• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3224 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۱ فروردين

واقعيت داعش در افغانستان


تقريبا يك سال از سياه شدن نقشه عراق و سوريه توسط گروه تروريستي داعش مي‌گذرد و اكنون با اذعان مقامات افغانستان مبني بر دست داشتن داعش در حملات تروريستي اخير اين كشور، مي‌توان گفت نقشه افغانستان نيز با حضور اين گروه تروريستي لكه‌دار شده است. اين سير تحول ضمن اينكه نگراني‌ها درباره جان ميليون‌ها انسان در همسايگي شرقي ايران را افزايش مي‌دهد، به واسطه آنچه در اذهان تداعي مي‌كند، هولناك است و آن، همان نقشه كذايي است كه اين گروه تروريستي بعد از معرفي ابوبكر بغدادي به عنوان خليفه خود منتشر كرد. نگراني‌اي كه بايد تمام كشورهاي جنوب آسيا تا شمال غربي را از خواب گران بيدار كند.
گفته مي‌شود كه در شماري از ولايت‌هاي كنر، پكتيكا، غزني، زابل، سرپل و هلمند تا فراه افغانستان بيرق‌هاي سياه برافراشته شده‌ و شمار افرادي كه از طالبان جدا شده و به گروه‌هاي زيرزميني داعش مي‌پيوندند رو به افزايش است. قبلا ژنرال جان كمپبل، فرمانده عمومي نيروهاي ناتو در افغانستان نيز تاييد كرده بود كه گزارش‌هايي دريافت كرده است كه بر اساس آن همزمان با پاكستان در افغانستان شبنامه‌هاي سياه‌جامگان داعش پخش مي‌شود و افراد جديد با وعده دريافت حقوق‌هاي غيرمتعارف به صفوف گروه داعش جذب مي‌شوند.
اين در حالي است كه پيش از اين، مقامات افغانستان حضور گروه داعش را رد مي‌كردند و تاكيد داشتند كه نبايد تحت تاثير تبليغات داعش قرار گرفت اما، سرانجام بعد از حادثه تروريستي جلال‌آباد رييس‌جمهوري افغانستان وجود تروريسم بين‌المللي در اين كشور با نام داعش را پذيرفت.  هر چند بسياري از ناظران ابراز اميدواري مي‌كنند كه با وجود ابراز تمايل اوليه طالبان‌ها به داعش، اين گروه قومي- مذهبي در افغانستان در مقابل گروه تروريستي بين‌المللي داعش قرار گيرد. كما اينكه طالبان حادثه تروريستي جلال‌آباد را وحشيانه و غيرقابل قبول خواند. ناظران بر اين باورند كه اهداف و نظريات طالباني كه به ملاعمر وفادر هستند، با گروه داعش متفاوت هستند، اگرچه برخي، از طالبان بريده و به داعش پيوسته‌اند.  با اين حال خطر گسترش داعش در افغانستان بسيار جدي است. تحقيقاتي كه تاكنون درباره داعش صورت گرفته نشان مي‌دهد اگرچه داعش با تبليغات وسيع بر تعصبات ديني معروف شده و بخشي از نيروهاي ايدئولوگ خود را از اين طريق جذب مي‌كند، از سوي ديگر، با شيوه‌هاي دقيق و ماهرانه اطلاعاتي و اقتصادي نيروهاي مزدور را جذب كار خود مي‌كند و با تكيه بر بزرگنمايي خود كه به واسطه رسانه‌هاي جهاني انجام مي‌شود، شبكه خود را گسترده و بلامنازع جلوه داده و درواقع نيروها را مرعوب خود مي‌كند. به عبارت ديگر تمام اين شگردها مي‌توانند در جايي مانند افغانستان به گسترش هر چه سريع‌تر داعش كمك كنند، همان‌گونه كه به داعش در عراق و سوريه كمك كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون