• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3224 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۱ فروردين

مديران ارشاد به كمك كتابفروشي طهوري مي‌آيند

نجات از خطر تعطيلي

مديران فرهنگي وزارت ارشاد، صبح شنبه با مالك كتابفروشي طهوري تماس گرفته‌اند تا اين انتشاراتي و كتابفروشي قديمي از خطر حذف و تعطيلي نجات پيدا كند. احمد طهوري خبر همكاري ارشاد را صبح ديروز به ايسنا داد تا اعلام كند كه انتشاراتي و كتابفروشي قديمي‌اش تعطيل نمي‌شود و احتمالا كوچك‌تر مي‌شود و ممكن است به مكاني ديگر برود. طهوري گفت: «قرار است كتابفروشي را كوچك‌تر كنيم و به يكي از خيابان‌هاي اطراف خيابان انقلاب نقل مكان كنيم. ضمن اينكه از وزارت ارشاد با ما تماس گرفتند و قرار شده توجهي به كتابفروشي طهوري شود تا كتابفروشي تعطيل نشود».
مالك اين كتابفروشي قديمي 10 روز پيش اعلام كرده بود كه كتابفروشي و انتشاراتي قديمي و خانوادگي‌اش را تعطيل مي‌كند. دلايلي كه طهوري براي اين تعطيلي ناگهاني اعلام كرده، دقيقا شبيه تمام دلايلي بود كه پيش از اين باعث بسته شدن كتابفروشي‌هاي ديگر مثل «كتاب‌روشن» و انتشاراتي‌هاي «ني» و «ويستار» اعلام شده؛ فشار اقتصادي. احمد طهوري در گفت‌وگو روز گذشته‌اش دوباره درباره اين دلايل توضيح داد: «در حال حاضر تيراژ كتاب به 100 تا 200 نسخه رسيده است و اين باعث شده ناشران كتاب‌هاي ديجيتال چاپ كنند. من خيلي دليل به وجود آمدن اين وضعيت را نمي‌دانم اما اين موضوع بايد بررسي شود. بايد از سوي كارشناسان بررسي شود كه چرا كتابفروشي‌ها روزبه‌روز در حال تعطيل شدن هستند و چرا تيراژ كتاب اينقدر پايين آمده است. آيا به كتاب نخواندن مردم مربوط است يا مسائل مالي و ماليات و عوارض كتابفروشي‌ها. تا به حال چند كتابفروشي تعطيل شده است. در همين روبه‌روي دانشگاه تهران كتابفروشي وجود داشت كه الان به ساندويچ‌فروشي تبديل شده است. اين به خاطر مشكلاتي است كه براي كتابفروشي‌ها به وجود آمده است؛ مشكلاتي كه نيازمند بررسي از سوي كارشناسان است.» با پايين آمدن سرانه مطالعه ايراني‌ها، فشار اصلي به دوش انتشاراتي‌ها و كتابفروشي‌هاي است كه براي زنده ماندن، تواني براي جنگيدن با شرايط اقتصادي ندارند. فشارهاي مالياتي، كمبود كاغذ و هزينه‌هاي سرسام‌آور اداره يك كتابفروشي يا انتشاراتي با حذف كمك‌هاي مالي ارشاد و تعهدات مالياتي، امكان‌پذير نيست و جامعه‌ كتاب‌نخوان ايراني هم نمي‌توانند به كمك ناشران و كتابفروش‌ها بيايند.
 اين‌طور است كه در سال‌هاي اخير، خبر تعطيلي كتابفروشي‌ها و انتشاراتي‌هايي كه سابقه‌هاي طولاني دارند، يكي پس از ديگري شنيده مي‌شود. در اين سال‌ها فعاليت‌هايي هم براي پايان مشكلات مالياتي انجام شده، اما برخلاف درخواست‌هاي مكرر ناشران و كتاب‌فروش‌ها و پيگيري‌هاي وزارت ارشاد، هنوز كتاب‌فروشي‌ها از پرداخت ماليات معاف نشده‌اند و ملزم به پرداخت ماليات هستند. مسوولان وزارت اقتصاد و داريي حاضر به پذيرش معافيت مالياتي كتاب‌فروشي‌ها نيستند. اين فشارها باعث شده تا نه تنها در تهران و در ميان كتاب‌فروشي‌هاي قديمي، در شهرستان‌ها هم تعطيلي كتاب‌فروشي‌ها اتفاق بيفتد؛ كتاب‌فروشي «رشد» از بزرگ‌ترين كتاب‌فروشي‌ها خوزستان به دليل عدم پرداخت ماليات، تعطيل شده و باقي كتاب‌فروشي‌ها در شهرستان‌هاي مختلف از خطر تعطيلي به دليل مشكلات مالياتي يا كاهش درآمد و ورشكستگي در امان نيستند و در حال حاضر تنها چاره يا تعطيلي كتابفروشي‌هاست يا تغيير كاربري و فروش محصولاتي مثل اسباب‌بازي، لوازم‌التحرير و... اتفاقي كه احمد طهوري حاضر نشده به آن تن دهد و ترجيح داده  كتابفروشي طهوري   را تعطيل كند.
و حالا با همين تصميم است كه مديران ارشاد،  زنگ خطر را شنيده‌اند و  براي كمك آستين بالا زده‌اند، اما هنوز جزييات اين كمك و چگونگي آن را مشخص نكرده‌اند.
پيش از مديران ارشاد، مخاطبان در شبكه‌هاي مجازي تصميم گرفته بودند كه براي كمك به اين كتابفروشي 40 ساله به خيابان انقلاب بروند و مقابل اين كتابفروشي تجمع كنند. در حال حاضر تلفن صبح شنبه مديران ارشاد به احمد طهوري، باعث شده تا مالك اين كتابفروشي از تصميم خود بر تعطيلي منصرف شود و فعلا تصميم بگيرد: «براي فروش كتابفروشي به دنبال مشتري هستم كه البته اين به معني تعطيلي آن نيست؛ فعلا در حال دست و پا زدن هستيم، اما اگر بتوانيم به هر طريقي حمايت‌هايي داشته باشيم ممكن است اين اتفاق نيفتد. البته در همين وضعيت كتابفروش‌هايي هستند كه مشكل و گله‌اي از وضعيت‌شان ندارند ولي من راهي را كه آنها مي‌روند بلد نيستم. كار من فروش كتاب در حوزه ادبيات، تاريخ و فرهنگ است و نمي‌توانم در كتابفروشي اسباب‌بازي و پازل و كيف پول بفروشم». كتابفروشي طهوري يكي از نخستين‌ كتابفروشي‌هايي است كه در خيابان انقلاب و در سال 42، مقابل دانشگاه تهران تاسيس شد و نخستين كتاب اين انتشاراتي هم در سال 32 منتشر شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون