• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4451 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ شهريور

وزير نفت در همايش «مسووليت‌هاي اجتماعي»:

سه روزه صادرات نفت را به سطح قبلي برمي‌گردانيم

مسووليت مبارزه با جاسوسان نفتي بر عهده وزارت نفت نيست

گروه اقتصادي

بيژن زنگنه، وزير نفت در همايش «مسووليت‌هاي اجتماعي» صنعت نفت كه شامگاه روز سه شنبه برگزار شد، بر موضوع نهادينه شدن طرح موضوع مسووليت‌هاي اجتماعي در صنعت نفت واهميت آن سخن گفت. هر چند كه او معتقد است براي اين امر نياز به فرهنگ‌سازي داريم. او دراين خصوص گفت: مساله اهميت فرهنگ‌سازي بدان معنا نيست كه قبلا در كشور وجود نداشته بلكه بايد اين فرهنگ همانند ديگر كشورها تئوريزه و تخصصي شود و صرفا به معني احساس وظيفه نيست. اگر شركت شل به مسووليت‌هاي اجتماعي مي‌پردازد به دليل اخلاق‌مداري نيست بلكه به خاطر اين است كه حيات مجموعه خود همچنين پايداري فعاليت‌هاي اقتصادي‌اش را بر پايه انجام اينگونه فعاليت‌ها پايه‌ريزي كرده است.

زنگنه معتقد است براي نهادينه كردن مسووليت اجتماعي شركت‌هاي بزرگ در كشور بايد چند كار را انجام دهند. او ابلاغ نظام نامه‌اي را براي اجراي مسووليت‌هاي اجتماعي در صنعت نفت قدم اول براي دستيابي به اهداف مسووليت اجتماعي دانست.

به اعتقاد وزير نفت، در نظر گرفتن ريسك زيست‌محيطي براي انجام پروژه‌هاي نفتي همچنين محاسبه ميزان توليد آلايندگي‌هاي محيطي نيز از ديگر اقدامات وزارت نفت در راستاي ايفاي مسووليت‌هاي اجتماعي است كه زنگنه در اين خصوص گفت: ابلاغ كردم كه بعد از اين هيچ طرحي از مرحله طراحي تا اجرا بدون ملاحظات زيست محيطي اجرا نشود.

وزير نفت در توضيح اين بخش خاطره‌اي را از ابتداي دوره تصدي‌گري‌اش در وزارت نفت كه مربوط به سال 92 مي‌شد، بيان كرد: وقتي سال ۹۲ وارد وزارت نفت شدم طرح خشك كردن هورالعظيم در برنامه قرار داشت تا در محيط خشك، ميدان يادآوران و آزادگان را توسعه دهند، اما گفتم اين يك جنايت ضدبشري است و نبايد اين اتفاق بيفتد.

او در ادامه به بيان دو فعاليت عمده صنعت نفت در حوزه مسووليت‌هاي اجتماعي پرداخت. بخش اول فعاليت‌ها، فيزيكي است مثل ساخت مدرسه، ورزشگاه و غيره و بخش دوم فعاليت‌هايي است كه آثار فيزيكي ندارد مثل توانمندسازي جامعه، ايجاد شرايط يادگيري حرفه‌اي به خصوص براي بانوان، ايجاد شرايط ادامه تحصيل براي كودكان و غيره كه با پيگيري اين اهداف تاكنون سعي كرده ايم تا بخشي از مسووليت‌هاي اجتماعي خود را حتي بدون وجود اين نظام نامه‌اي كه امروز ابلاغ شد اجرا كنيم.

او در بخشي ديگر از لزوم حضور جامعه‌شناسان، استادان دانشگاه و دانشجويان علوم اجتماعي در بخش مسووليت اجتماعي و بالا رفتن آگاهي دو طرف سخن گفت. زنگنه، بر تخصصي بودن حوزه مسووليت اجتماعي تاكيد و ابراز اميدواري كرد كه فهم عمومي نسبت به موضوع مسووليت اجتماعي هر روز بالاتر رود .

 

مسووليت مبارزه با جاسوسان نفتي بر عهده وزارت نفت نيست

بخش ديگري از سخنان زنگنه به لزوم شفاف‌سازي مربوط بود كه او با اشاره به بيانيه وزارت اطلاعات در خصوص حضور نيروهاي نفوذي در صنعت نفت گفت: وزير اطلاعات در اين زمينه بطور كامل شفاف‌سازي كرده است و مسووليت مبارزه با جاسوسان و جلوگيري از نيروهاي نفوذي به عهده دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي كشور است.

وزير نفت معتقد است كه دستگاه‌هاي اجرايي هيچ مسووليتي در زمينه فعاليت ضدجاسوسي ندارند و از آنجايي كه صنعت نفت در خط مقدم حمله قرار دارد و همواره هدف سياست‌هاي خصمانه ايالات متحده قرار مي‌گيرد، بايد مراقبت و حفاظت از اين صنعت بطور جدي وجود داشته باشد.

بخش ديگري از سخنان وزير در خصوص محافظت از اطلاعات نفتي بود كه خاطرنشان كرد: تا آنجا كه بتوانم از اطلاعات نفتي در مجموعه صنعت نفت محافظت خواهم كرد و در اين زمينه تنها تعداد محدودي از اطلاعات نفتي باخبر هستند و شرايط اكنون به‌گونه‌اي است كه نيروهاي نظامي و صنعت نفت در دو بخش اقتصادي و عملياتي در خط مقدم جنگ قرار گرفته‌اند.

 

بعد از سه روز توليد نفت به حداكثر مي‌رسد

بخش ديگري از سخنان وزير به بررسي وضعيت صادرات نفت ايران پس از افزايش سريع توليد نفت وگاز امريكا اختصاص داشت كه در اين رابطه گفت: قطعا ما به صادرات نفت خود ادامه خواهيم داد.

زنگنه با اشاره به برنامه‌هاي افزايش توليد نفت ايران پس از توافق احتمالي گفت: حتي سه روز هم طول نمي‌كشد كه بتوانيم توليد نفت كشور را به حداكثر برسانيم. براي تحريك صادرات به بهبود روابط بين‌المللي نياز داريم.

 

توليد پتروشيمي دو برابر شده است

او در خصوص پتروشيمي‌ها و عمده فعاليت‌هاي وزارت نفت در آن نيز توضيحاتي ارايه كرد. به گفته او بيشترين تمركز در اين سال‌ها بر غرب كارون و عسلويه بوده، از سوي ديگر اينكه توليد پتروشيمي نسبت به سال ۹۲، دو برابر شده و رقم توليد از ۱۰۰ ميليون تن در سال عبور مي‌كند، بنابراين مي‌توان اميد داشت تا 1400 جهش بزرگ ديگري در پتروشيمي‌ها رخ دهد.

او با تاكيد بر اين مساله كه امروزه صنايع پايين‌دست پتروشيمي سالانه شش ميليارد دلار خوراك خريداري مي‌كنند و هيچ صنعت ديگري نداريم كه اين ميزان خوراك را به پايين دست خود بدهد، اظهار كرد: اين خوراك‌ها تبديل به محصولات نهايي مي‌شوند. البته اكنون ظرفيت پايين دست پتروشيمي بسيار بالاتر است اما بايد بازار براي فروش وجود داشته باشد. هرچند كه بخشي از اين بازار صادراتي و بخشي داخلي است و با توجه به اينكه بازار داخلي به رشد اقتصادي نياز دارد بايد ايجاد ثروت امكان تقاضاي بيشتر را فراهم كند.

زنگنه معتقد است براي افزايش بهره‌وري هر پروژه بايد فكري پشت آن قرار داشته باشد. او در توضيح گزاره خود گفت: ‌پول زماني تاثيرگذار است كه پشت هزينه كردن آن فكر باشد، وقتي پول زياد باشد، نحوه خرج‌كردن آن مشخص نيست و براي آن فكري نمي‌شود و بهره‌وري بالا نمي‌رود. براي نمونه بهره‌وري آب در چاه‌ها بالاست زيرا براي هر مترمكعب آن هزينه مي‌شود.

 

كمك مالي به مناطق سيل‌زده

زنگنه در پايان به بيان ميزان كمك‌هاي مالي به مردم در مناطق سيل زده پرداخت. به گفته وزير ۱۵۰ ميليارد براي سيل‌زدگان خوزستان و 51 ميليارد تومان نيز براي زلزله‌زدگان مسجد سليمان پرداخت شد كه اين كمك براي ساخت مدارس، خانه‌هاي بهداشت، خانه‌ها و فضاي داخلي در نظر گرفته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون