• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3224 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۱ فروردين

داعش در افغانستان از اعلام موجوديت تاكنون

  نخستين بار داعش با انتشار يك ويديو از يكي از فرماندهان سابق طالبان در افغانستان اعلام موجوديت كرد. در آن ويديو فردي به نام ملاعبدالرئوف كه به نام خادم مشهور بود، با دستار و ريش سياه زير پرچم گروه داعش ظاهر شد و از بيعت خود با ابوبكر بغدادي خليفه خودخوانده داعش خبر داد.
  اوايل فوريه 2015 منابع افغان از كشته شدن عبدالرئوف به همراه پنج تن از همراهان خبر دادند. با اين حال لازم به توجه است منابع خبري به نقل از نهادهاي امنيتي افغانستان خبرداده‌اند كه ملا عبدالرئوف متولد روستاي آذان در هلمند و از قبيله عليزي بود. بنا براين مي‌توان گفت تقريبا اكنون از وجود هسته‌اي زير زميني وابسته به داعش در اين منطقه بايد مطمئن بود.
  منابع امنيتي افغانستان گزارش داده‌اند ملا عبدالرئوف، نخستين رهبر داعش در اين كشور در مدت ماموريت خود با صدها نفر از فرماندهان گروه طالبان در ولايت‌هاي هلمند، فراه و برخي ديگر از ولايت‌ها مذاكره كرده و موفق شده بود كه آنها را به گروه خود جلب كند.
  چندين منبع گفته‌اند كه در كنر دست كم يك اردوگاه وجود دارد كه در آنجا نيروهاي هوادار داعش آموزش مي‌بينند. علاوه بر تبليغات در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي چون فيس بوك، گروه‌هاي جماعت كه در هنگام انجام فريضه نماز شكل مي‌گيرد، يكي از منابع اصلي براي جلب نيرو به گروه داعش خواهد بود.
  اداره امنيت ملي افغانستان در بيوگرافي‌اي‌ كه در مورد اين ملا عبدالرئوف به رسانه‌ها فرستاده، گزارش داده است يك پاي ملا عبدالرئوف معلول بود. عبدالرئوف چندسال در بازداشتگاه‌ بگرام و زندان گوانتانامو زنداني بوده است. او در دوران جهاد (دهه 80) عضويت جريان اتحاد اسلامي براي آزادي افغانستان را داشت. رهبر اين جريان عبدرب‌الرسول سياف بود كه عليه حزب دموكراتيك افغانستان و نيروهاي ارتش شوروي مي‌جنگيد كه سال‌ها بعد و پس از سقوط طالبان در اوايل حكومت حامد كرزي نام خود را به دعوت اسلامي افغانستان تغيير داد. اداره امنيت ملي افغانستان در بخشي از معرفي ملا عبدالرئوف نوشته كه او در زمان گروه طالبان عضويت رهبري شوراي نظامي كويته را داشت و به ترتيب والي طالبان براي ولايت ارزگان افغانستان و عضو كميسيون اطلاعات گروه طالبان بود و عنوان مشاوره ويژه ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان را هم در كارنامه خود داشت.
وحيد مژده، كارشناس مسائل گروه طالبان مي‌گويد كه ملا عبدالرئوف از افراد نزديك و مورد اعتماد ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان بود. او مي‌گويد كه دليل نزديكي او به رهبر گروه طالبان افغاني دو موضوع بود؛ يكي سلفي بودن ملا عبدالرئوف (چون رهبر گروه طالبان مي‌خواست به همفكران عربي خود بگويد كه تبعيض قايل نيست) و ديگر گذراندن در زندان گوانتانامو كه خود مزيت به شمار مي‌رود.
 بر اساس برخي گزارش‌ها از منابع افغان ملا عبدالرئوف در ماه آبان سال گذشته با گذرنامه و ويزاي جعلي ابتدا به ايران سفر كرده و از آنجا براي اداي مراسم مذهبي به كربلا رفته و در عراق با نمايندگان داعش ديدار كرده و پشتيباني آنها را كسب كرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون