• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4475 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۷ مهر

مجلس نمايندگان امريكا تحقيقات در مورد اتهامات ترامپ را ادامه مي‌دهد

احضار پمپئو و اولين استعفا

شهاب شهسواري

 

 

رسوايي تماس تلفني دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا و درخواست او براي پرونده‌سازي براي رقيب سياسي‌اش در انتخابات امريكا توسط يك رهبر خارجي، فردا با پايان تعطيلات آخر هفته در امريكا و از سرگيري جلسات مجلس نمايندگان وارد مرحله تازه‌اي خواهد شد. در طول هفته جاري انتظار مي‌رود كميته اطلاعات مجلس نمايندگان، بدون توجه به تعطيلي دو هفته‌اي كنگره، به تحقيقات در مورد اتهام‌هاي وارد شده به دونالد ترامپ توسط يك مقام امنيتي ادامه دهد. احضار مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا به مجلس نمايندگان براي شهادت در مورد نقش وكيل شخصي ترامپ در گفت‌وگوهاي سياسي با اوكراين، تازه‌ترين اقدام از سوي دموكرات‌هاي كنگره است كه نشان مي‌دهد مساله تحقيقات در اتهامات ترامپ را جدي گرفته‌اند. 5 مقام ديگر وزارت خارجه نيز قرار است در طول دو هفته پيش رو در كميته‌هاي سياست خارجي، اطلاعات و نظارت بر دولت مجلس نمايندگان حاضر شوند. كرت ولكر، نماينده ويژه وزارت خارجه امريكا كه روز گذشته از مقام خود كناره‌گيري كرد از جمله مقام‌هايي است كه بايد به سوالات نمايندگان در مورد ابعاد اقدامات رييس‌جمهور امريكا در تلاش براي پرونده‌سازي عليه رقيب سياسي‌اش با كمك يك دولت خارجي توضيح دهد.

 

اولين استعفا در واكنش به رسوايي اوكراين

كرت دي ولكر، فرستاده ويژه وزارت امورخارجه امريكا در امور اوكراين، روز جمعه از مقام خود كناره‌گيري كرد. هر چند بيانيه رسمي در مورد دلايل اين كناره‌گيري منتشر نشده است، اما به نظر مي‌رسد كه دليل اصلي كناره‌گيري اين ديپلمات امريكا، جنجال‌هاي اخير در مورد فشارهاي رييس‌جمهور امريكا بر همتاي اوكرايني‌اش براي پرونده‌سازي عليه رقباي سياسي داخلي و دخالت در انتخابات پيش روي امريكا باشد. اين اولين استعفاي مقام‌هاي امريكايي بعد از افشاي تماس تلفني تابستان امسال ميان رييس‌جمهور امريكا و ولاديمير زلينسكي، همتاي اوكرايني‌اش محسوب مي‌شود. ولكر يك ديپلمات ارشد و باسابقه امريكايي است كه پيش از اين مسووليت نمايندگي امريكا در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (NATO) را بر عهده داشت. با وجود مسووليت رسمي كرت ولكر در تلاش براي حل بحران نظامي شرق اوكراين و درگيري‌هاي نظامي ميان حكومت كي‌يف با جدايي‌طلبان مسلح تحت حمايت روسيه، مقام او يك مقام پاره‌وقت و بدون دستمزد محسوب مي‌شد. به نوشته نيويورك تايمز او از جمله مقام‌هاي وزارت خارجه دولت امريكا بود كه بعد از افشاي اقدامات دونالد ترامپ در تباني با دولت اوكراين براي پاپوش دوختن عليه رقباي دموكراتش، در موقعيت غريب و دشواري قرار گرفت و احساس كرد كه مسووليت ديپلماتيكش در حال انحراف به مسائل غيرمربوط سياست داخلي است.

 

درخواست ارسال مدارك و شهادت پمپئو

مايك پمپئو، وزير خارجه ايالات متحده از سوي كميته اطلاعات مجلس نمايندگان امريكا براي شهادت در يك جلسه علني استماع و ارايه كليه مدارك در مورد رابطه دولت امريكا با اوكراين در پي تماس تلفني رييس‌جمهوران دو كشور احضار شده است. پمپئو كه روز پنجشنبه در واكنش به خبرنگاران گفته ‌بود كه هنوز موفق به مطالعه دقيق اتهامات وارده به رييس‌جمهور امريكا نشده است و به دليل حضور در مجمع عمومي سازمان ملل متحد روزهاي شلوغي را پشت سر مي‌گذارد، حالا مجبور است براي پاسخگويي در مقابل عملكرد رييسش در رسوايي اوكراين به مجلس نمايندگان برود. كميته اطلاعات مجلس نمايندگان بعد از آغاز روند تحقيقات براي استيضاح، روز پنجشنبه مدير موقت اطلاعات ملي امريكا را به اين كميته فراخوانده ‌بود، قرار است وزراي دادگستري و خارجه نيز براي شهادت به اين كميته بروند. بر خلاف ويليام بار، وزير دادگستري كه نام او به صورت مستقيم در تماس تلفني دونالد ترامپ با رييس‌جمهور اوكراين مورد اشاره قرار گرفته بود، نامي از مايك پمپئو در شكايت 9 صفحه‌اي مامور افشاگر امنيتي وجود ندارد. با اين حال كميته اطلاعات مجلس نمايندگان كه بعد از اين وزارت خارجه مدارك لازم را در مورد ملاقات‌هاي ادعايي رودي‌جولياني با مقامات اوكراين به اين كميته ارايه نداد، اعلام كرد كه مايك پمپئو را براي توضيح احضار مي‌كند. دموكرات‌ها معتقدند كه امكان ندارد ديپلمات ارشد امريكا كه يكي از نزديك‌ترين معتمدين دونالد ترامپ است، از مسائل مربوط به اين پرونده بي‌خبر باشد.

تلاش جمهوريخواهان براي بهره‌برداري سياسي

همزمان با تلاش‌هاي نمايندگان حزب دموكرات براي جمع‌آوري مدارك استيضاح دونالد ترامپ، كارزار انتخاباتي رييس‌جمهور امريكا براي انتخابات سال آينده با انتشار يك ويديوي تبليغاتي، تلاش‌ها را براي بهره‌برداري سياسي و برگرداندن ورق رسوايي اخير سياسي به نفع رييس‌جمهور آغاز كرد. كارزار تبليغاتي دونالد ترامپ و كميته مركزي حزب جمهوريخواه با تهيه ويديوي تبليغاتي جو بايدن، نامزد پيشتاز انتخابات رياست‌جمهوري از حزب دموكرات را به سوءاستفاده از مقام معاونت رياست‌جمهوري متهم مي‌كند و معتقد است كه اين مقام پيشين امريكا براي محافظت از موقعيت پسرش در يك كمپاني اوكراين وعده پرداخت يك ميليارد دلار كمك به اين كشور در قبال عوض كردن دادستان كل اين كشور داده است. بايدن، تلاش براي تغيير دادستان كل اوكراين در مذاكرات واشنگتن و كي‌يف را علنا قبول كرده است اما اين اقدام را گامي در جهت مبارزه با فساد و تعيين يك فرد «قوي‌تر» به جاي او عنوان كرده است. به گزارش پايگاه خبري هيل، براي پخش اين ويدئو از تلويزيون‌هاي امريكايي دست كم 8 ميليون دلار توسط كارزار انتخاباتي ترامپ و 2 ميليون دلار از سوي كميته مركزي حزب جمهوريخواه هزينه شده است. يك سال مانده به انتخابات رياست‌جمهوري در امريكا، جمهوريخواهان معتقدند كه نامزد پيشتاز حزب دموكرات، در دوران تصدي مقام معاونت رياست‌جمهوري، با استفاده از مقام خود تلاش كرده است كه دولت اوكراين را از تحقيق در مورد كمپاني‌اي كه پسرش، هانتر بايدن در آن كار مي‌كرد باز دارد، در برابر دموكرات‌ها معتقدند كه رييس‌جمهور كنوني اين كشور و نامزد انتخابات پيش‌رو از جايگاه رياست‌جمهوري‌اش در تحت فشار قرار دادن رييس‌جمهور اوكراين براي اثرگذاري در انتخابات امريكا استفاده كرده است.

 

جولياني در مركز توجه‌ها

رودي جولياني، وكيل شخصي دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا و سخنران گروه‌هاي تروريستي، فردي است كه در رسوايي اخير در مركز توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. بر اساس متن منتشر شده از تماس تلفني جنجالي رييس‌جمهور امريكا با همتاي اوكرايني‌اش، رودي جولياني به عنوان فرد معتمد براي ارايه مداركي كه بتواند حيثيت رقيب انتخاباتي ترامپ را به خطر بيندازد معرفي شده است. جولياني، شهردار پيشين نيويورك، در طول روزهاي گذشته بارها و بارها در شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني در امريكا حضور پيدا كرده و از عملكرد خود در پرونده اوكراين حمايت كرده است. او مدعي است كه عملكردش كاملا قانوني و در هماهنگي كامل با وزارت خارجه ايالات متحده امريكا بوده و مي‌گويد اگر ترامپ را به خاطر اين مساله مي‌توان استيضاح كرد، بايد جو بايدن را هم براي تحت فشار گذاشتن رييس‌جمهور قبلي اوكراين براي تغيير دادستان كل محاكمه كرد. رودي جولياني يك هفته بعد از تماس تلفني جنجالي دونالد ترامپ با رييس‌جمهور اوكراين، چندين تماس با مشاوران رييس‌جمهور اوكراين برقرار كرده است. مشخص نيست كه جولياني دقيقا چه خواسته‌هايي از دولت اوكراين داشته و دقيقا چه امتيازاتي در مقابل اين درخواست به آنها پيشنهاد داده است. جولياني در اظهارات خود در تلويزيون‌هاي امريكايي چندين بار حرف‌هاي متناقضي زده است، از جمله در برابر اين پرسش كه آيا حاضر است در كنگره در مورد اين پرونده شهادت بدهد، در دو مصاحبه مختلف يك بار اظهار آمادگي و بار ديگر آن را رد كرده است.

 

پنهان كردن محتواي تماس‌هاي ترامپ

بعد از تاييد پنهان‌كاري متن پياده‌شده گفت‌وگوي تلفني رييس‌جمهور امريكا با رييس‌جمهور اوكراين، رسانه‌هاي امريكايي به نقل از مقام‌هاي آگاه مي‌نويسند كه پيش از اين تماس، محتواي گفت‌وگوهاي ترامپ با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه و محمد بن سلمان، وليعهد عربستان سعودي هم به دليل نگراني از افشاي جزييات، به شكل محرمانه‌اي از دسترس مقام‌هاي كاخ سفيد دور مانده‌اند. به نوشته سي‌ان‌ان، تعدادي از مقام‌هاي كنوني و پيشين كاخ سفيد تاييد كرده‌اند كه محتواي گفت‌وگوهاي تلفني دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا و محمد بن سلمان، وليعهد عربستان سعودي و دستكم يكي از تماس‌هاي او با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه، به دليل نگراني از افشاي جزييات، از دسترس مقام‌هايي كه معمولا در جريان محتواي مكالمات قرار مي‌گيرند، دور نگه داشته‌شده و در سرورهاي كامپيوتري رمزنگاري شده كاخ سفيد نگهداري مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون