اقتصاد بينالملل
چشم اميد بويينگ به سفارش خريد توسط چين
با پيشرفت مذاكرات براي حل جنگ تجاري طولاني مدت امريكا و چين، دورنماي سفارش احتمالي ۱۰۰ جت با ارزش بيش از ۱۰ ميليارد دلار از طرف پكن افزايش يافته است.به گزارش رويترز، شركت بويينگ اعلام كرد: سفارش هواپيما توسط چين ميتواند نتيجه هرگونه قراردادي براي پايان دادن به جنگ تجاري طولانيمدت بين دو قدرت بزرگ دنيا باشد. دنيس مولنبرگ، مديرعامل بويينگ در كارخانه ساخت هواپيماهاي پهن بدنه در اورت گفت: «پيشبيني زمان رسيدن به يك قرارداد احتمالي بين چين و امريكا سخت است.» او گفت: «اين مساله بسيار چالشبرانگيز است. ولي به نظر من بالاخره آنها ميتوانند به يك راهحل برسند چون به نفع هر دو طرف است و فكر ميكنم تجارت هواپيماي ما هم بخشي از راهحل نهايي آنها باشد.»مولنبرگ اضافه كرد: « اميدواريم راهحلي كه قرار است به آن برسند براي هواپيماسازي ما هم مفيد باشد. يك صنعت هوافضاي سالم به نفع هر دو كشور است.» شركت بويينگ كه مقر آن در شيكاگو است، خود را برترين صادركننده امريكا ميداند و سال گذشته بيش از يك سفارش از هر چهار سفارش هواپيماي خود را به مشتريانش در چين فروخته است. اين شركت پيشبيني ميكند طي 20 سال آينده 7700 سفارش هواپيماي جديد با ارزش 1.2 تريليون دلار از طرف چين داشته باشد. ولي عوارض تلافيجويانه بين امريكا و چين اقتصاد جهان را كند كرده و باعث شده بويينگ بر لبه پرتگاه ژئوپليتيكي قرار بگيرد. بويينگ همواره سعي كرده جاي پاي صنعتي خود را در چين محكمتر كند و هدف آن افزايش فروش در رقابت با ايرباس اروپاست.
سفارش هواپيماي چين به هر دو شركت بويينگ و ايرباس به خاطر نامشخص بودن نتيجه درگيري تجاري با امريكا كاهش يافته است. مولنبرگ گفت: «سخت است كه پيشبيني كنيم آيا چين و امريكا به يك قرارداد موفق ميرسند يا نه. چين طي سال گذشته هواپيما سفارش ميداد. تقاضاي هواپيماي چين هنوز پابرجاست. نياز آنها به هواپيما واقعي است.» در ماه مارس گزارش شد كه با پيشرفت مذاكرات براي حل اين جنگ تجاري طولاني مدت، دورنماي سفارش احتمالي 100 جت با ارزش بيش از 10 ميليارد دلار از طرف پكن افزايش يافته است.
ساخت پل در روسيه براي اتصال اروپا به غرب چين
مقامات منطقه سامارا در روسيه آماده آغاز ساخت يك پل چهار كيلومتري روي رودخانه ولگا هستند. اين اولين بخش يك مسير بينالمللي تجاري است كه اروپا را به غرب چين متصل ميكند.به گزارش راشاتودي، طبق آخرين قرارداد نوشته شده، هزينه ساخت اين پل 120.8ميليارد روبل (1.6 ميليارد يورو يا 1.8 ميليارد دلار) است. نيمي از اين مقدار از بودجه منطقهاي ميآيد و بقيه توسط سرمايهگذار پرداخت ميشود. اين پل بخشي از يك بزرگراه جديد است كه مسكو را به كازان، پايتخت جمهوري تاتارستان روسيه متصل ميكند. اين جاده جديد تا حد زيادي زمان سفر از مسكو به كازان و همچنين به سامارا، يك شهر بزرگ در مركز روسيه را كوتاه ميكند و از 16 ساعت به 8 ساعت ميرساند.
قرار است ساخت اين پل در سال جاري ميلادي آغاز شود و تا سال 2024 به بهرهبرداري برسد. تصور ميشود اين پل را شركت ماستوترست تحت مالكيت آركادي روتنبرگ، ميلياردر روسي بسازد، ولي مقامات روسي هنوز اين خبر را تاييد نكردهاند. در كل اين پروژه شامل ساخت 96 كيلومتر جاده و 3.75 كيلومتر پل ميشود. اين پروژه بخشي از مسير حمل و نقل بينالمللي اروپا به غرب چين است كه ولاديمير پوتين دستور آن را داده بود. سرمايهگذاران قصد دارند از خودروهاي زير ارتفاع دو متر 3 دلار و از خودروهاي بلندتر از 2.6 متر با توجه به تعداد محورهايشان 18.20 دلار عوارض بگيرند.