازي‌دادن

نيوشا طبيبي

۱- برون‌سپاري، در اين دو - سه دهه گذشته راهي بوده براي بازي دادن بخش خصوصي و به راه افتادن سرمايه‌ها و كوچك كردن دولت. البته اگر به درستي و شفافيت اين مسير طي شود، مفيد به حال اقتصاد ملي است و كمك مي‌كند كه كسب و كارهاي بيشتري شكل بگيرند و شغل ايجاد شود و در عين حال دولت از تصدي‌گري در همه امور آزاد شود. اما اين فرآيند اغلب به صورتي بيمارگونه و ناسالم شكل گرفته و كار نه تنها به مردم عادي و متخصص و مبتكر واگذار نشده، بلكه رابطه و رانت سبب شده كه افرادي مشخص و محدود در حوزه‌هاي گوناگون وارد شوند و كار را به دست گيرند و از ورود افراد ديگر جلوگيري كنند. معمولا اين افراد محدود و مشخص نه بهره‌اي از تخصص دارند و نه هنر خاصي بلدند، فقط نسبت خانوادگي يا رابطه دوستي و شراكت با مدير و مسوول در دستگاه واگذار كننده دارند. بايد بگوييم در گذشته اينطور بوده و امروز با به راه افتادن سايت‌هاي شفافيت و عزم قوه قضاييه براي مبارزه با اين خاصه خوري‌ها و تقلب‌ها بايد اميدوار باشيم كه اين بساط جمع شود. شايد متقاضيان در عرصه‌هاي مختلف از پيمانكاران شهرداري‌ها تا بهره‌برداران و مستاجران بخش‌هاي مختلف سازمان‌ها و نهادهاي دولتي و ملي و عمومي براساس صلاحيت و توانايي و كيفيت كار برگزيده شوند. ۲- بازار كسب درآمد از اوقات فراغت كودكان و نوجوانان در تابستان‌ها، پررونق است. در شهر تهران، سازمان‌هاي دولتي، باشگاه‌هاي بزرگ ورزشي و شهرداري، امكانات و فضاهاي متعددي در اختيار دارند كه براي اين نوع بهره‌برداري به متقاضيان واگذار مي‌كنند. معمولا در اين واگذاري‌ها كمترين نكته‌اي كه به آن توجه مي‌شود، صلاحيت اخلاقي و سطح فرهنگي بهره‌برداران است. عموما همان افراد مشخص داراي روابط خاص، موفق مي‌شوند اين فضاها را در مقابل پرداخت پول در اختيار بگيرند و بعد ديگر كسي نظارت چنداني بر كار آنها ندارد.

۳- يكي از بزرگ‌ترين مجموعه‌هاي ورزشي شهر تهران، هر سال فضاهاي خود را به افراد مشخصي واگذار مي‌كند. سازوكار اين واگذاري‌ها شفاف نيست، اما در عوض نام‌هاي آشنايي در ميان بهره‌برداران ديده مي‌شوند.{...}اما شيوه مديريت، ارايه خدماتي بي‌كيفيت، عدم پاسخگويي و برخوردهاي توهين‌آميز و خشن با كودكان و والدين آنها، در مقابل دريافت هزينه‌اي گزاف، نشان از نبود نظارت از سوي واگذاركننده و دست گشاده و خيال راحت بهره‌بردار دارد.

۴- مانند همين وضع را در بسياري از اماكن واگذار شده ديگر هم مي‌توان ديد. در پارك‌ها و مراكز تفريحي متعلق به شهرداري تهران، همين بي‌‌كيفيتي خدمات و بي‌انگيزگي و رفتار نامناسب كاركنان با مراجعه‌كنندگان ديده مي‌شود. شيوه برخورد نامحترمانه و طلبكارانه و به دور از ادب به ويژه در اماكني كه مختص كودكان هستند چه تاثيري بر روان آنها و سطح تربيت و ادب عمومي و رضايتمندي مردم خواهد داشت؟ در مقابل نمونه‌هاي ناخوشي كه در بالا ذكر شدند، بايد از خوب‌ها هم گفت. باغ كتاب تهران در بخش‌هاي مختلف و فعاليت‌هايي كه براي استفاده كودكان ترتيب داده است، خدمات بسيار باكيفيتي ارايه مي‌كند. رفتار كاركنان مودب و محترم و با حوصله اين بخش‌ها، درخور كار با بچه‌ها است. فضاها و برنامه‌هاي تدارك شده بسيار خوب هستند و در مقابل هزينه چنداني از مراجعين دريافت نمي‌شود. كودكان در محيطي امن و فرهنگي فعاليت‌هايي انجام مي‌دهند و نكات فراواني را به تجربه مي‌آموزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون